POLS 423 Politics of MigrationMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu POLS 423
Ders Adı İngilizce Politics of Migration
Ders Adı Türkçe Uluslararası Göç Siyaseti
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 2
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 135 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Ders, öğrencilere uluslararası göçün farklı düzeylerdeki (yerel, ulusal, bölgesel ve küresel) farklı boyutlarını ve yönlerini ve bunlar arasındaki bağlantıları yakalayabilecekleri dinamik bir bakış açısı sağlamayı amaçlamaktadır.
Ders Açıklaması Bu ders uluslararası göçün çağdaş biçimlerine ve göç süreci boyunca oluşan sosyal ilişkilere odaklanan seçmeli bir derstir. Ders, göç teorileri ve ampirik çalışmalara genel bir bakış sunacak ve göç çalışmalarındaki temel kavramları, konuları ve bilimsel tartışmaları kapsayacaktır. Göç çalışmalarının disiplinler arası doğası göz önüne alındığında, öğrencilere her disiplinin benimsediği farklı bakış açılarını ve yöntemleri anlamalarına yardımcı olmak için çeşitli disiplinlerden (ekonomi, siyaset bilimi, antropoloji, coğrafya, sosyoloji, Uluslararası İlişkiler ve diğer disiplinler) okumalar verilecektir. Göçmenler, sığınmacılar, mülteciler, güvenlik, vatandaşlık, kalkınma, refah, toplumsal cinsiyet, uluslararası politikalar, rejimler ve örgütler, küreselleşme ve ulus-ötesilik gibi uluslararası göçle ilgili kavram ve sınıflandırmalar farklı teorik ve analitik perspektiflerden tartışılacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Öğrenciler dersi aldığında • küresel göç ve hareketlilik araştırmalarındaki ana tartışmalar ve ana temalar hakkında farkındalık kazanacaktır.
2) Öğrenciler disiplinler arası göç çalışmaları alanındaki göç politikalarını, konularını ve teorilerini anlama ve eleştirel bir şekilde gözden geçirme becerisi kazanacaktır.
3) Öğrenciler göçün gönüllü ve zorunlu göçmenlerin yaşamları üzerindeki etkileri ve göçmen stratejileri, göçün gönderen ve kabul eden ülke ve toplumlardaki etkisi, göçmenlerin entegrasyon ve dışlanma süreçleri ve uluslararası göçe yönelik politika tepkileri hakkında kapsamlı bir anlayış geliştireceklerdir.
4) Öğrenciler küreselleşen dünyada göç nedeniyle veya göçle etkileşimle ortaya çıkan sorunlar ve zorluklar üzerinde eleştirel düşünme becerilerini kazanacaktır.
5) Öğrenciler göçmenlerin ve mültecilerin küresel ekonomide oynadığı önemli rolün anlaşılması açısından eleştirel düşünme becerileri edineceklerdir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi.
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama.
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği.
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği.
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği.
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği.
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği.
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği.
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. N
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. S Derse Katılım,Sunum
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. H Derse Katılım,Proje
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. H Derse Katılım,Proje,Sunum
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. S Derse Katılım,Proje
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. S Proje,Sınav
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. H Derse Katılım
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. S Derse Katılım,Proje,Sınav
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. S Derse Katılım,Proje
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. S Proje,Sınav
Hazırlayan ve Tarih SUNA GÜLFER IHLAMUR ÖNER , January 2024
Ders Koordinatörü CANSU GÜLEÇ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. SUNA GÜLFER IHLAMUR ÖNER

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) HAFTA I. DERSİN KISA BİR GİRİŞİ: MATERYALİN KAPSAMI, AMACI, İLİŞKİSİ VE TARTIŞMA KONULARI Temel Sorular: Göç nedir? Küreselleşmiş bir dünyada göç çalışmaları neden önemlidir?
2) HAFTA II. ULUSLARARASI GÖÇÜN TARİHSEL BAKIŞI VE GÜNCEL GÖÇÜN ÖZELLİKLERİ Temel Sorular: Uluslararası işçi göçünün tarihi nedir? Başlıca göçler nelerdi ve etkileri nelerdi? Hangi ülkeler işçi göçmeni üretiyor ve hangi ülkeler işçi göçmenini kabul ediyor? Göçmen işçilerin çalışma koşulları zaman içinde nasıl değişti? Başlıca küresel göç eğilimleri nelerdir ve bunlar nasıl gelişti?
