Mimarlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi | |||||
Ders Kodu | ARC 122 | |||||
Ders Adı İngilizce | Architectural History and Theory I | |||||
Ders Adı Türkçe | Mimarlık Tarihi ve Teorisi I | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ders | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 66 saat | |||||
Ders Kredileri | 3 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Tarihi ve teorik temalar hakkında kişisel bir bakış açısı oluşturmak amacıyla, mimarideki temel kavramlar ve teorileri kültürel bir bağlamda öğrenmek. | |||||
Ders Açıklaması | Mimarlık; binaların ve kentlerin oluşturduğu bir kültürel bağlam içinde yer alır. Bu kültürel bağlamlar yapılı çevreyi, deneyleri, tasarımları ve sanatı içerir. Bu nedenle, bu bilgileri içeren tarih ve teorilerin mimarlıkta eleştirel şekilde ele almak gerekir. Bu bilgilerin farklı açılardan beslenen kavramlarla tanımlanması mimari akıl ve düşüncenin kaynakları konusunda görüş geliştirmemizi sağlar. Mimarlık tarihinin kültür ile bağlantısının izini binalar, deneyler, tasarımlar ve sanat ile sürmek öğrencilere farklı bakış açılarını önermeyi amaçlamaktadır. Uluslararası çalışmalar kadar Türkiye’deki çalışmalar ve bunların teorik değerlendirmeleri incelenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Mimarlığın temel kavramlarını, hem sanat hem de mimarlık alanındaki üretimler ve deneyler aracılığıyla tartışmak; 2) Bu kavramların mimarlıktaki tanımlarını, farklarını ve ortak yönlerini bilmek; 3) Mimari eserleri ve düşünceleri kapsayıcı kavramlar aracılığıyla analiz etmek; 4) Kavramların tanımlarını verimli kaynaklar olarak değerlendirmek ve mimarlık tarihini ve teorilerini farklı bakış açılarıyla tartışmak; 5) Mimarlık tarihi ve teorisindeki tasarım stratejilerini, tasarım yeteneklerini desteklemek amacıyla yorumlamak; 6) Mimarlık tarihi ve teorisi konusunda kişisel bir eleştirel duruş ve bilgi sergilemek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (B2 seviyesine eşdeğer). | ||||||
2) Farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak fikirleri sorgulama ve yorumlama, veri toplama ve kullanma, insanlara, yerlere ve çevreye ilişkin kavramlar geliştirme ve bireysel kararlar alma yeteneği. | ||||||
3) Tasarım sürecini iletmenin yanı sıra fikirleri geliştirmek için serbest el ve dijital çizim teknikleri de dahil olmak üzere uygun grafik yöntemlerini kullanma becerisi (ECDL ileri seviye). | ||||||
4) Mekan, iklim, insan, toplum gibi faktörleri göz önünde bulundurarak mimari tasarımın temel prensiplerini kullanabilme ve mevcut prensipleri eş zamanlı olarak ilgili örneklerde ifade edebilme becerisi. | ||||||
5) Mimarlık ve kentsel tasarım projeleri geliştirilirken, tarihi koruma ilkelerinin yanı sıra iklimsel, teknolojik, sosyoekonomik, kültürel etkenlerin şekillendirdiği küresel ve yerel kültürlere ait mimari ilkelerin anlaşılması. | ||||||
6) İnsan davranışı ile fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi tanımlamak için kullanılan teorileri ve yöntemleri anlamak; aynı zamanda farklı kültürlerin farklı ihtiyaçlarını, değerlerini, davranış normlarını, sosyal ve mekânsal örüntülerini anlamak. | ||||||
7) Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarını, mekan ve ekipman gereksinimlerini, saha koşullarını, ilgili yasa ve standartları da göz önünde bulundurarak tasarım süreçlerinin çeşitli aşamalarını uygulayabilme yeteneği. | ||||||
8) İşlev, biçim ve sistemlerin belirlenmesinde uygulamalı araştırmanın rolünü ve bunların insan durumu ve davranışları üzerindeki etkisini anlamak. | ||||||
9) Yer çekimi ve yanal kuvvetlere karşı dayanıklı statik ve dinamik yapı davranışının temel prensiplerinin anlaşılması, ayrıca yapısal sistemlerin gelişiminin ve uygulamalarının öğretilmesi. | ||||||
