Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | IR 329 | ||||
Ders Adı İngilizce | Geopolitics of Eurasia | ||||
Ders Adı Türkçe | Avrasya Jeopolitiği | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 132 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Bağımsızlıklarından bu yana özellikle Orta Asya ülkelerine ve daha spesifik olarak Türk Devletlerine odaklanarak dünya siyaseti için “”merkez bölge“” olarak kabul edilen Avrasya'nın jeopolitiğini daha iyi anlamak ve jeopolitik ve jeoekonomik sonuçlarını keşfederken aralarında oluşturulan bölgesel işbirliğini analiz etmek. | ||||
Ders Açıklaması | “Coğrafya’nın kader olduğu” jeopolitik tartışmaların tam da merkezinde bulunan bir cümledir. Bu doğrultuda, “dünyanın kalbi” olarak nitelendirilen Avrasya jeopolitik açıdan yüzyıllardır büyük bir öneme sahip bir bölgedir. Tarihi İpek Yolu döneminden süregelen bu önem zaman zaman iniş ve çıkışlarla karşılassa da özellikle Sovyetler Birliği’nin dağılmasının ardından farklı bir boyut kazanmıştır. Bu açıdan Orta Asya ve özellikle bağımsızlığını yeni kazanan Türk Devletleri, çok boyutlu yeniden inşa süreçlerinde yaşadıkları sıkıntılara rağmen, Avrasya’nın jeopolitik ve jeoekonomik katma değerlerini gözler önüne sermeye başlamıştır. Bununla birlikte, “jeopolitik” ve “bölgeselleşme” iki birbiriyle ilintili hale gelen kavram olarak Avrasya’da son dönemlerde giderek ivme kazanmaktadır. Nitekim, Avrasya’daki bölgesel hareketlerin etkileri bu coğrafyanın sınırlarını aşmaktadır. Bu kapsamda, bölgesel bir işbirliği mekanizması olan Türk Devletleri Teşkilatı’nın jeopolitik değeri inceleme konusudur. Genel itibarıyla bu derste, “dünyanın kalbi” Avrasya’nın, sadece dışardan güçlerin üzerinde oynadığı bir “satranç tahtası” olmaktan çıkıp, oyunun kurallarının tüm kırılganlıklara rağmen bölge aktörlerince yeniden şekillenmeye başladığı bir “stratejik havza” haline dönüşüp dönüşmediği irdelenecektir. Bu anlayışla, derste önce Avrasya’yı yakından ilgilendiren jeopolitik teoriler ele alınacaktır. Ardından, Avrasya’daki güncel durumu gözler önüne seren bölgeselleşmenin teorik çerçevesi incelenecektir. Teorik bölümü izleyen süreçte, İpek Yolu’nun coğrafi keşiflere kadar olan jeopolitik değeri gözlemlenecektir. Akabinde, 19. ve 20. yüzyılda Avrasya ve bu coğrafyayla yakından ilgilenen büyük güçler için tarihsel jeopolitik kırılma noktalarına değinilecektir. Sovyetler Birliği’nin dağılmasının Orta Asya’ya bıraktığı siyasi, ekonomik ve kültürel etkiler araştırıldıktan sonra bağımsızlıklarını yeni kazanan Türk Devletlerinin ulus, devlet ve kimlik inşa süreçleri ile pazar ekonomisine geçişleri mercek altına alınacaktır. Bu süreçte Türkiye’nin Türk Devletlerine yönelik uyguladığı dış politika ve etkileri incelenecektir. 2000’li yıllardan itibaren Avrasya’nn dünya politikasının yeniden gündemine oturduğu dikkate alınarak, bu dönem itibarıyla geopolitik önemi Avrasya’nın sınırlarının dışına taşan gelişmeler ve bölgesel hareketler/girişimler tartışılacaktır. Burada bölgesel bir işbirliği mekanizmasına örnek orak Türk Devlet Teşkilatı ayrıntılı olarak mercek altına alınacak ve ardından Çin’in uluslararası gündemde önemli bir yer kaplayan “kuşak ve yol” projesine değinilecektir. Avrasya’nın günümüzdeki jeopolitik değerini daha iyi kavramak açısından, NATO, AB ve Türk Devletleri Teşkilatında bünyesinde son dönemde kabul edilen vizyon belgelerinde Avrasya’nın ne şekilde konumlandırıldığı irdelenecektir. Tüm bunlar yapılırken, Avrasya’daki güncel jeopolitik gelişmeler ele alınacak ve ders içerisinde