PSYC 379 Human SexualityMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu PSYC 379
Ders Adı İngilizce Human Sexuality
Ders Adı Türkçe İnsan Cinselliği
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: none Laboratuvar : none Diğer: none
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 147 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi None
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi İnsan cinselliğini evrimsel ve kültürlerarası bir bakış açısıyla derinlemesine anlamak.
Ders Açıklaması “Cinsellik” insanın cinsel varoluşuna dair fizyolojik, psikolojik ve davranışsal öğelerin tümünü tanımlamak üzere kullanılan genel bir terimdir. İnsan cinselliği, birçok konunun birden fazla perspektiften ele alınabildiği geniş bir çalışma alanıdır. Bu ders kapsamında ise üreme davranışı, çiftleşme davranışının ele alımında kültürel farklılıklar, kısa ve uzun süreli eşleşme stratejileri, partner tercihleri, cinsel çekim, aşk ve sadakatsizlik, yaşam boyu cinsel gelişim ve cinsel yönelim, ebeveynlik ve ilişkisel çatışmalar ele alınacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) İnsan cinselliğini anlamak için kullanılan kavramları ve teorileri bilmek;
2) Çeşitli kültürlerde cinsel pratiklerin, tutumların ve yasaların tarihsel gelişimini belirlemek;
3) İnsan cinselliği çalışmasına evrimsel biyoloji ilkelerini uygulamak;
4) Cinsiyet rolleri, aşkın evreleri, yakınlık, etkili cinsel iletişim gibi insan ilişkilerini anlamak ve sağlıklı ile sağlıksız/istismar edici ilişkiler arasındaki farkı ayırt etmek;
5) İnsan cinselliğine dair kişisel ve toplumsal tutumları/önyargıları tanımak ve mitler hakkında bilgi edinerek sağlıklı cinsellik tutumları geliştirmek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Sınav,Derse Katılım,Sunum
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Derse Katılım,Proje
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Derse Katılım,Sunum
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H Derse Katılım
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Derse Katılım,Sunum
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Derse Katılım,Sunum
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. S Sunum
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Sınav,Derse Katılım,Sunum
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Sınav,Derse Katılım,Sunum
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Derse Katılım,Sunum
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Sunum
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sunum
Hazırlayan ve Tarih SENA CÜRE ACER , March 2022
Ders Koordinatörü İLKSEN BOSTANCI
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi BENGÜ SARE SEVDA PELİN KILIÇ ÖZER

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Tarih Boyunca Cinsellik, Mitler
2) Evrim ve Cinsellik
3) Kültür, Din ve Medyanın Etkisi
4) İnsan Cinsel Davranışı ve Üreme
5) Ebeveyn Yatırım Teorisi ve Cinsel Stratejiler
6) Eş Tercihleri ve Çekim
7) Bağlanma, Kıskanma ve Aldatma
8) İnsan Eşleşme Sistemleri
9) Yaşam Boyu Cinsel Gelişim
10) Cinsel Yönelim ve Bireysel Farklılıklar
11) Ebeveynlik ve İnsan Ailesi
12) İçsel Cinsel Rekabet
13) Zorlama ve İstismar
14) Cinsel Zorlukların Doğası ve Kaynağı, Cinsel Eğitim ve Terapi
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarArístegui, I., Castro Solano, A., & Buunk, A. P. (2018) Mate preferences in Argentinean transgender people: An evolutionary perspective. Personal Relationships. DOI: 10.1111/pere.12247 Buss, D. M., Goetz, C., Duntley, J. D., Asao, K., & Conroy-Beam, D. (2017). The mate switching hypothesis. Personality and Individual Differences, 104, 143-149. Del Giudice, M., & Angeleri, R. (2016). Digit ratio (2D: 4D) and attachment styles in middle childhood: Indirect evidence for an organizational effect of sex hormones. Adaptive Human Behavior and Physiology, 2, 1-10. Jeffery, A. J., & Shackelford, T. K., Zeigler-Hill, V., Vonk, J., & McDonald, M. M. (2018). The evolution of human female sexual orientation. Evolutionary Psychological Science. Jones, B. C., Hahn, A. C., Fisher, C. I., Wang, H., Kandrik, M., & DeBruine, L. M. (2018). General sexual desire, but not desire for uncommitted sexual relationships, tracks changes in women’s hormonal status. Psychoneuroendocrinology, 88, 153-157. Kordsmeyer, T. L., Hunt, J., Puts, D. A., Ostner, J., & Penke, L. (2018). The relative importance of intra-and intersexual selection on human male sexually dimorphic traits. Evolution and Human Behavior, 39, 424-436. Lewis, D. M., Al-Shawaf, L., Conroy-Beam, D., Asao, K., & Buss, D. M. (2017). Evolutionary psychology: A how-to guide. American Psychologist, 72, 353-373. Mogilski, J. K., Memering, S. L., Welling, L. L., & Shackelford, T. K. (2017). Monogamy versus consensual non-monogamy: Alternative approaches to pursuing a strategically pluralistic mating strategy. Archives of Sexual Behavior, 46, 407-417. Sear, R. (2016). Beyond the nuclear family: An evolutionary perspective on parenting. Current Opinion in Psychology, 7, 98-103. Stieglitz, J., Trumble, B. C., Kaplan, H., & Gurven, M. (2018). Marital violence and fertility in a relatively egalitarian high-fertility population. Nature Human Behavior. DOI: https://doi.org/10.1038/s41562-018-0391-7 Thomas, A. G., & Stewart-Williams, S. (2018). Mating strategy flexibility in the laboratory: Preferences for long-and short-term mating change in response to evolutionarily relevant variables. Evolution and Human Behavior, 39, 82-93. Tavsiye edilen okuma: Lehmiller, J. J. (2017). The psychology of human sexuality (2nd ed.). Sussex: John Wiley & Sons.