10) Doğal ve tarihi kaynakları korumayı ve sağlıklı çevreler oluşturmayı amaçlayan mimari ve kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirlik ilkelerini uygulama becerisi. | ||||||
11) Erişilebilirlik ilkelerinin yanı sıra mekanik, elektrik, yangın önleme, düşey sirkülasyon gibi yapı ve güvenlik sistemlerinin temel prensiplerini bina tasarımına uygulayabilme becerisi. | ||||||
12) Malzeme, ürün, bileşen ve montajların özelliklerine ve performanslarına, çevresel etkilerine ve yeniden kullanım olanaklarına bağlı olarak seçiminde temel prensiplerin anlaşılması. | ||||||
13) Şematik tasarım aşamasından tasarım geliştirme aşamasına kadar yapısal sistemler, can güvenliği ve sürdürülebilirlik prensiplerini bir arada barındıran kapsamlı bir mimari proje üretebilme yeteneği. | ||||||
14) Enerji tasarrufu, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, hava kalitesi, güneş yönelimi, gün ışığı ve yapay aydınlatma, akustik gibi çevre sistemlerinin prensiplerinin anlaşılması; ayrıca uygun performans değerlendirme araçlarının kullanılması. | ||||||
15) Bina kabuk sistemlerinin tasarımında uygun malzeme, ürün ve bileşenleri seçebilme yeteneği. | ||||||
16) Çok disiplinli tasarım süreçlerinde farklı alanların prensiplerini ve kavramlarını anlayabilme ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilme becerisi. | ||||||
17) Mimarın, toplumun çevresel, sosyal ve estetik konularını dikkate alarak tasarım ve inşaat süreçlerini organize etme ve yönetme sorumluluğunu anlamak. | ||||||
18) Bir binanın tasarım ve inşasını etkileyen mimarın kamu sağlığı ve güvenliği, erişilebilirlik, koruma, yapı kodları ve yönetmelikleri ile kullanıcı hakları gibi yasal sorumluluklarını anlamak. | ||||||
19) Binaların tasarımı ve inşasında yer alan etik sorunları anlayabilme ve toplum yararına hizmet sunabilme yeteneği. Ayrıca, toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyal sorumlulukla hareket edebilme yeteneği. | ||||||
20) İşler için rekabet etme, danışman seçme ve ekip oluşturma yöntemlerini anlamak, finansal yönetim ve iş planlamasını, zaman yönetimini, risk yönetimini, arabuluculuğu ve tahkimi içeren proje teslim yöntemlerini önermek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (B2 seviyesine eşdeğer). | S | |
2) | Farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak fikirleri sorgulama ve yorumlama, veri toplama ve kullanma, insanlara, yerlere ve çevreye ilişkin kavramlar geliştirme ve bireysel kararlar alma yeteneği. | H | |
3) | Tasarım sürecini iletmenin yanı sıra fikirleri geliştirmek için serbest el ve dijital çizim teknikleri de dahil olmak üzere uygun grafik yöntemlerini kullanma becerisi (ECDL ileri seviye). | H | Ödev |
4) | Mekan, iklim, insan, toplum gibi faktörleri göz önünde bulundurarak mimari tasarımın temel prensiplerini kullanabilme ve mevcut prensipleri eş zamanlı olarak ilgili örneklerde ifade edebilme becerisi. | S | |
5) | Mimarlık ve kentsel tasarım projeleri geliştirilirken, tarihi koruma ilkelerinin yanı sıra iklimsel, teknolojik, sosyoekonomik, kültürel etkenlerin şekillendirdiği küresel ve yerel kültürlere ait mimari ilkelerin anlaşılması. | H | Ödev |
6) | İnsan davranışı ile fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi tanımlamak için kullanılan teorileri ve yöntemleri anlamak; aynı zamanda farklı kültürlerin farklı ihtiyaçlarını, değerlerini, davranış normlarını, sosyal ve mekânsal örüntülerini anlamak. | H | |
7) | Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarını, mekan ve ekipman gereksinimlerini, saha koşullarını, ilgili yasa ve standartları da göz önünde bulundurarak tasarım süreçlerinin çeşitli aşamalarını uygulayabilme yeteneği. | N | |