ilgili bölümlerde bu konular analiz edilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Avrasya'nın tarih boyunca ve günümüzdeki jeopolitik önemini anlamak 2) Avrasya siyasetine ilişkin teori ve pratiğin eşleştirilmesi 3) Avrasya'da devam etmekte olan çok boyutlu bölgesel işbirliği süreçlerini jeopolitik sonuçlarıyla birlikte değerlendirmek 4) Avrasya'daki jeopolitik gelişmeleri değerlendirmek ve analizleri için çok katmanlı bir zihniyet oluşturmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | EVRİM GÖRMÜŞ , January 2024 |
Ders Koordinatörü | EVRİM GÖRMÜŞ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. PELİN MUSABAY BAKİ |
Hafta | Konu |
1) | Giriş, ders özeti ve metodolojisi, jeopolitik teorilere ve Avrasya'ya giriş |
2) | Jeopolitik teorilerin ve bölgeselleşmenin Avrasya'daki etkileriyle analizi |
3) | Jeopolitik bir alan olarak İpek Yolu, tarihi önemi ve günümüzdeki önemi |
4) | Büyük güçlerin Avrasya'yı kontrol etme girişimleri ve jeopolitik dönüm noktaları |
5) | Sovyetler Birliği'nin çöküşü ve Orta Asya'daki jeopolitik ve jeoekonomik mirasları |
6) | Yeni bağımsız Türk Devletlerinin ortaya çıkışı, çok boyutlu inşa süreçleri ve ekonomik dönüşümler |
7) | Yeni Bağımsız Türk Devletlerine Yönelik Türk Dış Politikası, Araçları ve Sonuçları |
8) | Vize Sınavı |
9) | 21. yüzyılda Avrasya'daki yeni jeopolitik gelişmeler ve bunların Türk Devletleri ve Türk iş birliği üzerindeki etkileri |
10) | Avrasya'daki bölgesel hareketler ve örnek bir bölgesel iş birliği mekanizması olarak Türk Devletleri Örgütü |
11) | Kuşak ve Yol Projesi ve Avrasya'ya etkileri |
12) | NATO, AB ve Türk Vizyonu-2040 gibi yeni Vizyon Belgelerinde Avrasya'nın jeopolitik önemi |
13) | Avrasya'da son dönemde yaşanan bölgesel jeopolitik gelişmeler ve bunlar nasıl değerlendirilebilir? |
14) | Araştırma Sunumları |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | VENIER, Pascal, “Main Theoretical Currents in Geopolitical Thought in the Twentieth Century”, L’Espace Politique, Issue 12, 2010. GÖKMEN, Rana, Geopolitics and the Study of International Relations, Unpublished PhD thesis, METU, 2010, pp.1-68. MACKINDER, H. J. “The Geographical Pivot of History (1904)", the Geographical Journal, No. 4, Vol:231904. FRANKOPAN, Peter, The Silk Roads: A New History of the World, London: Bloomsbury Publishing, 2015 STARR, Frederick, Lost Enlightenment: Central Asia’s Golden Age From Arab Conquest to Tamerlane, Princeton et Oxford: Princeton University Press, 2013. ACHARYA, Amitav et JOHNSTON, Alastair Iain (éd.), Crafting Cooperation: Regional International Institutions in Comparative Perspective, Cambridge : Cambridge University Press, 2007. FARRELL, Mary, HETTNE, Björn and LANGENHOVE Luk Van (ed.), Global Politics of Regionalism: Theory and Practice, London: Pluto Press, 2005. TAVARES, Rodrigo, « The State of the Art of Regionalism: The Past, Present and Future of a Discipline », UNU-CRIS Working Papers, W-2004/10, 2004, pp. 1-29. LARUELLE, Marlène and PEYROUSE, Sébastien, Globalizing Central Asia: Geopolitics and Challenges of Economic Development, New York: Routledge, 2013. TERZANI, Tiziano, Goodnight, Mister Lenin: A Journey Through the End of the Soviet Empire, London: Picador, 1993. POMFRET, Richard, « Central Asia after Two Decades of Independence », UN-WIDER Working Paper, No. 2010/53, May 2010, pp. 400-429. KUZIO Taras, « History, Memory and Nation Building in the Post-Soviet Colonial Space», Nationalities Papers, Vol. 30, No. 2, 2002, pp. 241-264. POMFRET, Richard, The Economics of Central