Kamu Hukuku (DR) | |||||
Doktora | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF: 8. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||
Ders Kodu | HUK 682 | ||||
Ders Adı İngilizce | ConstititutionalCourt and EuropeanCourt ofHumanRights:ComparativeIndividualApplicationProceduralLaw | ||||
Ders Adı Türkçe | Anayasa Mahkemesi ve İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi: Karşılaştırmalı Bireysel Başvuru Usul Hukuku | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 188 saat | ||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu ders ile Anayasa Mahkemesine ve İnsan Hakları Avrupa Mahkemesine bireysel başvuru mekanizmasının usul kurallarını karşılaştırmalı olarak öğrenmek hedeflenmektedir. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders kapsamında, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru sisteminin usul yönü karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır. Bu çerçevede, ele alınacak başlıklardan bazıları şunlardır: İkincillik ilkesi, Mahkemelerin kişi, konu, yer ve zaman bakımından yetkileri, iç hukuk yollarının tüketilmesi ve istisnaları, başvuru süresi (30 gün/4 ay), diğer kabul edilebilirlik koşulları, pilot kararlar, ihlal kararlarının sonuçları, kararların uygulanması |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Ders başarıyla tamamlandığında, dersi alan öğrenciden aşağıdakiler beklenir: 1. Anayasa Mahkemesi ve İnsan Hakları Avrupa Mahkemesine bireysel başvuru mekanizmasının işleyişini karşılaştırarak değerlendirir. 2) Ders başarıyla tamamlandığında, dersi alan öğrenciden aşağıdakiler beklenir: 2. Her iki sistemin benzerlik ve farklılıklarını anlar ve yorumlar. 3) Ders başarıyla tamamlandığında, dersi alan öğrenciden aşağıdakiler beklenir: 3. Bireysel başvuru sisteminin hak arama mekanizması olarak önemini kavrar. 4) Ders başarıyla tamamlandığında, dersi alan öğrenciden aşağıdakiler beklenir: 4. Bireysel başvuru dilekçesi hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | ||||
2) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | ||||
3) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||
4) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | ||||
5) Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | ||||
6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | ||||
7) En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | ||||
8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||
9) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | ||||
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | ||||
11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | ||||
12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | ||||
13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | S | Ödev,Sunum |
2) | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | H | Ödev,Sunum |
3) | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | S | Ödev,Sunum |
4) | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | S | Ödev,Sunum |
5) | Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | S | Ödev,Sunum |
6) | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | S | Ödev,Sunum |
7) | En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | H | Ödev,Sunum |
8) | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | H | Ödev,Sunum |
9) | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | S | Ödev,Sunum |
10) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | N | |
11) | Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | N | |
12) | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | S | Ödev,Sunum |
13) | Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | S | Ödev,Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | BAŞAK ERDOĞAN , February 2024 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. OSMAN KORKUT KANADOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Türkiye’nin Sözleşmeye taraf olması ve bireysel başvuru yetkisinin tanıması süreci |
2) | Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yetkisinin tanınması |
3) | Kişi Bakımından Yetki (ratione personae) |
4) | Konu bakımından yetki (ratione materiae) |
5) | Yer bakımından yetkisi (ratione loci) |
6) | Zaman bakımından yetkisi (ratione temporis) |
7) | Kabul edilebilirlik: iç hukuk yollarının tüketilmesi ve istisnaları |
8) | Kabul edilebilirlik: Süre |
9) | Kabul edilebilirlik: açıkça dayanaktan yoksun olma, anayasal ve kişisel önem/önemli zarar |
10) | Karar: Tazminat, yargılamanın yenilenmesi |
11) | Karar: bireysel ve genel tedbir kararları |
12) | Pilot kararlar |
13) | Sunum |
14) | Sunum |
15) | Dönem Sonu Sınavları |
16) | Dönem Sonu Sınavları |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Abdulkadir Karaaslan, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulü ve Uygulama Sorunları, On İki Levha Yay., İstanbul 2020 Linos-Alexandre Sicilianos and Maria-Andriani Kostopoulou, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Bağlamında Bireysel Başvuru: Usul Rehberi, Avrupa Konseyi 2021 Ders kapsamında ayrıca haftalık okuma listeleri ve kararlar verilecektir. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders anlatımı, karar değerlendirmesi | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | ||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | ||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | ||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
karacaoglue@mef.edu.tr +902123953600 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 2 | 112 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 30 | 2 | 2 | 34 | ||
Ödevler | 1 | 42 | 42 | ||||
Toplam İş Yükü | 188 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.5 | ||||||
AKTS | 7.5 |