Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Rektörlük | ||||
Ders Kodu | TURK 113 | ||||
Ders Adı İngilizce | Turkish Language and Literature I | ||||
Ders Adı Türkçe | Türk Dili ve Edebiyatı I | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 47 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Geçti / Kaldı | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Dilin önemini kavramak, dilin çeşitli kavramlarla ilişkisi üzerine düşünmek, Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını, tarihsel gelişimini öğrenerek dilin doğru ve etkili kullanımını sağlamak, okuma ve düşünme pratiği geliştirmek, yazma becerisini geliştirmek. | ||||
Ders Açıklaması | Dilin tanımı ve özellikleri, dil-kültür, dil-cinsiyet, dil-coğrafya, dil- milliyet ilişkisi, dilin doğuşu, dillerin sınıflandırılması, dilin türleri, Türkçenin tarihsel gelişimi, Türkçenin ses ve şekil özellikleri, anlatım birimleri, atasözleri ve deyimler, Türkçenin günümüzde karşılaştığı sorunlar, noktalama işaretleri, yazım kuralları, anlatım bozuklukları. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Noktalama işaretleri ve yazım kurallarını doğru kullanımı 2) Dil kavramı ve özelliklerinin anlaşılması 3) Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarının anlaşılması 4) Okuduğunu anlama, yorumlama ve eleştirme becerisinin gösterilmesi 5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerinin geliştirilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | |||||
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | |||||
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | |||||
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | |||||
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | |||||
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | |||||
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | |||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | |||||
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | |||||
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | |||||
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | |||||
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | N | |
2) | Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | N | |
3) | Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | N | |
4) | Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | N | |
5) | Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | N | |
6) | İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | N | |
7) | Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | N | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | N | |
9) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | H | Sınav |
10) | Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | N | |
11) | Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | N | |
12) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. | N |
Hazırlayan ve Tarih | , |
Ders Koordinatörü | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. IPEK SAHBENDEROGLU |
Hafta | Konu |
1) | Dilekçe nasıl yazılır? |
2) | Dilin tanımı ve özellikleri, dilin türeyişini açıklayan kuramlar, dilin cinsiyet, milliyet, coğrafya, kültür gibi kavramlarla ilişkisi üzerine düşünmek |
3) | Dilin türleri nelerdir? |
4) | Yeryüzündeki diller, dillerin sınıflandırılması, dil aileleri |
5) | Türklerin kullandığı alfabeler |
6) | Türkçenin söz varlığını ortaya koyan temel metinler |
7) | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkçenin tarihsel dönemleri: Eski Türkçe, Orta Türkçe, Yeni Türkçe, Modern Türkçe, Eski Anadolu Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Türkiye Türkçesi, Türk Dilinin sadeleşme evreleri |
8) | Ara sınav-Ödev |
9) | Türkçenin ses olayları |
10) | Türkçenin ses özellikleri, Türkçe kelimelerin belli başlı özellikleri |
11) | Noktalama işaretlerinin doğru kullanımı |
12) | Yazım kuralları |
13) | Anlatım bozuklukları (Yapı Bakımından/ Anlam Bakımından) |
14) | Anlatım bozuklukları (Yapı Bakımından/ Anlam Bakımından) |
15) | Final Sınavı/Poje Sunum Dönemi (genel Değerlendirme) |
16) | Final Sınavı/Poje Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Zeynep Korkmaz.(2012). Türk Dili ve Kompozisyon , Ekin Yayıncılık. Süer Eker (2015). Çağdaş Türk Dili , Grafiker Yayınları. Doğan Aksan (2015), Türkçenin Söz Varlığı , Bilgi Yayınevi. Türkçe Sözlük , Türk Dil Kurumu Yayınları. Yazım Kılavuzu (2012) . Türk Dil Kurumu Yayınları. http://www.tdk.gov.tr/ Sözlükler, Uygulamalar | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | ||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödev | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | ||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | ||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Ödevler | 1 | 5 | 5 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Final | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Toplam İş Yükü | 47 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 1.9 | ||||||
AKTS | 2 |