| İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
| Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
| Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Rektörlük | |||||
| Ders Kodu | TURK 114 | |||||
| Ders Adı İngilizce | Turkish Language and Literature II | |||||
| Ders Adı Türkçe | Türk Dili ve Edebiyatı II | |||||
| Öğretim Dili | TR | |||||
| Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
| Dersin Düzeyi | Seçiniz | |||||
| Dönem | Bahar | |||||
| Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
| Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 47 saat | |||||
| Ders Kredileri | 2 AKTS | |||||
| Değerlendirme | Geçti / Kaldı | |||||
| Ön Koşul | Yok | |||||
| Yan Koşul | Yok | |||||
| Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
| Kayıt Kısıtlamaları | Yok | |||||
| Genel Eğitim Hedefi | Metinlere yorumlayıcı ve eleştirel bakabilmeyi öğrenmek, okuma alışkanlığını geliştirmek, yazma ve metinler üzerine düşünme becerisi kazanmak. | |||||
| Ders Açıklaması | Bilgilendirici yazı türleri (köşe yazısı, makale, röportaj, eleştiri, deneme, günlük, anı, gezi, mektup, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü); kurmaca türler (öykü, roman, tiyatro); metinde konu, ileti, biçem, anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları; bilimsel makale/araştırma raporu, kaynakça ve dipnot kuralları; sözlü anlatım türleri; noktalama işaretleri, yazım kuralları, anlatım bozuklukları; Türkçenin günümüzde karşılaştığı sorunlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Noktalama işaretleri ve yazım kurallarını doğru kullanımı 2) Dil kavramı ve özelliklerinin anlaşılması 3) Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarının anlaşılması 4) Okuduğunu anlama, yorumlama ve eleştirme becerisinin gösterilmesi 5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerinin geliştirilmesi 6) Çeşitli edebi türlerin, anlatım biçimlerinin ve özelliklerinin tanımması ve bu türlerin okuyucusuyla paylaştığı zengin yaşam tecrübelerinni farklı perspektiflerden okunması |
| Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||||
| 2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||||
| 3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||||
| 4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||||
| 5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||||
| 6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||||
| 7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||||
| 8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||||
| 9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||||
| 10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||||
| 11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||||
| 12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||||
| 13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||||
| 14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
| N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
| Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
| 1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | N | |
| 2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | N | |
| 3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | N | |
| 4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | N | |
| 5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | N | |
| 6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | N | |
| 7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | N | |
| 8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | N | |
| 9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | N | |
| 10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | S | Sınav,Ödev |
| 11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | N | |
| 12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | N | |
| 13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
| 14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | S | Sınav,Ödev |
| Hazırlayan ve Tarih | , |
| Ders Koordinatörü | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
| Dönem | Bahar |
| Dersi Veren(ler) |
| Hafta | Konu |
| 1) | Noktalama İşaretleri |
| 2) | Yazım Kuralları |
| 3) | Noktalama İşaretleri ve Yazım Kuralları, sıkça yanlış yazılan ve kullanılan kelimeler hakkında örnek metinlerle sınıf çalışması |
| 4) | Anlatım Bozuklukları |
| 5) | Anlatım Biçimleri |
| 6) | Düşünceyi Geliştirme Yolları ve Yöntemleri |
| 7) | Anlatım Özellikleri |
| 8) | Ara sınav-Ödev |
| 9) | Edebi Metinlerde Bakış Açısı ve Anlatıcı Türleri |
| 10) | Edebi Metin Türleri |
| 11) | Yazılı ve Sözlü Anlatım Türleri |
| 12) | Yazılı ve Sözlü Anlatım Türleri |
| 13) | Örnek Metin Yorumlama Çalışması |
| 14) | Örnek Metin Yorumlama Çalışması |
| 15) | Final Sınavı/Poje/Sunum Dönemi (Genel Değerlendirme) |
| 16) | Final Sınavı/Poje Sunum Dönemi |
| Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Zeynep Korkmaz (2012), Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Yayıncılık. Doğan Aksan (2015), Türkçenin Söz Varlığı, Bilgi Yayınevi. Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları. Yazım Kılavuzu (2012), Türk Dil Kurumu Yayınları. http://www.tdk.gov.tr/ Sözlükler, Uygulamalar A.Rıdvan Bülbül (2000), Yazılı Anlatım ve Yazı Türleri, Nobel Yayınları. Emin Özdemir (1999), Yazınsal Türler, Bilgi Yayınevi. Oğuz Cebeci(2008), Komik Edebi Türler: Parodi, Satir, İroni, İthaki Yayınları. Öner Yağcı (2002), Cumhuriyet Dönemi Denemeler Seçkisi, T.C. Kültür Bakanlığı Cumhuriyet Kitaplığı, Türk Tarih Kurumu Basımevi. Muharrem Ergin(2002), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları. | ||||||
| Öğretme Teknikleri | |||||||
| Ödev ve Projeler | Ödev | ||||||
| Laboratuvar Çalışması | |||||||
| Bilgisayar Kullanımı | |||||||
| Diğer Aktiviteler | |||||||
| Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||
| Ders Yönetimi |
|
||||||
| AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
| Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
| Ders Saati | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
| Ödevler | 1 | 5 | 5 | ||||
| Ara Sınavlar | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
| Final | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
| Toplam İş Yükü | 47 | ||||||
| Toplam İş Yükü/25 | 1.9 | ||||||
| AKTS | 2 | ||||||