IR 332 Politics of Central AsiaMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu IR 332
Ders Adı İngilizce Politics of Central Asia
Ders Adı Türkçe Orta Asya Politikaları
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 2
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 132 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Dünya siyasetinde giderek önem kazanan Orta Asya ülkelerinin siyasetini ve bölgesel dinamiklerini daha iyi anlamak.
Ders Açıklaması Orta Asya her zaman dünya siyasetinin merkez üssü olmuştur. Sovyetler Birliği'nin dağılmasıyla bağımsızlıklarını kazanan Orta Asya devletleri uluslararası camiada yerlerini bağımsız ve egemen ülkeler olarak almışlardır. Ancak Sovyet mirası, siyasi ve ekonomik kaderlerini şekillendirmeyi bırakmamıştır. Günümüzde, sözkonusu ülkelerin uluslararası platformda yer almasının üzerinden 30 yılı aşkın bir süre geçmiştir. Bu süreçte, sözkonusu ülkelerin siyasi ve ekonomik gelişimlerini, bölgesel çatışmalar, bağlantısallık problemleri, su yönetimi, iklim değişikliği, terörizm gibi ortak sorunlarıyla birlikte analiz etmek önem arzetmektedir. Aynı zamanda, bu ülkelerin bir çoğu için zengin hidrokarbon kaynaklarına sahip olmak bir “lanet mi yoksa nimet mi” sorusunu da irdelemek gerekmektedir. On yıllardır dünyanın en istikrarsız ülkelerinden biri olan Afganistan'a komşu olması, bu bölgeyi güvenlik konuları açısından daha kırılgan hale getirmektedir. Dolayısıyla güvenlik konusu, sonuçları bölgenin sınırlarını aşan bir şekilde karşımıza çıkmaktadır. Bununla birlikte, ABD, AB, Çin, Rusya, Hindistan, İran ve Türkiye gibi aktörlerle bölge ülkelerinin ilişkileri ve bölgesel örgütlerdeki konumları üzerinde durulması bölgenin kapsayıcı bir bakış açısıyla incelenmesi bakımından önemlidir. Öte yandan, bölge analizinde edebiyattan gastronomiye kadar kültürel konularda geniş bir yelpazede Orta Asya ülkelerinin yumuşak güç araçlarının mercek altına alınması bölgeyi daha iyi anlamak için ehemmiyet teşkil etmektedir. Bu anlayışla, bu ders Orta Asya ülkeleri Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan ve Tacikistan'ın siyasi, ekonomik ve kültürel dinamiklerinin yanı sıra birbirleriyle ve dış dünyayla olan ilişkilerine odaklanacaktır. Bunu yaparken Azerbaycan da, bölgesel bağları dikkate alınarak bölge için önemli bir oyuncu olarak nitelendirilecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Orta Asya ülkelerinin bağımsızlıklarından bu yana siyasi ve ekonomik gelişimlerini anlamak
2) Orta Asya ülkelerinin karşılaştığı bireysel ve ortak zorlukları kavramak
3) Orta Asya ülkelerinin birbirleriyle ve dış dünya ile ilişkilerini degerlendirmek
4) Orta Asya devletlerinin bölgesel ve dünya siyasetindeki konumlarını değerlendirmek
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi.
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama.
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği.
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği.
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği.
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği.
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği.
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği.
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. H Ödev,Sınav
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. H Derse Katılım
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. H Derse Katılım
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. H Derse Katılım
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. H Ödev,Sınav
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. S Derse Katılım
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. H Derse Katılım
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. H Derse Katılım
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. H Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. S Derse Katılım
Hazırlayan ve Tarih EVRİM GÖRMÜŞ , January 2024
Ders Koordinatörü EVRİM GÖRMÜŞ
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. PELİN MUSABAY BAKİ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş, ders özeti ve metodoloji, Orta Asya'nın adlandırılması ve tanımlanması
2) Orta Asya ülkelerinin tarihi geçmişi, Sovyet mirası ve bağımsızlık süreci
3) Orta Asya'daki ortak jeopolitik, jeoekonomik ve jeoçevresel zorluklar
4) Büyük Bozkır Ülkesi Olarak Kazakistan
5) Özbekistan tarihi İpek Yolu'nun kalbi
6) Kırgızistan ve Tacikistan üst aktörler olarak
7) Enerji ve ateşin diyarı Türkmenistan ve Azerbaycan
8) Vize
9) Sınır anlaşmazlıklarından su kıtlığına, Orta Asya'daki potansiyel çatışma konuları
10) Afganistan'a en yakın komşu bölge olan Orta Asya'daki güvenlik zorlukları
11) Orta Asya'da bölgesel ve küresel aktörlerin işbirliği veya rekabet ikilemindeki rolü
