Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | PSYC 379 | ||||
Ders Adı İngilizce | Human Sexuality | ||||
Ders Adı Türkçe | İnsan Cinselliği | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 147 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | None | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | İnsan cinselliğini evrimsel ve kültürlerarası bir bakış açısıyla derinlemesine anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | “Cinsellik” insanın cinsel varoluşuna dair fizyolojik, psikolojik ve davranışsal öğelerin tümünü tanımlamak üzere kullanılan genel bir terimdir. İnsan cinselliği, birçok konunun birden fazla perspektiften ele alınabildiği geniş bir çalışma alanıdır. Bu ders kapsamında ise üreme davranışı, çiftleşme davranışının ele alımında kültürel farklılıklar, kısa ve uzun süreli eşleşme stratejileri, partner tercihleri, cinsel çekim, aşk ve sadakatsizlik, yaşam boyu cinsel gelişim ve cinsel yönelim, ebeveynlik ve ilişkisel çatışmalar ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) İnsan cinselliğini anlamak için kullanılan kavramları ve teorileri bilmek; 2) Çeşitli kültürlerde cinsel pratiklerin, tutumların ve yasaların tarihsel gelişimini belirlemek; 3) İnsan cinselliği çalışmasına evrimsel biyoloji ilkelerini uygulamak; 4) Cinsiyet rolleri, aşkın evreleri, yakınlık, etkili cinsel iletişim gibi insan ilişkilerini anlamak ve sağlıklı ile sağlıksız/istismar edici ilişkiler arasındaki farkı ayırt etmek; 5) İnsan cinselliğine dair kişisel ve toplumsal tutumları/önyargıları tanımak ve mitler hakkında bilgi edinerek sağlıklı cinsellik tutumları geliştirmek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Derse Katılım,Sunum |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Derse Katılım,Sunum |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Derse Katılım,Sunum |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Derse Katılım,Sunum |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | S | Sunum |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım,Sunum |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Sınav,Derse Katılım,Sunum |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım,Sunum |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Sunum |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , March 2022 |
Ders Koordinatörü | İLKSEN BOSTANCI |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi BENGÜ SARE SEVDA PELİN KILIÇ ÖZER |
Hafta | Konu |
1) | Tarih Boyunca Cinsellik, Mitler |
2) | Evrim ve Cinsellik |
3) | Kültür, Din ve Medyanın Etkisi |
4) | İnsan Cinsel Davranışı ve Üreme |
5) | Ebeveyn Yatırım Teorisi ve Cinsel Stratejiler |
6) | Eş Tercihleri ve Çekim |
7) | Bağlanma, Kıskanma ve Aldatma |
8) | İnsan Eşleşme Sistemleri |
9) | Yaşam Boyu Cinsel Gelişim |
10) | Cinsel Yönelim ve Bireysel Farklılıklar |
11) | Ebeveynlik ve İnsan Ailesi |
12) | İçsel Cinsel Rekabet |
13) | Zorlama ve İstismar |
14) | Cinsel Zorlukların Doğası ve Kaynağı, Cinsel Eğitim ve Terapi |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Arístegui, I., Castro Solano, A., & Buunk, A. P. (2018) Mate preferences in Argentinean transgender people: An evolutionary perspective. Personal Relationships. DOI: 10.1111/pere.12247 Buss, D. M., Goetz, C., Duntley, J. D., Asao, K., & Conroy-Beam, D. (2017). The mate switching hypothesis. Personality and Individual Differences, 104, 143-149. Del Giudice, M., & Angeleri, R. (2016). Digit ratio (2D: 4D) and attachment styles in middle childhood: Indirect evidence for an organizational effect of sex hormones. Adaptive Human Behavior and Physiology, 2, 1-10. Jeffery, A. J., & Shackelford, T. K., Zeigler-Hill, V., Vonk, J., & McDonald, M. M. (2018). The evolution of human female sexual orientation. Evolutionary Psychological Science. Jones, B. C., Hahn, A. C., Fisher, C. I., Wang, H., Kandrik, M., & DeBruine, L. M. (2018). General sexual desire, but not desire for uncommitted sexual relationships, tracks changes in women’s hormonal status. Psychoneuroendocrinology, 88, 153-157. Kordsmeyer, T. L., Hunt, J., Puts, D. A., Ostner, J., & Penke, L. (2018). The relative importance of intra-and intersexual selection on human male sexually dimorphic traits. Evolution and Human Behavior, 39, 424-436. Lewis, D. M., Al-Shawaf, L., Conroy-Beam, D., Asao, K., & Buss, D. M. (2017). Evolutionary