HUM 312 Forensic LinguisticsMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu HUM 312
Ders Adı İngilizce Forensic Linguistics
Ders Adı Türkçe Adli Dilbilimi
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 92 saat
Ders Kredileri 4 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi yok
Kayıt Kısıtlamaları Lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Dilbilimsel analizin yasal süreçte oynadığı rolü araştırmak.
Ders Açıklaması Bu dersin ana amacı öğrencilere dilbilim analizinin yasal süreçlerde oynadığı rolle ilgili bir fikir vermektir (Adli Dilbilim). Adli Dilbilimin temel amaçlarından biri dilin dikkatli ve sistematik bir analizini sunmaktır. Bu analizin sonuçları avukatlar, yargıçlar, ve jüri üyeleri tarafından suç ve masumiyete dair soruları daha adil değerlendirmek için kullanılabilir. Adli Dilbilim adalete hizmet eder ve bir suç işlendiğinde insanların gerçeği bulmasına yardımcı olur. Adli Dilbilim genelde iki ana alana bölünmüştür: yazılı dil ve konuşulan dil. Yazılı dil; tanık ve şüphelilerle yapılan polis görüşmelerinin transkriptleri, terörist tehditler, intihar, kaçırma veya şantajda kullanılan suç içerikli mesajlar, ve yazarın kim olduğunu tespit etme amacıyla sorulacak soruların yanıtlanması için metnin incelenmesi ile ilgilidir. Bir Adli Dilbilimcinin inceleyeceği yazılı dil çok farklı şekiller alabilir: telefon mesajları, notlar, elle yazılmış mektuplar, sosyal medya paylaşımları gibi. Esas olarak yazılı dille ilgilenen dilbilimciler imla, cümle yapısı, kelime seçimi, noktalama işaretleri gibi öğelere bakarlar. Konuşma dili, tercümanların tanıklar, şüpheliler ve kurbanlar resmi görüşmelerde dinlenirken kullandıkları dile bakar; suçu işleyenlerin veya kurbanlarının kullandığı dile. Bu alanın odaklandığı mesele sadece ne söylendiği değil, nasıl söylendiğidir. Esas olarak konuşma dili inceleyen dilbilimciler, aksan, lehçe, telaffuz, ses tonu, konuşmanın hız ve ritmi gibi özelliklere bakarlar. Bu ders vaka tabanlı bir yaklaşımla suçların nasıl emojiler, metin mesajı kısaltmaları, noktalama işaretleri, zamirler, el yazısı analizi, konuşma transkriptleri, İngiliz ve Amerikan İngilizcesi arasındaki farklar, anlam ve edim, belirli belirtme edatları ve belirsiz belirtme edatları arasındaki farklar, meşrulaştırıcı söylemler, bölgesel şiveler, stil kılavuzları ve parolalar sayesinde aydınlatıldığını analiz ediyor.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih CAROLINE KURBAN , January 2024
Ders Koordinatörü AKTS1
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. CAROLINE KURBAN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Adli Dilbilime Giriş
2) Emojiler (Emojiler mahkeme davalarında katlanarak ortaya çıkıyor ve mahkemeler buna hazırlıklı değil)
3) Kısa Mesaj Kısaltmaları (Jenny Nicholls Cinayeti)
4) Noktalama işaretleri (13 milyon dolarlık virgül vakası)
5) Noktalama İşaretleri (The Gary Weddel Case)
6) Zamirler (Hristiyan Doktor Transseksüel Zamirlerini Kullanmayı Reddettiği İçin Kovuldu)
7) El Yazısı Analizi (Kurt Cobain'in Ölümü)
8) Konuşma Metinleri (Exxon Valdez Felaketi)
9) İngiliz ve Amerikan İngilizcesi arasındaki farklılıklar ('You've caused an international incident': İşteki hatam nasıl geri dönüp beni rahatsız etti)
10) international incident': İşteki hatam nasıl geri dönüp beni rahatsız etti) Anlambilime Karşı Edimbilim, Belirli ve Belirsiz Artikeller, Anlatı Gerekçeleri (Derek Bentley'in Asılması)
11) Bölgesel Lehçeler, Stil Kılavuzları (The Unabomber)
12) Şifreler (The Unabomber)
13) Kapanış Konuşmaları
14) Kapanış konuşmaları
15) Proje veya Ürün Odaklı Değerlendirme Haftası
16) Proje veya Ürün Odaklı Değerlendirme Haftası
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarOkumaların listesi ve gerekli ya da önerilen olup olmadıklarının belirtilmesi. Materyaller gazete makalelerinden, belgesellerden ve filmlerden alınmıştır. Hepsi öğrencilere sağlanacaktır.
Öğretme TeknikleriFlipped Learning. Öğrenciler bağımsız olarak ve gruplar halinde çalışacaklardır. Bu ders vaka bazlıdır.
Ödev ve Projeler0 sınıf öncesi sınav - bireysel (%20 değerinde) 10 vakanın sınıf içi analizi - grup (%40 değerinde) Bir vaka için 1 kapanış konuşması (bireysel) (%40 değerinde)
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ödev 1 % 40
Sunum 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 2 56
Ara Sınavlar 4 8 1 36
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü/25 3.7
AKTS 4