Ders Açıklaması |
Bu ders, Avrupa entegrasyonu üzerine ileri düzey bir derstir.** Ders, AB'deki giderek artan farklılaştırılmış entegrasyonu (DI) kavramsal, teorik ve ampirik açılardan kapsamlı bir şekilde analiz eder. Bu konudaki en son ve en ileri düzeydeki araştırmaların bulgularına ve katkılarına dayanarak, önce farklı DI modellerinin kavramsallaştırmalarını, bunların ortaya çıkışına yönelik teorileri ve eski ve yeni AB üye devletleri üzerindeki sonuçlarını inceler. Daha sonra, son on yılda AB’nin krizleri (Euro krizi, Brexit, mülteci krizi ve yükselen popülizm gibi) üzerinde DI’nin nasıl etkili olduğunu ve bu krizlerden nasıl etkilendiğini inceleyerek ampirik genişlemelere odaklanır. Son olarak, farklı kurumsal modelleri ve iç DI ile olan ilişkisine odaklanarak dış farklılaştırılmış entegrasyonu (EDI) inceler. Ders, AB’nin hem iç hem de dış farklılaşmış geleceğini tartışarak sona erer. |
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Sınav,Ödev,Derse Katılım
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Derse Katılım
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
Ödev,Derse Katılım
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Sınav,Ödev
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Sınav,Ödev
|
Hafta |
Konu |
1) |
Okuma İzleğinin Sunumu ve Giriş
Schimmelfennig ve Winzen, "Giriş". |
2) |
Farklılaştırılmış Entegrasyonu Teorileştirmek
Schimmelfennig ve Winzen, Bölüm 2 “Kavramlar: Farklılaştırılmış Entegrasyon ve Modları”; Bölüm 3 “Teori: Farklılaştırılmış Avrupa Tercihi”.
Schimmelfennig, Frank, Dirk Leuffen ve Berthold Rittberger (2015) “Avrupa Birliği'nin Farklılaştırılmış Entegrasyon Sistemi Olarak: Karşılıklı Bağımlılık, Politizasyon ve Farklılaşma”, *Journal of European Public Policy*, 22 (6): 764-782. |
3) |
Farklılaştırılmış Entegrasyonu Kavramsallaştırmak
Schimmelfennig ve Winzen, Bölüm 4 “Farklılaştırılmış Entegrasyonu Haritalamak”.
Avrupa Komisyonu (2017) “Avrupa'nın Geleceğine Dair Beyaz Kitap: 2025’e Kadar AB27 İçin Yansımalar ve Senaryolar”. |
4) |
Farklılaştırılmış Entegrasyonun Temeli
Schimmelfennig ve Winzen, Bölüm 5 “AB Antlaşmalarındaki Farklılaşmayı Açıklamak”; Bölüm 6 “AB Mevzuatındaki Farklılaşmayı Açıklamak”. |
5) |
Farklılaştırılmış Entegrasyon ve Yeni Üye Devletler
Schimmelfennig ve Winzen, Bölüm 7 “Normalleşme: Yeni Üye Devletler ve Farklılaştırılmış Entegrasyon”.
Schimmelfennig, Frank (2014) “AB Genişlemesi ve Farklılaştırılmış Entegrasyon: Ayrımcılık mı Eşit Muamele mi?”, *Journal of European Public Policy*, 21 (5): 681-698. |
6) |
Entegrasyona Yönelik Zorluklar: Euro Krizi
Schimmelfennig ve Winzen, Bölüm 8 “Yol Bağımlılığı: Euro Krizinde Farklılaştırılmış Entegrasyon”.
Dermot Hodson ve Uwe Puetter, “Euro Krizi ve Avrupa Entegrasyonu”, *Michelle Cini ve Nieves Pérez-Solórzano Borragán'ın Avrupa Birliği Politikası*, 6. Baskı (Oxford University Press), 2019. |
7) |
Ara Sınav |
8) |
Entegrasyona Yönelik Zorluklar: Brexit
Schimmelfennig ve Winzen, Bölüm 9 “Farklılaştırılmış Ayrışma: Brexit”.