psychology: A how-to guide. American Psychologist, 72, 353-373. Mogilski, J. K., Memering, S. L., Welling, L. L., & Shackelford, T. K. (2017). Monogamy versus consensual non-monogamy: Alternative approaches to pursuing a strategically pluralistic mating strategy. Archives of Sexual Behavior, 46, 407-417. Sear, R. (2016). Beyond the nuclear family: An evolutionary perspective on parenting. Current Opinion in Psychology, 7, 98-103. Stieglitz, J., Trumble, B. C., Kaplan, H., & Gurven, M. (2018). Marital violence and fertility in a relatively egalitarian high-fertility population. Nature Human Behavior. DOI: https://doi.org/10.1038/s41562-018-0391-7 Thomas, A. G., & Stewart-Williams, S. (2018). Mating strategy flexibility in the laboratory: Preferences for long-and short-term mating change in response to evolutionarily relevant variables. Evolution and Human Behavior, 39, 82-93. Tavsiye edilen okuma: Lehmiller, J. J. (2017). The psychology of human sexuality (2nd ed.). Sussex: John Wiley & Sons. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen ters yüz formatında öğretilecektir. Eğitmen, her haftanın içeriğini önceden sunacak ve öğrencilerin derse gelmeden önce ilgili bilgileri edinmeleri beklenmektedir. Sınıf zamanı, akranlarla etkileşim yoluyla kavramları ve fikirleri pratiğe dökmek ve uygulamak için kullanılacaktır. Her dersin sonunda, öğrenciler mini bir quiz ile geri bildirim alacaklardır (not verilmeyecek) ve bu geri bildirimi kullanarak, sağlanan ek materyalleri kullanarak öğrenimlerini ilerletmeleri beklenmektedir. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | **Makale Sunumu:** Her hafta, bir grup öğrenci kendilerine tahsis edilen bir makaleyi sunacak ve bununla ilgili bir tartışma yürütecektir. 15-20 dakikalık bir sunum hazırlayıp sunmaları gerekecek. Öğrencilere okumaları, 1. Haftada dağıtılacaktır. (25%) **Gönderilen Tartışma Soruları:** Öğrencilerin, ders öncesinde materyali okumaları ve sınıf arkadaşlarıyla tartışmaya hazır gelmeleri gerekmektedir. 10 hafta boyunca en az 1 (yazılı) yüksek kaliteli tartışma sorusu teslim etmeleri gerekmektedir. Tartışma soruları, tartışmayı provoke eden, metodoloji veya mantığı sorgulayan ya da karmaşık bir konu veya mesele hakkında netlik isteyen sorular olmalıdır. (10 hafta teslim = %10) **Tartışma Sorularını Sunma:** Her öğrenci, iki ayrı ders toplantısında en az 1 tartışma sorusu sormak için kaydolacaktır. Öğrencilerin, sunum grubuyla tartışmayı sürdürebilecek şekilde hazır olmaları ve sorularıyla tartışmayı yönlendirmeleri beklenmektedir. (%10 x 2 = %20) | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Blackboard platformundaki ödevler takip edilmeli ve tamamlanmalıdır. | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Sınıf tartışmaları, öğrencilerin insan cinselliği ile ilgili çeşitli konulardaki bilgilerini derinleştirmelerine yardımcı olacaktır. Eğitmen, öğrencilerin yeni edindikleri bilgileri içselleştirebilmeleri için tartışmaları başlatmak amacıyla sorular soracaktır ve öğrencilerin de katkıda bulunmaları beklenmektedir. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
sayinera@mef.edu.tr Dönem boyunca, öğrenciler duyuruları takip etmek, yüklenen materyaller üzerinde çalışmak ve her hafta siyah tahta üzerindeki tartışmalara yanıt vermekten sorumludurlar. Telafi Politikaları: Önemli yaşam olayları nedeniyle sınavlar için beklenmedik devamsızlıklar, eğitmene derhal bildirilmelidir ve devamsızlık nedenini kanıtlayan bir belge (örneğin, doktor raporu) sunulmalıdır. Telafi sınavlarının formatı, zamanında yapılan sınavdan farklı olabilir. Ancak, sınıf etkinlikleri (tartışma sorularını sunma ve sunum yapma gibi) için telafi imkânı olmayacaktır. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve öğretim ve öğrenim ortamına her zaman saygılı olmaları beklenmektedir. Birbirine yardımcı olmak ve kaçırılan dersler için not alışverişi yapmak teşvik edilse de, teslim ettiğiniz ödevlerin kendi çalışmalarınız olması gerekmektedir. Bu derste aldatma ve intihal TOLERE EDİLMEZ ve yönetimle paylaşılacaktır. Akademik sahtecilik ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 3 | 8 | 1 | 27 | |||
Ödevler | 1 | 5 | 5 | ||||
Final | 1 | 16 | 1 | 17 | |||
Toplam İş Yükü | 147 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.9 | ||||||
AKTS | 6 |