POLS 346 Sociological Perspectives on FamilyMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu POLS 346
Ders Adı İngilizce Sociological Perspectives on Family
Ders Adı Türkçe Aile üzerine Sosyolojik Yaklaşımlar
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ders,Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 2
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 135 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Aile kurumunu, ilişkilerin ve aile yapılarının çeşitliliğini ve aile deneyimlerimizin cinsiyet, ırk/etnik köken/din ve sosyal sınıfa göre nasıl şekillendiğini daha iyi anlamak.
Ders Açıklaması Bu ders aracılığı ile öğrencilere aile kurumuna yönelik sosyolojik bir bakış açısı kazandırılması hedeflenmektedir. Hem çağdaş hem de tarihi perspektiften aile ve vlilik kurumu farklı ve katmanlı veçheleriyle ele alınacaktır. İlişkilerin ve aile yapılarının çeşitliliğinin yanı sıra farklı aile deneyimlerinin toplumsal cinsiyet, ırk/etnisite/din ve sosyal sınıf değişkenleriyle nasıl şekillendiğine de vurgu yapılacaktır. Aileler ve ilişkilerle ilgili konulara temel sosyolojik yaklaşımlar aracılığı ile bakılacaktır. Ders öncelikle ”aile”nin nasıl tanımlandığının ve ona yüklenen anlamların, aile biçimlerinin çeşitliliğinin tartışılmasıyla başlayacaktır. Aile yapısını anlayabilmek adına tarihsel arka planı ve aile konularını mercek altına almak için önemli sosyolojik çerçeveler de gözden geçirelecektir. Ders boyunca temel kavramları, ve teorileri derinlemesine irdeleyebilmek adına ailenin önemini vurgulayan güncel olaylar incelenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Aile ve evlilik kurumu tarihsel bağlamında incelenecektir.
2) Kişinin çağdaş aile ve evlilik ilişkileri hakkındaki bilgisini analiz etmek ve ailelere ve yakın kişisel ilişkilere (evlilik dahil ancak bununla sınırlı olmamak üzere) ilişkin sosyolojik perspektiflere ilişkin bir anlayış göstermek.
3) Aile kurumunun diğer sosyal kurumlarla nasıl etkileşimde bulunduğunu ve bunlardan nasıl etkilendiğini tartışabilmek.
4) Çeşitliliğin ve çoğulculuğun (etnik köken, toplumsal cinsiyet, cinsel yönelim, din, sosyal sınıf...) ailenin, evliliğin ve diğer yakın kişisel ilişki biçimlerinin yapısını ve sosyal işleyişini nasıl etkilediğini keşfetmek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi.
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama.
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği.
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği.
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği.
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği.
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği.
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği.
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. N
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. H Derse Katılım
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. H Ödev
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. H Derse Katılım
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. H Sunum
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. S Sunum
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. H Derse Katılım
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. S Sunum
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. H Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. S Sunum
Hazırlayan ve Tarih ÖZGÜR KAYMAK , January 2024
Ders Koordinatörü CANSU GÜLEÇ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. ÖZGÜR KAYMAK

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş, genel ders çizelgesi, Değişen Aileler
2) Aileyi tanımlama ve Aile kavramı üzerine teorik perspektifler.
3) Tarihsel Perpsektiften Aile Kurumu: Ailelerin Tarihi ve Modern Aileler.
4) Günümüz Ailelerinde Çeşitlilik
5) Türkiye'de Aile: Güncel Tartışmalar
6) Toplumsal Cinsiyet ve Aile İlişkileri
7) Sevgi ve İlişkiler
8) Film Sunumları
9) Toplumsal Cinsiyete dayalı Şiddet
10) Evlilik: Sosyal Kurumdan Özel İlişkilere
11) Ebeveynlik: Daha Fazla Seçenek, Daha Fazla Kısıtlama, Daha Fazla Endişe
12) Çeşitliliklere Sahip Bir Toplumda Çocuk Yetiştirmek
13) Final Proje Sunumları
14) Dönem sonu sunumları (2)
15) Sınav Dönemi
