Ders Açıklaması |
Bu ders, ısıtma, soğutma ve havalandırma sistemleri, akustik ve aydınlatma tasarımı, iç mekan tasarımında kullanılan tasarım kriterleri ve hesaplamaları konularında temel bir anlayış ortaya koyan giriş dersidir. Ders kapsamında öğrencilerin, ısıtma, soğutma ve havalandırma sistemleri, aydınlatma ve akustik sistemler ile ilişkili güncel araştırma ve uygulama pratiklerini incelemeleri beklenmektedir. Ders, öğrencinin iç mekan projesini bina sistemleri entegrasyonu merceği aracılığıyla incelenecektir; sistemlerin teknik yönleri (yapı türleri, yapısal, güç, aydınlatma, görsel-işitsel, mekanik, sıhhi tesisat, yangın söndürme) ve iç ortamdaki insan refahı üzerindeki etkisi (termal konfor, iç hava kalitesi, akustik vb.) tartışılacaktır.
Bu ders; öğrencilerin mimari aydınlatma tasarımını teknoloji, psikoloji ve fonksiyon açısından benimseyerek, edinecekleri bilgiyi iç mimari projelerinde kullanmalarını hedefler. Işığın insan davranışı ve duygularını etkilemesinin farkındalığına vararak ve ışığın ve aydınlatma armatürlerinin kullanımını hem bilimsel hem de tasarımsal açıdan yorumlayarak; mekan algısını ve insan deneyimini, kullanıcıların ihtiyaçlarına, mekanın ve/veya işverenin ihtiyaçlarına ve de çevresel faktörlere dayanarak, ışık niteliğini ve niceliğini tasarlama bilincine varmalarını amaçlar.
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (Avrupa Dil Pasaportu B2 seviyesine eşdeğer). |
H |
Ödev
|
2) |
İnsan-mekan ilişkisinin algısal, deneyimsel ve davranışsal yönlerine ilişkin bilgi ve anlayışı iç mekan tasarımının girdisi olarak kullanabilme becerisi. |
H |
Ödev
|
3) |
İç Mimarlık mesleğini hızla değişen teori ve yaklaşımlar ışığında yeniden yorumlayabilme becerisi. |
S |
Ödev
|
4) |
Mekanların tasarımına yönelik kişisel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirme becerisi. |
S |
Ödev
|
5) |
Alanındaki problemlerin çözümünde disiplinlerarası tasarım ve araştırma prensiplerini etkili bir biçimde uygulayabilme becerisi. |
N |
|
6) |
Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgi ve içgörüyü yaratıcı bir şekilde iç mekan tasarım problemlerinin tasarımında bir araya getirebilme becerisi. |
N |
|
7) |
Sosyal sorumluluk bakış açısıyla sürdürülebilir iç mekan tasarım yaklaşımlarını geliştirmek için gerekli etik metodolojiyi kullanma becerisi. |
S |
Ödev
|
8) |
Sürdürülebilirlik kapsamında malzeme ve ürünler kullanarak iç mekanların geliştirilmesine yönelik bilgiye ulaşma ve kullanma becerisi. |
H |
Ödev
|
9) |
Girişimcilik, yaratıcı düşünme ve liderlik becerilerini yenilikçi iç tasarım yaklaşımları geliştirmeye yönelik kullanabilme becerisi. |
N |
|
10) |
Yerel, ulusal ve küresel ağlar bağlamında, disiplinler arası yaklaşımlar geliştirerek iç mekan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme becerisi. |
S |
Ödev
|
11) |
Tasarım fikirlerini görsel, sözlü ve yazılı medyada sunabilme, analog ve dijital teknikleri kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki çevrelerde fikir paylaşımında bulunabilme becerisi. |
N |
|
12) |
Çeşitli kullanıcıların ihtiyaçlarına, yerel ve bölgesel değerlere, doğal ve kültürel mirasa saygılı, duyarlı ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımları geliştirme becerisi. |
S |
Ödev
|
13) |
İç mekanları bina sistemleriyle bütünleşik bir biçimde tasarlama becerisi. |
H |
Ödev
|
14) |
Entelektüel bir profesyonel olabilmek için bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirleme ve ulusal ve uluslararası profesyoneller ve gruplarla bağlantı kurabilme becerisi |
S |
Ödev
|
15) |
Ulusal ve uluslararası standartlara, mesleki görgü kurallarına, mevzuatlara ve yasal prosedürlere uygun iç mekan tasarım önerileri geliştirebilme becerisi. |
N |
|
16) |
Yeni düşünme ve yaratma yolları geliştirmek amacıyla güncel araştırmaları, buluşları, yaklaşımları ve teknolojileri takip edebilme becerisi. |
S |
Ödev
|
17) |
Toplumsal ve mekânsal sorunları tanımlayıp değerlendirerek tasarım çözümleriyle fark yaratma becerisi, bunları toplumun kullanımına sunma becerisi. |
S |
Ödev
|
Hafta |
Konu |
1) |
Akustik, HVAC ve aydınlatma ile ilgili mimari ve ergonomik tasarım prensipleri
HVAC, aydınlatma ve akustik sistem tasarımcılarının iç tasarımcılara karşı rolü nedir?