3) HAFTA III. GÖÇÜN DURUMU ARAŞTIRMASI Temel Sorular: İnsanlar neden göç ediyor? İnsanlar göç ettiğinde nereye gideceklerine nasıl karar veriyorlar? Göçün siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel belirleyicileri nelerdir? Göçün, göç alan ve göç veren devlet ve toplumlara etkileri nelerdir? Uluslararası göç araştırmalarındaki yeni konular, kaygılar ve zorluklar nelerdir? Göçü, özellikle de zorunlu göçü teorileştirmenin önündeki en büyük zorluklar nelerdir?
4) HAFTA IV. KÜRESELLEŞME VE GÖÇ: YENİ SORUNLAR VE ZORLUKLAR Temel Sorular: Küreselleşme ile göç arasındaki ilişki nedir? Küreselleşme süreçleri uluslararası göçü nasıl yönlendiriyor? Uluslararası göç küreselleşme süreçlerini nasıl yaratıyor? İnsan hareketliliğinin yeni biçimleri nelerdir? Artan düzensiz göç küreselleşme ve kayıt dışılaşmayla ne ölçüde bağlantılı? Döngüsel göç kalkınmayı teşvik edebilir mi? Göçün kadınlaştırılması neden önemli? Pandemi göç kalıplarını ve politikalarını nasıl etkiledi?
5) V. HAFTA ULUSLARARASI MÜLTECİ REJİMİ VE ZORLA YERİNDEN EDİLME Temel Sorular: Mülteci kimdir? Günümüzde zorla yerinden edilmenin boyutu nedir? Uluslararası toplum mülteci krizine nasıl tepki veriyor? Günümüzde mültecilerin korunmasına yönelik küresel sistemin temel özellikleri nelerdir?
6) HAFTA VI. GÖÇÜN KÜRESELLEŞMESİ: BÖLGESEL DENEYİMLER Temel Sorular: Afrika'daki ana kıta içi ve bölge içi göç modelleri, eğilimleri ve politikaları nelerdir? Avrupa'da sözde “göç krizi” nasıl ortaya çıktı? Avrupa devletlerinin 2015 “krizine” yanıt olarak aldıkları önlemler bölgeye göçü caydırdı mı? Mülteci ve göçmen kategorileri, özellikle Avrupa bağlamında, farklı bağlam ve ortamlarda nasıl örtüşebilir?
7) HAFTA VII. GÖÇÜN KÜRESEL YÖNETİMİ: ULUSLARARASI SÖZLEŞME VE KURUMLAR Temel Sorular: Küresel bir göç ve iltica rejimi var mı? Küresel göç yönetişiminin ana aktörleri, uygulamaları ve söylemleri nelerdir? Devletler göç konusunda nasıl işbirliği yapıyor? Özellikle diğer uluslararası konularla karşılaştırıldığında işbirliğinin düzeyini ne açıklıyor? Sivil toplum ve göçmen/mülteci örgütlerinin etki araçları ve alanları nelerdir?
8) HAFTA VIII. KARIŞIK GÖÇ AKIŞLARI Temel Sorular: Neden karma göç, göç araştırmalarının giderek daha alakalı bir alanı haline geliyor? Karışık göç akışları nerede, neden ve nasıl ortaya çıkıyor? Karışık akışlara bölgesel tepkiler neler oldu?
8) HAFTA VIII. KARIŞIK GÖÇ AKIŞLARI Temel Sorular: Neden karma göç, göç araştırmalarının giderek daha alakalı bir alanı haline geliyor? Karışık göç akışları nerede, neden ve nasıl ortaya çıkıyor? Karışık akışlara bölgesel tepkiler neler oldu?
9) HAFTA IX. GÖÇ: SORUN MU YOKSA ÇÖZÜM MÜ? Temel Sorular: Göçün güvenlikleştirilmesi, siyasallaştırılması ve suç haline getirilmesi ne anlama geliyor? Göçün güvenlikleştirilmesi Avrupa'daki göçmen işçileri ve mültecileri nasıl etkiliyor? Liberal demokrasilerdeki liberal olmayan göç politikalarını nasıl açıklayabiliriz? Göç kalkınmayı tetikler mi? Kalkınma göçü azaltır mı?
10) HAFTA X. AİDİYET, KİMLİK VE KÜLTÜR Temel Sorular: Kimlik, yer, insan hareketliliği ve aidiyet siyaseti arasındaki ilişki nedir? Sınır ötesi göçün kimlik oluşumu süreciyle ilişkisi nedir? Geçiş süreci boyunca kimlikler nasıl yeniden müzakere ediliyor?
11) HAFTA XI. GÖÇMENLERİN KABULU YA DA DIŞLANMASI Temel Sorular: Göç alan ülkelerde göçmen ve mültecilere yönelik politikaları neler belirliyor? Dışlama politikaları ve kabul uygulamaları göçmen deneyimlerini nasıl şekillendiriyor?