Öğretme TeknikleriBu ders tamamen ters yüz formatında öğretilecektir. Eğitmen, her haftanın içeriğini önceden sunacak ve öğrencilerin derse gelmeden önce ilgili bilgileri edinmeleri beklenmektedir. Sınıf zamanı, akranlarla etkileşim yoluyla kavramları ve fikirleri pratiğe dökmek ve uygulamak için kullanılacaktır. Her dersin sonunda, öğrenciler mini bir quiz ile geri bildirim alacaklardır (not verilmeyecek) ve bu geri bildirimi kullanarak, sağlanan ek materyalleri kullanarak öğrenimlerini ilerletmeleri beklenmektedir.
Ödev ve Projeler**Makale Sunumu:** Her hafta, bir grup öğrenci kendilerine tahsis edilen bir makaleyi sunacak ve bununla ilgili bir tartışma yürütecektir. 15-20 dakikalık bir sunum hazırlayıp sunmaları gerekecek. Öğrencilere okumaları, 1. Haftada dağıtılacaktır. (25%) **Gönderilen Tartışma Soruları:** Öğrencilerin, ders öncesinde materyali okumaları ve sınıf arkadaşlarıyla tartışmaya hazır gelmeleri gerekmektedir. 10 hafta boyunca en az 1 (yazılı) yüksek kaliteli tartışma sorusu teslim etmeleri gerekmektedir. Tartışma soruları, tartışmayı provoke eden, metodoloji veya mantığı sorgulayan ya da karmaşık bir konu veya mesele hakkında netlik isteyen sorular olmalıdır. (10 hafta teslim = %10) **Tartışma Sorularını Sunma:** Her öğrenci, iki ayrı ders toplantısında en az 1 tartışma sorusu sormak için kaydolacaktır. Öğrencilerin, sunum grubuyla tartışmayı sürdürebilecek şekilde hazır olmaları ve sorularıyla tartışmayı yönlendirmeleri beklenmektedir. (%10 x 2 = %20)
Laboratuvar Çalışmasıyok
Bilgisayar KullanımıBlackboard platformundaki ödevler takip edilmeli ve tamamlanmalıdır.
Diğer AktivitelerSınıf tartışmaları, öğrencilerin insan cinselliği ile ilgili çeşitli konulardaki bilgilerini derinleştirmelerine yardımcı olacaktır. Eğitmen, öğrencilerin yeni edindikleri bilgileri içselleştirebilmeleri için tartışmaları başlatmak amacıyla sorular soracaktır ve öğrencilerin de katkıda bulunmaları beklenmektedir.
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 2 % 45
Final 1 % 35
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi sayinera@mef.edu.tr

Dönem boyunca, öğrenciler duyuruları takip etmek, yüklenen materyaller üzerinde çalışmak ve her hafta siyah tahta üzerindeki tartışmalara yanıt vermekten sorumludurlar. Telafi Politikaları: Önemli yaşam olayları nedeniyle sınavlar için beklenmedik devamsızlıklar, eğitmene derhal bildirilmelidir ve devamsızlık nedenini kanıtlayan bir belge (örneğin, doktor raporu) sunulmalıdır. Telafi sınavlarının formatı, zamanında yapılan sınavdan farklı olabilir. Ancak, sınıf etkinlikleri (tartışma sorularını sunma ve sunum yapma gibi) için telafi imkânı olmayacaktır. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve öğretim ve öğrenim ortamına her zaman saygılı olmaları beklenmektedir. Birbirine yardımcı olmak ve kaçırılan dersler için not alışverişi yapmak teşvik edilse de, teslim ettiğiniz ödevlerin kendi çalışmalarınız olması gerekmektedir. Bu derste aldatma ve intihal TOLERE EDİLMEZ ve yönetimle paylaşılacaktır. Akademik sahtecilik ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 2 98
Sunum / Seminer 3 8 1 27
Ödevler 1 5 5
Final 1 16 1 17
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü/25 5.9
AKTS 6