Asia, New Jersey: Princeton Press, 1995. TURAN, Gül and TURAN, İlter, « Türkiye’nin Diğer Türk Cumhuriyetleriyle İlişkileri », in Faruk Sönmezoğlu (ed.), Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul:Der Yayınları, 2004, pp.754-780. KURUBAŞ, Erol, « SSCB Sonrası Türk Cumhuriyetlerinde Yeni Uluslaşma Süreçleri Üzerine Bir Değerlendirme »,Uluslararası Hukuk ve Politika Dergisi, Cilt:2, No: 5,2006, pp.112-133. LARUELLE, Marlène and PEYROUSE, Sébastien, « Regional Organisations in Central Asia: Patterns of Interaction, Dilemmas of Efficiency », University of Central Asia’s Institute of Public Policy and Administration Working Paper, No. 10, 2012, pp. 1-56. MUSABAY BAKİ, Pelin, Avrasya’da Bölgesel İşbirliği Sürecinden İşbirliği Mekanizmasına: Türk Konseyi, Bilge Strateji, Volume 6, No 11, Fall 2014, pp. 133-162. KOCAMAN, Ömer "Adjusting to the “New Normal” of Post COVID-19: The Role of Organization of Turkic States in Multilateral Cooperation", PERCEPTIONS: Journal of International Affairs, 26 (2022 ), pp. 189-215. MUSABAY BAKİ, Pelin "Turkic World Vision–2040: A Step Forward for the Resilience of Turkic Cooperation". PERCEPTIONS: Journal of International Affairs, 27 (2022 ), pp. 26-52 | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrencilerin ön öğrenme materyallerini etkili bir şekilde kullanmaları ve ardından sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmaları beklenir. Avrasya'daki güncel jeopolitik gelişmeleri yakından takip etmeleri ve beyin fırtınası için ders sırasında bunlarla ilgili sorular sormaları gerekir. Ders öğeleri konusunda uzman olan diplomatik geçmişe sahip konuk konuşmacılar öğrencilere hitap etmek üzere davet edilecektir. Avrasya'nın jeopolitiğiyle ilgili teorik çerçeve ve pratik çıktılarla eşleşen becerileri oluşturmak için yollar ve araçlar uygulanacaktır. Araştırma ve sunumlar için ekip çalışması teşvik edilecektir. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Sunum ve makale | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
gormuse@mef.edu.tr 02123953600 Katılım ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu verilmediği sürece geç sunum ve telafi sınavları yapılmayacaktır. MEF Üniversitesi akademik dürüstlüğe değer vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrenciler kopya çekmenin, intihalin ve diğer akademik suçların öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamındaki anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Üniversite, tüm üyelerinin akademik çalışmalarında dürüst olmasını gerektirir. Öğrencilerden ayrıca akademik dürüstlükle ilgili aşağıdaki kural ve düzenlemelere sıkı sıkıya uymaları beklenir. İntihal ve kopya çekmek akademik dürüstlüğün en büyük ihlallerini oluşturur. İntihal, ders ve yazılı çalışmanın hazırlanması sırasında toplanan bilgilerin kaynağının belirtilmemesidir. Başkalarının makalelerini kendinizinmiş gibi göndermek, orijinal yazarın uygun şekilde belirtilmesi olmadan başka bir yazarın cümlelerini veya paragraflarını kullanmak, başvurulan eserlerin kaynakçada yetersiz şekilde belirtilmesi intihal oluşturur. Başkalarının çalışmalarını kopyalamak veya sınavlarda yazılı veya sözlü olarak cevap/bilgi alıp vermek kopya çekmek anlamına gelir. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal YÖK Disiplin Yönetmeliği'ne tabidir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 2 | 70 | ||
Proje | 2 | 24 | 2 | 52 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Toplam İş Yükü | 132 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.3 | ||||||
AKTS | 5 |