ARC 122 Architectural History and Theory IMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi
Ders Kodu ARC 122
Ders Adı İngilizce Architectural History and Theory I
Ders Adı Türkçe Mimarlık Tarihi ve Teorisi I
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 66 saat
Ders Kredileri 3 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Tarihi ve teorik temalar hakkında kişisel bir bakış açısı oluşturmak amacıyla, mimarideki temel kavramlar ve teorileri kültürel bir bağlamda öğrenmek.
Ders Açıklaması Mimarlık; binaların ve kentlerin oluşturduğu bir kültürel bağlam içinde yer alır. Bu kültürel bağlamlar yapılı çevreyi, deneyleri, tasarımları ve sanatı içerir. Bu nedenle, bu bilgileri içeren tarih ve teorilerin mimarlıkta eleştirel şekilde ele almak gerekir. Bu bilgilerin farklı açılardan beslenen kavramlarla tanımlanması mimari akıl ve düşüncenin kaynakları konusunda görüş geliştirmemizi sağlar. Mimarlık tarihinin kültür ile bağlantısının izini binalar, deneyler, tasarımlar ve sanat ile sürmek öğrencilere farklı bakış açılarını önermeyi amaçlamaktadır. Uluslararası çalışmalar kadar Türkiye’deki çalışmalar ve bunların teorik değerlendirmeleri incelenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Mimarlığın temel kavramlarını, hem sanat hem de mimarlık alanındaki üretimler ve deneyler aracılığıyla tartışmak;
2) Bu kavramların mimarlıktaki tanımlarını, farklarını ve ortak yönlerini bilmek;
3) Mimari eserleri ve düşünceleri kapsayıcı kavramlar aracılığıyla analiz etmek;
4) Kavramların tanımlarını verimli kaynaklar olarak değerlendirmek ve mimarlık tarihini ve teorilerini farklı bakış açılarıyla tartışmak;
5) Mimarlık tarihi ve teorisindeki tasarım stratejilerini, tasarım yeteneklerini desteklemek amacıyla yorumlamak;
6) Mimarlık tarihi ve teorisi konusunda kişisel bir eleştirel duruş ve bilgi sergilemek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih , March 2022
Ders Koordinatörü AKTS1
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. AYŞE HİLAL UĞURLU

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş, Modern Mimarlık için Zemin Hazırlama
2) Uluslararası Sergiler / Dünya Fuarları
3) Art Nouveau & Art Deco
4) Gecekondu Evleri ve İlk Gökdelenler: New York & Chicago
5) Bauhaus
6) Konut, Toplum Planlaması ve Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları
7) Faşizm Mimarisi? Modern Avrupa’da Totaliter Mekânlar -1930'larda Türkiye'de Mimarlık
8) Gezi
9) Savaş Sonrası: Konut sorununa alternatifler
10) Pax Americana: Uluslararası Üslup – 1945-65 Alternatif Mimari Deneyler (Drop City, Arcosanti…)
11) Post-Modernizm: Tarihe İronik Bir Dönüş
12) Postmodernizm ve Eleştirel Bölgeselcilik
13) Dekonstrüktivizm
14) Değerlendirme ve Tartışma
15) Final Değerlendirme Dönemi
16) Final Değerlendirme Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar - Walter Gropius, “Bauhaus Manifesto and Program” (1919) - Gülsüm Baydar, “Figures of wo/man in contemporary architectural discourse,” in Negotiating Domesticity: Spatial Productions of Gender in Modern Architecture, H. Heynen, G. Baydar eds., (London & NY: Routledge, 2005), 30-47. Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic, (Seattle: University of Washington Press, 2001), 56-80, 193-239. Alice T. Friedman, “Family Matters: The Schroder House, by Gerrit Rietveld and Truus Schröder,” in Women and the Making of the Modern House: A Social and Architectural History (New York: Harry N. Abrams, Inc., 1998) - William Curtis, Modern Architecture Since 1900, (Phaidon press, 1996) 241-255 & 437-451. -James Dunnett, “Le Corbusier and the city without streets,” in The Modern City Revisited, ed. Thomas Deckker (2000) -Jane Jacobs, The Death and Life of Great American Cities (1961) - Charles Jencks – The Story of Postmodernism - Kenneth Frampton, “Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance”, in The anti-aesthetic: essays on Postmodern culture, H. Foster ed., (Seattle: Bay Press, 1983), 16-30.
Öğretme TeknikleriBu ders, bir dizi mimarlık tarihi ve teori dersi için giriş niteliğindedir. Genellikle ders anlatımı şeklinde gerçekleştirilecektir. Ancak, öğrenciler her zaman sorularını getirerek tartışma başlatmaya teşvik edilecektir. Ayrıca, her hafta öğrenciler, ilgili konularda grup sunumlarıyla derse aktif bir şekilde katılacaklardır.
Ödev ve ProjelerSunumlar, el kitapları, ödevler, okumalar
Laboratuvar Çalışması-
Bilgisayar KullanımıVar
Diğer AktivitelerGeziler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 1 % 10
Projeler 2 % 60
Ara Sınavlar 1 % 30
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ugurlua@mef.edu.tr
506
Ders için öğrenci katılımı önemli olacaktır. Ödevlerin her iki teslimatı, final teslimatı dahil olmak üzere, final notu için kritik öneme sahiptir. Geç teslimatlar kabul edilmeyecektir. Başarılı bir sonuç için %80 katılım zorunludur. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 0 2 28
Proje 14 2 28
Ara Sınavlar 2 3 6
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 66
Toplam İş Yükü/25 2.6
AKTS 3