İşletme | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | PHIL 203 | ||||
Ders Adı İngilizce | Philosophical Approaches to Social Sciences | ||||
Ders Adı Türkçe | Sosyal Bilimlerde Felsefi Yaklaşımlar | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 137 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Felsefi analizin ilke ve yöntemlerini öğrenmek; farklı felsefi metodolojileri değerlendirmek ve karşılaştırmak; felsefi yöntemlerin sosyal bilimlerin çeşitli alanlarında nasıl kullanılabileceğini kavramak; eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, felsefe ile sosyal bilimlerin farklı alanları arasındaki tarihsel, yapısal ve metodolojik ilişkiyi soruşturmayı amaçlamaktadır. Bu hedefle, öğrenciler psikoloji, antropoloji, sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iktisat ve hukuk gibi disiplinlere farklı felsefî yaklaşımlarla tanıştırılacaktır. Ders dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Spinoza’nın duygulanım kuramı incelenerek filozofun duygular psikolojisi tartışılacaktır. İkinci bölüm Hegel’in tarih kavrayışını ve bireysel öznellik anlayışını, insan özgürlüğüyle ilişkisini odağa alarak değerlendirecektir. Üçüncü bölüm yabancılaşma teorisi ve meta fetişizmi tartışmalarıyla Marx’ın kapitalist üretim biçimi eleştirisinin psiko-sosyal boyutunu ele alacaktır. Son bölüm Nietzsche’nin psikoloji bilimini “morfoloji ve güç istencinin gelişimi doktrini“ olarak yeniden inşa edişine odaklanacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Felsefi analizin ilkelerini anlamak 2) Sosyal bilimlerin felsefi temellerini eleştirel olarak değerlendirmek 3) Sosyal bilimlerin farklı alanlarında felsefi yöntemleri kullanmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | S | Derse Katılım,Ödev |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | S | Derse Katılım |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | S | Derse Katılım |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Ödev,Sınav |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | N | |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | N |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. OZAN ÇILGIN |
Hafta | Konu |
1) | Felsefi Analizin Temelleri |
2) | Spinoza: Duygular Teorisi |
3) | Spinoza: Duygular Teorisi |
4) | Hegel: Tarih Yöntemleri |
5) | Hegel: Tarih ve Ruh |
6) | Ara Sınava Hazırlık ve Tekrar |
7) | Ara Sınav |
8) | Marx: Yabancılaşmanın Psikolojisi |
9) | Marx: Yabancılaşmanın Psikolojisi |
10) | Marx: Meta Fetişizmi |
11) | Nietzsche: İktidar İsteği ve Yeni Psikoloji |
12) | Nietzsche: İktidar İstenci ve Yeni Psikoloji |
13) | Nietzsche: Soybilimsel Yöntem |
14) | Final Sınavına Hazırlık ve Tekrar |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Gerekli Okumalar: Hegel, G.W.F. (1988 [1840]), Introduction to the Philosophy of History, Translated by L. Rauch, Hackett Publishing Company, Indianapolis&Cambridge. Marx, K. (1992 [1844]), “Economic and Philosophical Manuscripts” in Early Writings, Translated by R. Livingstone and G. Benton, Penguin Books, London. Marx, K. (1990 [1867]), Capital Volume 1, Translated by Ben Fowkes, Penguin Books, London. Nietzsche, F. (2002 [1886]), Beyond Good and Evil, Translated by J. Norman, Cambridge University Press, New York. Nietzsche, F. (1996 [1878]) Human All Too Human, Translated by R. J. Hollingdale, Cambridge University Press, Cambridge. Spinoza, B. (1994 [1667]), “The Ethics” in A Spinoza Reader, Translated by Edwin Curley, Princeton University Press, New Jersey. Destekleyici Okumalar: Deleuze, G. “On the Difference Between the Ethics and a Morality”, in Spinoza: Practical Philosophy [1970], Translated by Robert Hurley, City Light Books, 1988, pp. 17-29. Foucault, M. “Nietzsche, Genealogy, History” [1971] in The Foucault Reader, Ed. Paul Rabinow, New York: Pantheon, 1984, pp. 76-100. Geuss, R. “Nietzsche and Genealogy” [1994], in Morality, Culture and History Essays on German Philosophy, Cambridge University Press, 1999, pp. 1-28. Hegel, G.W.F. Introduction to the Philosophy of History, “Appendix From Hegel’s Philosophy of Right”, pp. 99-106 (paragraphs: 341-360). Marx, K. “Excerpts from James Mill’s Elements” in Early Writings, pp. 259-278. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders ters-yüz/ders anlatımı formatında işlenecektir. Öğrencilere her hafta Perusall'da bulunacak bir okuma materyali atanacaktır. Ders süresince, öncelikle öğrencilerin okumadan temel kavramları kavrayışlarını değerlendirip pekiştireceğim. Bunu takiben, benim yardımımla, öğrencilerden ilgili felsefi teorilerin eleştirel argümanları hakkında karşılaştırmalı analiz yapmaları istenecektir. Haftanın konularına bağlı olarak, dersin son saatinde akran öğrenme etkinlikleri düzenlenecektir. Öğrencilerden 2-3 kişilik gruplar oluşturmaları ve planlanan konuların ana temalarını ve kavramlarını tartışmaları istenecektir. Akran öğrenme etkinliğinden sonra, öğrencilerin seviyesi kısa sınavlarla değerlendirilecektir. Öğrencilerin gerekli okuma materyalini kapsayacak kadar zaman harcayarak derse hazırlanmaları beklenecektir. Ayrıca, sınıf tartışmalarına uygun şekilde katkıda bulunmaları ve Perusall'daki sorulara doğru cevaplar vermeleri beklenecektir. Eğitmen olarak her ders için gerekli okuma materyalini hazırlamayı ve seçmeyi taahhüt ediyorum. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Yok | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her haftanın okuma materyalini o haftanın sınıf oturumundan önce okumaları istenecektir. Sınıf tartışmaları bu okumalara dayanacaktır. Öğrencilerden Perusall'daki sorulara doğru cevaplar vermeleri istenecektir. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Öğretim üyesinin e-posta adresi: doganib@mef.edu.tr Öğrenciler, devamsızlıklarının nedeni ne olursa olsun, kaçırdıkları tüm çalışmalardan sorumludur. Öğrenciler, planlanan bir sınavı kaçırmak için meşru, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmak zorundadır. İlgili belgeleri sunarlarsa, telafi sınavına girmelerine izin verilir. Telafi sınavları, ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna, ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermek de dahildir. Sınıf, ırk, etnik köken, inanç, din, dil, engellilik, cinsiyet ve cinsel yönelim dahil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere her türlü ayrımcılıktan uzak olacaktır. Öğrencilerin bu ortamı sürdürmeleri beklenmektedir. Bu derste hiçbir türde sahtekârlığa müsamaha gösterilmeyecektir. Sahtekârlık, hile, intihal, dolandırıcılık ve çalışmanızdaki tüm materyalleri ve kaynakları göstermeme gibi durumları içerir ancak bunlarla sınırlı değildir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Küçük Sınavlar | 1 | 5 | 3 | 8 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 3 | 13 | |||
Final | 1 | 15 | 3 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 137 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.5 | ||||||
AKTS | 5 |