Nieves Pérez-Solórzano Borragán ve Michelle Cini, “Brexit”, *Michelle Cini ve Nieves Pérez-Solórzano Borragán'ın Avrupa Birliği Politikası*, 6. Baskı (Oxford University Press), 2019. |
9) |
Entegrasyona Yönelik Zorluklar: 2015 Mülteci Krizi ve Popülizm
Sciopini, Marco (2018) “AB Göç Politikası'nda İleriye Gidememek?: 2015 Sığınma ve Göç Krizinden Sonra AB Entegrasyonu”, *Journal of European Public Policy*, 28 (9): 1357-1375.
Nicolo Conti (2018) “Ulusal Siyasi Elitler, AB ve Popülist Meydan Okuma”, *Politics*.
Kriesi, Hanspeter (2014) “Popülist Meydan Okuma”, *West European Politics*, 37 (2): 379-399. |
10) |
Dış Farklılaştırılmış Entegrasyon I
Schimmelfennig ve Winzen, Bölüm 10 “Bölgesel Farklılaşma: AB Üye Devletlerinin Ötesinde”.
Sieglinde Gstöhl (2015) “AB’nin Farklı Komşuluk Modelleri”, *Erik O. Eriksen ve John Erik Fossum (der.), Avrupa Birliği'nin Üye Olmayan Devletleri: Hegemonya Altında Bağımsızlık?* (New York: Routledge).
Sieglinde Gstöhl (2016) “‘Brexit’ Dersleri: AB'nin İç Pazarına Dış Ülkelerin Farklılaştırılmış Entegrasyonu”, *CEPOB College of Europe Policy*. |
11) |
Dış Farklılaştırılmış Entegrasyon II
Lavenex, Sandra (2015) “Farklılaştırılmış Entegrasyonun Dış Yüzü: Üçüncü Ülkelerin AB Sektörel Organlarına Katılımı”, *Journal of European Public Policy*, 22 (6): 836-853.
Benjamin Leruth, Stefan Gaznle ve Jarle Trondal (2019) “Brexit Sonrası AB'de Farklılaştırılmış Entegrasyon ve Ayrışma: Riskler ve Fırsatlar”, *Journal of Common Market Studies*, 57 (6): 1383-1394. |
12) |
**Farklılaştırmanın AB Üyesi Olmayan Üyelerle İlişkiler Üzerindeki Etkisi: Türkiye Örneği**
Özer, Yonca (2019) “Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Dışsal Farklılaştırılmış Entegrasyon: Gümrük Birliği ve Revizyonu”, Türk Çalışmaları.
Karakaş, Cemal (2013) “AB-Türkiye: Tam Üyelik Olmadan Entegrasyon veya Tam Entegrasyon Olmadan Üyelik? Üyelik Alternatifleri için Kavramsal Bir Çerçeve” Ortak Pazar Çalışmaları Dergisi, 51 (6): 1057-1073. |
13) |
**Farklılaştırmanın AB Üyesi Olmayan Üyelerle İlişkiler Üzerindeki Etkisi: Türkiye Örneği**
Agnieszka K. Cianciara ve Adam Szymański (2020) “Farklılaşma, Brexit ve AB-Türkiye İlişkileri”, İçinde: Stefan Gänzle, Benjamin Leruth, Jarle Trondal (der.), Post-Brexit Döneminde Farklılaştırılmış Entegrasyon ve Dağılım (New York: Routledge).
Ülgen, Sinan (2017) “Brexit Müzakereleri: Bir UK-Türkiye Ortaklığı Görünümü”, Brookings’te Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Merkezi, Türkiye Projesi Politika Notu, Sayı 11, Mart. |
14) |
AB'nin Farklılaştırılmış Geleceği
Schimmelfennig ve Winzen, Bölüm 11 “Sonuçlar: Farklılaşma Avrupa için İyi mi?”. |
15) |
Final Dönemi |
16) |
Final Dönemi |