12) HAFTA XII. GÖÇMENLERİN KABULÜ YA DA DIŞLANMASI Temel Sorular: Göç, Avrupa'da ve dünyada sağcı popülizmin son dönemde yükselişine katkıda bulundu mu? Radikal sağcı popülizm Avrupa'da son dönemdeki göç politikalarının yapımını nasıl şekillendirdi? Orta Doğu ve Kuzey Afrika'dan Avrupa'ya göç Avrupa siyasetini nasıl etkiledi?
13) HAFTA XIII. GÖÇ, VATANDAŞLIK VE REFAH REJİMLERİ Temel Sorular: Devletler vatandaşlığı ve göç haklarını nasıl düzenleyebilir? Göçün Avrupa'daki vatandaşlık ve refah rejimleri açısından yarattığı zorluklar nelerdir? Modern vatandaşlık anlayışının sınırları nelerdir ve yeni vatandaşlık biçimlerine karşı zemin nasıl kaybedildi? Avrupa'da göçmen ve mülteciler sosyal hizmetlere ne ölçüde erişebiliyor?
14) HAFTA XIV. TÜRKİYE'YE DÜZENSİZ VE TRANSİT GÖÇ; TÜRKİYE’NİN GÖÇ VE İLTİCA REJİMİ Temel Sorular: Türkiye'ye göçün değişen kalıpları nelerdir? Türkiye’nin göç ve sığınma rejimi 2000’li yıllar boyunca nasıl yeniden yapılandırıldı? Türkiye'nin göç politikası oluşturma sürecinin süreklilikleri, dönüşümleri ve özellikleri nelerdir? Suriyeli mültecilerin gelişi Türkiye'nin sığınma rejimini nasıl etkiledi? Göç konusu Türkiye-AB ilişkilerinde nasıl merkezi hale geldi?
15) Sınav haftası
16) Sınav haftası
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarÖğrencilerin her dersten önce kendilerine verilen okumaları yapmalı ve dersteki tartışmalara katılmaları beklenmektedir. Haftalık okumaların tamamı Blackboard'daki ders içeriği klasörüne yüklenmektedir.
Öğretme TeknikleriTemel sorular üzerine haftalık dersler ve sınıf tartışmaları. Öğrencilere dersten önce ve dersten sonra bilgiye ve yoruma dayalı tartışmalar için okuma, işitsel ve görsel-işitsel materyaller sağlanır.
Ödev ve ProjelerBu derste başarı için derse katılım çok önemlidir. Öğrencilerden her dersten önce kendilerine verilen okumaları yapmalı ve dersteki tartışmalara katılmaları beklenmektedir. Haftalık okumalar Blackboard'daki ders içeriği klasörüne yüklenmiştir. Bu dersteki ödevler öğrencilerin okuma, yazma ve eleştirel düşünme becerilerinizi geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ara sınav yerine, öğrencilerden Hafta I'den Hafta VII'ye kadar olan okuma listelerinden seçtikleri haftalık okumalara bir yanıt ödevi ve çeşitlilik üzerine bir belgesel veya podcast hakkında bir düşünce ödevi yazmaları istenmektektir. Her biri 800-1000 kelimeden oluşan bu ödevlerin ara sınav tarihinde (ilan edilecek) Blackboard üzerinden teslim edilmesi gerekmektedir. Final sınavı notu, 1500-2000 kelimelik bir göçmen grubunun profili ya da bir ülkenin göç ve iltica rejimi hakkında bir dönem ödevi ve 15-20 dakikalık sınıf içi sunumdan oluşacaktır. Tüm ödevler 12 punto, Times New Roman, 1,5 aralıkla daktilo edilmelidir. Bu derste basılı kopya gönderimi yapılmamaktadır. Tüm ödevler Blackboard aracılığıyla teslim edilecektir.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 14 % 10
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi onersu@mef.edu.tr
0212 395 36 00
MEF Üniversitesi, akademik dürüstlüğe büyük önem vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrenciler, öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamında kopya çekme, intihal ve diğer akademik ihlallerin anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Herhangi bir uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal, YÖK Disiplin Yönetmeliği'ne tabi olacaktır. MEF Üniversitesi’nin Yapay Zekâ Politikası çerçevesinde, yapay zekânın eğitim süreçlerine entegre edilmesi ve etik kullanımının teşvik edilmesi amaçlanmaktadır. Politika belgesinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz: https://www.mef.edu.tr/tr/duyurular/mef-universitesi-yapay-zeka-politikasi-v2-yayimlandi

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 8 1 9
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü/25 5.4
AKTS 5