Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||
Ders Kodu | IE 437 | ||||
Ders Adı İngilizce | Numerical Methods and Optimization | ||||
Ders Adı Türkçe | Sayısal Yöntemler ve Optimizasyon | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 150 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
MATH 211 - Linear Algebra COMP 109 - Computer Programming (JAVA) | COMP 113 - Computer Programming (Python) |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||
Genel Eğitim Hedefi | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, denklem sistemlerinin ve sürekli optimizasyon problemlerinin teorik ve algoritmik boyutlarını tanıtır. Bu sistemleri ve problemleri çözmek için geliştirilmiş sayısal yöntemlerin ardındaki ana fikir, bunların optimizasyon teorisine ve optimal olma şartlarına bağlantısı ve dahi yakınsama oranları işlenir. Dersin içeriğinde şu konular yer alır: doğrudan ve iteratif yöntemlerle doğrusal denklem sistemlerinin çözümü; doğrusal olmayan denklem sistemlerinin iteratif yöntemlerle çözümü; yaklaşık fonksiyonlar; optimizasyonun temel kavramları; kısıtsız optimizasyon teorisi; kısıtsız optimizasyon için hat arama metotları ve güven bölgesi metotları; kısıtlı optimizasyon teorisi; eşitlik kısıtlarının etkisi; eşitsizlik kısıtlarının etkisi; doğrusal olmayan programların genel formülasyonu; KKT sistemlerinin çözümü. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) doğrusal denklem sistemlerini anlar ve çözüm yöntemlerini uygular; 2) doğrusal olmayan denklem sistemlerini anlar ve bunlara yönelik çözüm yöntemlerini uygular; 3) kısıtsız optimizasyon için optimallik koşullarına ve çözüm yöntemlerine ilişkin teorik sonuçları uygular; 4) kısıtlı optimizasyon için optimallik koşullarına ilişkin teorik sonuçları anlar ve uygular; 5) denklem sistemleri ve kısıtsız optimizasyon için algoritmaları uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | S | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | S | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | N | |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | N | |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | S | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | H | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | N | |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Hazırlayan ve Tarih | FİLİZ GÜRTUNA , December 2023 |
Ders Koordinatörü | FİLİZ GÜRTUNA |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi FİLİZ GÜRTUNA |
Hafta | Konu |
1) | Denklem Sistemleri ve Optimizasyon Problemi Türleri |
2) | Doğrusal Denklem Sistemlerini Çözme: LU ve Cholesky Çarpanlarına Ayırma |
3) | Doğrusal Denklemlerin Çözümü: İteratif Yöntemler |
4) | Doğrusal Olmayan Denklemlerin Çözümü: Bisection ve Newton Yöntemleri |
5) | Doğrusal Olmayan Denklemlerin Çözümü: Sekant Yöntemi |
6) | Doğrusal Olmayan Denklemlerin Çözümü: Sabit Noktalar |
7) | Doğrusal Olmayan Denklemlerin Çözümü: Polinomların Kökleri |
8) | Yaklaşık Fonksiyonlar: Polinom İnterpolasyonu |
9) | Yaklaşık Fonksiyonlar: En Küçük Kareler Problemleri |
10) | Kısıtsız Optimizasyon Teorisi |
11) | Kısıtsız Optimizasyon: Hat Arama Yöntemi (En Dik İniş) |
12) | Kısıtsız Optimizasyon: Hat Arama Yöntemleri (Newton Yöntemi, Yarı-Newton Yöntemleri) |
13) | Kısıtlı Optimizasyon Teorisi: Eşitlik ve Eşitsizlik Kısıtları |
14) | Kısıtlı Optimizasyon Teorisi: Optimallik Şartlarını Çözme |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | |||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | |||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
gurtunaf@mef.edu.tr - |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Ödevler | 3 | 10 | 10 | 60 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Final | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Toplam İş Yükü | 150 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.0 | ||||||
AKTS | 6 |