| Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (YL) (Tezsiz) | |||||
| Yüksek Lisans | Programın Süresi: 1.5 | Kredi Sayısı: 90 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
| Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |||||
| Ders Kodu | PDR 506 | |||||
| Ders Adı İngilizce | Theories of Group Counseling | |||||
| Ders Adı Türkçe | Grup Danışmanlığı Teorileri | |||||
| Öğretim Dili | TR | |||||
| Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders,Pratik | |||||
| Dersin Düzeyi | İleri | |||||
| Dönem | Bahar | |||||
| Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
| Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 136 saat | |||||
| Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||
| Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
| Ön Koşul | Yok | |||||
| Yan Koşul | Yok | |||||
| Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
| Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | |||||
| Genel Eğitim Hedefi | Bu ders, grupla psikolojik danışmanlığın temelini oluşturan kuramları ve grup süreçlerinin anlatılacağı bir derstir. Öğrenciler bu ders kapsamında, yaşantısal bir grup sürecini de hem bir grup üyesi hem de bir lider olarak dönem boyunca deneyimleyeceklerdir. Öğrenciler hem akranları hem de dersi yürüten öğretim elemanı tarafından geribildirim alacaklardır. | |||||
| Ders Açıklaması | Dönem boyunca, grupla psikolojik danışmanlık kuramları, grup süreçleri, liderlik becerileri, grup sürecinde etkinlik kullanımı kuramsal ve uygulamalı olarak işlenecektir. Ayrıca grupla psikolojik danışmanlık sürecinde etik konular, grup liderinin ve üyelerinin özellikleri üzerinde de durulacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) grupla psikolojik danışma sürecinin hedeflerini, grup dinamiklerinin ilkelerini, grubun gelişimsel basamaklarını ve bunların grup sürecine dair sonuçlarını ayırt etmek. 2) grupla psikolojik danışma sürecinde karşılaşılan etik ve profesyonel sorunları yorumlamak 3) Grup gelişimini teşvik etmek için grup aşamalarını ve süreç sorunlarını belirlemek 4) Grup liderini (psikolojik danışmanın) kişisel ve mesleki niteliklerini tanımlamak 5) Grupla psikolojik danışma yöntemlerini ve liderlik becerilerini uygulamak 6) Liderlerin grupla psikolojik danışma sürecini kolaylaştırma becerilerini belirtmek. |
| Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
| 2) Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | ||||||
| 3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | ||||||
| 4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | ||||||
| 5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | ||||||
| 6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
| 7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | ||||||
| 8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | ||||||
| 9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | ||||||
| 10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | ||||||
| 11) Bilimsel araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | ||||||
| 12) Bilimsel araştırmaları analiz eder ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | ||||||
| 13) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | ||||||
| 14) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | ||||||
| 15) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | ||||||
| 16) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | ||||||
| 17) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | ||||||
| 18) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek veya süpervizyon isteyebilir. |
| N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
| Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
| 1) | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | S | Derse Katılım |
| 2) | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | S | Derse Katılım |
| 3) | Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | S | Derse Katılım |
| 4) | Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | S | Derse Katılım |
| 5) | Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | S | Derse Katılım |
| 6) | Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | S | Derse Katılım |
| 7) | Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | S | Derse Katılım |
| 8) | Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | S | Derse Katılım |
| 9) | Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | H | Proje |
| 10) | Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | H | Derse Katılım |
| 11) | Bilimsel araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | N | |
| 12) | Bilimsel araştırmaları analiz eder ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | N | |
| 13) | Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | S | Derse Katılım |
| 14) | Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | S | Derse Katılım |
| 15) | Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | H | Proje |
| 16) | Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | H | Proje |
| 17) | Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | S | Sınav |
| 18) | Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek veya süpervizyon isteyebilir. | S | Derse Katılım |
| Hazırlayan ve Tarih | , |
| Ders Koordinatörü | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
| Dönem | Bahar |
| Dersi Veren(ler) |
| Hafta | Konu |
| 1) | Derse giriş ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
| 2) | Grubun Doğası ve Yapısı Psikolojik Danışma Gruplarının Mantıksal Çerçevesi |
| 3) | Grup Çeşitleri Grupla Psikolojik Danışma ve Etik |
| 4) | Grubun Planlanması ve Oluşturulması Gruplarda Başlangıç Aşaması |
| 5) | Gruplarda Geçiş Aşaması |
| 6) | Gruplarda Eylem Aşaması |
| 7) | Gruplarda Sonlandırma |
| 8) | Grup Üyeleri, Üyelerde Zor Davranışlar Ve Bunlarla Baş Etme |
| 9) | Psikolojik Danışma Gruplarında Liderlik |
| 10) | Liderlik Becerileri |
| 11) | Gruplarda Etkinliklerin Kullanımı |
| 12) | Kuramsal Yaklaşımlar |
| 13) | Dersin değerlendirilmesi |
| 14) | Dersin değerlendirilmesi |
| 15) | Dönem Sonu Sınavları |
| 16) | Dönem Sonu Sınavları |
| Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Zorunlu Okumalar Demir, A., ve Köydemir, S. (Editörler). (2018). Grupla psikolojik danışma (7. Baskı). PegemA. Önerilen Okumalar Corey, G. (2010). Theory and practice of group counseling (7th ed.). Thomson, Brooks/Cole. Corey, M. S., Corey, G., & Corey, C. (2010). Groups: Process and practice (8th ed.). Wadsworth, Cenage Learning. Ivey, A. E., Pedersen, P., & Ivey, M. B. (2001). Intentional group counseling: A microskills approach. Wadsworth Publishing Company. Tuna-Özcivanoğlu, M. E. (2010). Yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı: Atılganlık becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 11-19. Voltan-Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar deneyler. Nobel Yayın. Yalom, I. D. (1985). The theory and practice of group psychotherapy (3rd ed.). Basic Books. Yalom, I. D. (2003). Kısa Süreli grup terapileri. Kabalcı. | |||||||||||||||
| Öğretme Teknikleri | MEF Üniversitesi’nin uyguladığı ters-yüz edilmiş eğitim (Flipped Learning) felsefesine dayanarak etkileşimsel ve öğrenci odaklı öğretim yöntemleriyle kuramsal bilgiyle güncelik hayat ve uygulama arasındaki köprüyü öğrencinin aktif bir şekilde kurmasına destek olunacaktır. | |||||||||||||||
| Ödev ve Projeler | - | |||||||||||||||
| Laboratuvar Çalışması | - | |||||||||||||||
| Bilgisayar Kullanımı | - | |||||||||||||||
| Diğer Aktiviteler | - | |||||||||||||||
| Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
| Ders Yönetimi |
|
|||||||||||||||
| AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
| Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
| Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
| Sunum / Seminer | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
| Final | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
| Toplam İş Yükü | 136 | ||||||
| Toplam İş Yükü/25 | 5.4 | ||||||
| AKTS | 5 | ||||||