Bir binanın akustik yönleri
Sesin özellikleri
Mekanın sesi
Ses izolasyonu |
2) |
Temel Akustik Prensipleri
İç Mekan Akustiğinin İncelenmesi ve Kontrolü
Ses Yalıtım Teknikleri
sınıf içi egzersiz |
3) |
Bir binanın termal yönleri
HVAC prensipleri
Dış ortam ve insan ihtiyaçları
Isı ve Hava Akışı
Nemli Hava |
4) |
Isıl konfor ve yalıtım
İklimsel duyarlı tasarım |
5) |
Pasif kontroller, termal denge
Enerji biçimleri ve aktif ısıtma/soğutma
sınıf içi egzersiz |
6) |
Bir binanın aydınlatma yönleri
Işığın Fiziği
Görme ve Algı
Aydınlatma Tasarım İlkeleri ve Sistemleri: Richard Kelley'nin aydınlatma tasarımının üç ilkesi
Aydınlatmanın Temelleri: Aydınlatma terminolojisi ve parametreleri
Aydınlatmada Renk: Renksel geriverim indeksi, Renk Sıcaklığı, Renkli Aydınlatma
sınıf içi egzersiz - 2'li gruplar halinde Uniq Mall'daki 3 farklı alanı fotoğraflamak ve bunları sınıfta sunarak aydınlatma tasarımının 3 ilkesini araştırmak |
7) |
Işık Kaynakları ve Armatür Tipolojileri
Aydınlatma Tipolojileri
sınıf içi egzersiz - bir otel odasının aydınlatma düzeninin çizimi |
8) |
Görsel performans ve Görsel konfor
Aydınlatma Standartları
Malzeme olarak ışık: Aydınlatmanın yarattığı ruh hali ve atmosfer
sınıf içi egzersiz - ışığın uyandırdığı bir `duygu` taslağı çizmek ve herkesin taslağının ne hakkında olduğunu tahmin etmeye çalışmak. |
9) |
Mimari Entegrasyon: Aydınlatma armatürleri olarak mekansal detaylar
Proje Tipolojileri ve Dünyaca Ünlü Tasarımcılardan Örnekler: Tartışma
sunumlar- her öğrenci, ışık kalitesi, armatür ve aydınlatma tipolojileri açısından dünyaca ünlü bir aydınlatma tasarım projesi sunar. |
10) |
Dialux: Aydınlatma hesaplamasının temelleri ve armatür LDT dosyaları |
11) |
Aydınlatma Sistemlerinin Devreye Alınması
Aydınlatma tasarım hizmetleri; konsept tasarımından ihale dokümanlarına
sınıf içi egzersiz - stüdyo projesinin ruh hali panosu tasarımı |
12) |
Aydınlatma Kontrol Sistemleri
Kontrol Grupları (anahtar planı)
Yansıyan Tavan Planı Çizimi
sunumlar - stüdyo projesinin ruh hali panosu
sınıf içi egzersiz - stüdyo projesinin kavramsal aydınlatma planı ve stratejisi
3D renderlara göre verilen eleştiriler. |
13) |
sunumlar : INT 302 Stüdyo projesinin aydınlatma tasarımı stratejisi sunumları |
14) |
sunumlar : INT 302 Stüdyo projesinin aydınlatma tasarımı stratejisi sunumları |
15) |
Final Değerlendirme Dönemi |
16) |
Final Değerlendirme Dönemi |