16) Sınav Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarBenokraitis, N.V. (2015). “Marriages and Families: Changes, Choices and Constraints.” 8th edition. University of Baltimore. Lamanna, Mary Ann, Riedmann, Agnes, Susan Stewart. (2018). “Marriages, Families and Relationships: Making Choices in a Diverse Society”. 13th edition. Cengage: Boston, USA. Diana Gittins, (2019). “The Family in Question: What is the Family? Is it Universal?”. Shifting The Center, Understanding Contemporary Families, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Stephanie Coontz, (2019). “Historical Perspectives on Family Diversity”. Shifting The Center, Understanding Contemporary Families, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Duben, A., Cem Bahar. (1991). Istanbul Households: Marriage, Family and Fertility 1880-1940. Cambridge: Cambridge University Press. Sirman, Nükhet. (2005). The Making of Familial Citizenship in Turkey. (içinde) Fuat. Keyman ve Ahmet. İçduygu (der.), Citizenship in A Global World – European Questions and Turkish Experiences, Routledge, s. 147-172. Kağıtçıbaşı, Çiğdem. (1982). “Sex Roles, Family & Community in Turkey”, (içinde) Sibel Bozdoğan, Reşat Kasaba (der.), Rethinking Modernity and National Identity in Turkey. Seattle and London: University of Washington Press. Velma McBride Murry, et al. (2013). “Gender and Family Relations”. Handbook of Marriage and the Family. ed. Gary W. Peterson, Kevin R. Bush, 3rd ed. Springer. Judith A. Seltzer, (2019). “Families Formed Outside of Marriage”. Shifting The Center, Understanding Contemporary Families, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Kalmijn, Matthijs and Anne-Rigt Poortman. 2006. “His or Her Divorce? The Gendered Nature of Divorce and its Determinants.” European Sociological Review 22(2): 201-214. (13). Kandiyoti, Deniz. (1985). “Continuity and Change in the Family: A Comparative Approach” (içinde) T. Erder (der.), Family in Turkish Society, Ankara: Turkish Social Science Association. Coontz, Stephanie. (2005). “Marriage, A History, How Love Conquered Marriage”. Penguin Books. Kağıtçıbaşı, Çiğdem. (2012). “Türkiye'de Aile Kültürü”. Kadın Araştırmaları Dergisi, 1:49-57. Hart, Kimberly. (2007). “Love by Arrangement: The Ambiguity of ‘Spousal Choice’ in a Turkish Village”. Journal of the Royal Anthropological Institute, 13(2):345-362. Edin, Kathryn, Kefelas, Maria and Frank Furstenberg (2011). Promises I Can Keep: Why Poor Wome Ferree, Myra Marx. (2010). “Filling the Glass: Gender Perspectives on Families.” Journal of Marriage and Family 72:420-439. England, Paula. 2010. “The Gender Revolution: Uneven and Stalled.”Gender & Society 24(2):149-166. Fingerman et al. (2012). “Helicopter Parents and Landing Pad Kids: Intense Parental Support of Grown Children”. Journal of Marriage and Family 74: 880-896. Schmeeckle et al. (2006). “What Makes Someone Family? Adult Children’s Perceptions of Current and Former Stepparents”. Journal of Marriage and Family. 68: 595-610.
Öğretme TeknikleriÖğrencilerin sınıftaki tartışmalara aktif olarak katılmaları beklentisiyle ders anlatımı. Eleştirel yanıt kağıtları öğrencilerin sınıftaki tartışmalara katılmalarına yardımcı olacaktır. Film eleştirisi hazırlanmasında, araştırma ve sunumlarda ekip çalışması teşvik edilecektir.
Ödev ve Projeler4 eleştirel yanıt kağıdı; Eleştirel Film Analizi; Final Projesi ve Sunumj
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 14 % 45
Sunum 2 % 55
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi kaymako@mef.edu.tr
0212 395 36 00
Devam ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu sunulmadığı sürece, geç yapılan sunumlar ve telafi sınavları kabul edilmeyecektir. MEF Üniversitesi, akademik dürüstlüğe büyük önem vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrencilerin kopya çekme, intihal ve diğer akademik ihlallerin anlamını ve sonuçlarını öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamında tam olarak anlamaları gerekmektedir. Üniversite, tüm üyelerinden akademik çalışmalarında dürüstlük beklemektedir. Öğrencilerden de akademik dürüstlükle ilgili aşağıdaki kurallara ve düzenlemelere titizlikle uymaları beklenmektedir. İntihal ve kopya çekme, akademik dürüstlüğün ciddi ihlalleri arasında yer almaktadır. İntihal, sınıf ve yazılı çalışmaların hazırlanması sırasında toplanan bilgilerin kaynağını belirtmeme durumudur. Başkalarına ait çalışmaları kendi eseri olarak sunmak, başka bir yazardan alınan cümle veya paragrafları uygun şekilde orijinal yazara atıfta bulunmadan kullanmak, bibliyografyada başvurulan eserleri yetersiz bir şekilde belirtmek, hepsi intihal kapsamına girer. Başkalarının çalışmalarını kopyalamak veya sınavlar sırasında yazılı veya sözlü olarak cevap/bilgi almak veya vermek kopya çekme anlamına gelir. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekârlık veya intihal, YÖK Disiplin Yönetmeliği’ne tabidir. MEF Üniversitesi’nin Yapay Zekâ Politikası çerçevesinde, yapay zekânın eğitim süreçlerine entegre edilmesi ve etik kullanımının teşvik edilmesi amaçlanmaktadır. Politika belgesinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz: https://www.mef.edu.tr/tr/duyurular/mef-universitesi-yapay-zeka-politikasi-v2-yayimlandi

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 0 3 2 70
Sunum / Seminer 5 11 2 65
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü/25 5.4
AKTS 5