12) Edebiyattan gastronomiye kadar çok çeşitli kültürel konularda Orta Asya'nın yumuşak güç araçları
13) Günümüz dünya siyasetinde Orta Asya, siyasi ve ekonomik güçleri ve sınırlamaları
14) Araştırma Sunumları
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarFRANKOPAN, Peter, The Silk Roads: A New History of the World, London: Bloomsbury Publishing, 2015. STARR, Frederick, Lost Enlightenment: Central Asia’s Golden Age From Arab Conquest to Tamerlane, Princeton et Oxford: Princeton University Press, 2013. MONTGOMERY, David (ed.), Central Asia: Contexts for Understanding, Pittsburg: University of Pittsburgh Press, 2022. POMFRET, Richard, The Central Asian Economies in the Twenty-First Century Paving a New Silk, New Jersey, Princeton University Press, 2019. LARUELLE, Marlene (Ed.), The Central Asia–Afghanistan Relationship From Soviet Intervention to the Silk Road Initiatives, Lexington: Lexington Books, 2020. NOURZHANOV, Kirill and PEYROUSE, Sebastien, Soft Power in Central Asia The Politics of Influence and Seduction, Lexington: Lexington Books, 2020. RASHID, Ahmed, The Resurgence of Central Asia: Islam or Nationalism?, New York: New York Review Book, 2017. MARAT, Erica , “Introduction: 30 years of Central Asian studies – the best is yet to come”, Central Asian Survey, 40:4, 2021, pp. 477-482. PEÑA-RAMOS, José Antonio, BAGUS, Philipp and FURSOVA, Daria, “Water Conflicts in Central Asia: Some Recommendations on the Non-Conflictual Use of Water”, Sustainability, 13(6), 2021, https://doi.org/10.3390/su13063479 SORBELLO, P. “Oil and Gas Political Economy in Central Asia: The International Perspective”, in Raszewski, S. (eds), The International Political Economy of Oil and Gas. International Political Economy Series. Palgrave Macmillan, Cham, 2018, https://doi.org/10.1007/978-3-319-62557-7_8 KASSYMBEKOVA, B., and CHOKOBAEVA, A, “Writing Soviet History of Central Asia. Frameworks, Challenges, Prospects”, Central Asian Survey, 40 (4), 2021, pp. 483–503. MİRZİBAEV, A., AHMED, M., WERNER, J. et al. “Rangelands of Central Asia: challenges and opportunities”, Journal of Arid Land 8, 93–108 (2016). https://doi.org/10.1007/s40333-015-0057-5 MUSABAY BAKİ, Pelin "Turkic World Vision–2040: A Step Forward for the Resilience of Turkic Cooperation". PERCEPTIONS: Journal of International Affairs, 27 (2022 ), pp. 26-52. KAINAZAROV, Baktybek, “Competition of world powers in Central Asia”, Political Science Review, Issue 2, 2019, pp. 67-77.
Öğretme TeknikleriÖğrencilerin ön öğrenme materyallerini etkili bir şekilde kullanmaları ve ardından sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmaları beklenir. Avrasya'daki güncel jeopolitik gelişmeleri yakından takip etmeleri ve beyin fırtınası için ders sırasında bunlarla ilgili sorular sormaları gerekir. Ders öğeleri konusunda uzman olan diplomatik geçmişe sahip konuk konuşmacılar öğrencilere hitap etmek üzere davet edilecektir. Avrasya'nın jeopolitiğiyle ilgili teorik çerçeve ve pratik çıktılarla eşleşen becerileri oluşturmak için yollar ve araçlar uygulanacaktır. Araştırma ve sunumlar için ekip çalışması teşvik edilecektir.
Ödev ve ProjelerSunum ve makale
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 14 % 20
Projeler 2 % 40
Ara Sınavlar 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi gormuse@mef.edu.tr
02123953600
Katılım ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu verilmediği sürece geç sunum ve telafi sınavları yapılmayacaktır. MEF Üniversitesi akademik dürüstlüğe değer vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrenciler kopya çekmenin, intihalin ve diğer akademik suçların öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamındaki anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Üniversite, tüm üyelerinin akademik çalışmalarında dürüst olmasını gerektirir. Öğrencilerden ayrıca akademik dürüstlükle ilgili aşağıdaki kural ve düzenlemelere sıkı sıkıya uymaları beklenir. İntihal ve kopya çekmek akademik dürüstlüğün en büyük ihlallerini oluşturur. İntihal, ders ve yazılı çalışmanın hazırlanması sırasında toplanan bilgilerin kaynağının belirtilmemesidir. Başkalarının makalelerini kendinizinmiş gibi göndermek, orijinal yazarın uygun şekilde belirtilmesi olmadan başka bir yazarın cümlelerini veya paragraflarını kullanmak, başvurulan eserlerin kaynakçada yetersiz şekilde belirtilmesi intihal oluşturur. Başkalarının çalışmalarını kopyalamak veya sınavlarda yazılı veya sözlü olarak cevap/bilgi alıp vermek kopya çekmek anlamına gelir. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal YÖK Disiplin Yönetmeliği'ne tabidir.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 0 3 2 70
Proje 2 24 2 52
Ara Sınavlar 1 10 10
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü/25 5.3
AKTS 5