8) | İşlev, biçim ve sistemlerin belirlenmesinde uygulamalı araştırmanın rolünü ve bunların insan durumu ve davranışları üzerindeki etkisini anlamak. | S | |
9) | Yer çekimi ve yanal kuvvetlere karşı dayanıklı statik ve dinamik yapı davranışının temel prensiplerinin anlaşılması, ayrıca yapısal sistemlerin gelişiminin ve uygulamalarının öğretilmesi. | S | |
10) | Doğal ve tarihi kaynakları korumayı ve sağlıklı çevreler oluşturmayı amaçlayan mimari ve kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirlik ilkelerini uygulama becerisi. | N | |
11) | Erişilebilirlik ilkelerinin yanı sıra mekanik, elektrik, yangın önleme, düşey sirkülasyon gibi yapı ve güvenlik sistemlerinin temel prensiplerini bina tasarımına uygulayabilme becerisi. | N | |
12) | Malzeme, ürün, bileşen ve montajların özelliklerine ve performanslarına, çevresel etkilerine ve yeniden kullanım olanaklarına bağlı olarak seçiminde temel prensiplerin anlaşılması. | S | |
13) | Şematik tasarım aşamasından tasarım geliştirme aşamasına kadar yapısal sistemler, can güvenliği ve sürdürülebilirlik prensiplerini bir arada barındıran kapsamlı bir mimari proje üretebilme yeteneği. | N | |
14) | Enerji tasarrufu, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, hava kalitesi, güneş yönelimi, gün ışığı ve yapay aydınlatma, akustik gibi çevre sistemlerinin prensiplerinin anlaşılması; ayrıca uygun performans değerlendirme araçlarının kullanılması. | N | |
15) | Bina kabuk sistemlerinin tasarımında uygun malzeme, ürün ve bileşenleri seçebilme yeteneği. | N | |
16) | Çok disiplinli tasarım süreçlerinde farklı alanların prensiplerini ve kavramlarını anlayabilme ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilme becerisi. | N | |
17) | Mimarın, toplumun çevresel, sosyal ve estetik konularını dikkate alarak tasarım ve inşaat süreçlerini organize etme ve yönetme sorumluluğunu anlamak. | S | |
18) | Bir binanın tasarım ve inşasını etkileyen mimarın kamu sağlığı ve güvenliği, erişilebilirlik, koruma, yapı kodları ve yönetmelikleri ile kullanıcı hakları gibi yasal sorumluluklarını anlamak. | N | |
19) | Binaların tasarımı ve inşasında yer alan etik sorunları anlayabilme ve toplum yararına hizmet sunabilme yeteneği. Ayrıca, toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyal sorumlulukla hareket edebilme yeteneği. | S | |
20) | İşler için rekabet etme, danışman seçme ve ekip oluşturma yöntemlerini anlamak, finansal yönetim ve iş planlamasını, zaman yönetimini, risk yönetimini, arabuluculuğu ve tahkimi içeren proje teslim yöntemlerini önermek. | N |
Hazırlayan ve Tarih | , March 2022 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. AYŞE HİLAL UĞURLU |
Hafta | Konu |
1) | Giriş, Modern Mimarlık için Zemin Hazırlama |
2) | Uluslararası Sergiler / Dünya Fuarları |
3) | Art Nouveau & Art Deco |
4) | Gecekondu Evleri ve İlk Gökdelenler: New York & Chicago |
5) | Bauhaus |
6) | Konut, Toplum Planlaması ve Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları |
7) | Faşizm Mimarisi? Modern Avrupa’da Totaliter Mekânlar -1930'larda Türkiye'de Mimarlık |
8) | Gezi |
9) | Savaş Sonrası: Konut sorununa alternatifler |
10) | Pax Americana: Uluslararası Üslup – 1945-65 Alternatif Mimari Deneyler (Drop City, Arcosanti…) |
11) | Post-Modernizm: Tarihe İronik Bir Dönüş |
12) | Postmodernizm ve Eleştirel Bölgeselcilik |
13) | Dekonstrüktivizm |
14) | Değerlendirme ve Tartışma |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | - Walter Gropius, “Bauhaus Manifesto and Program” (1919) - Gülsüm Baydar, “Figures of wo/man in contemporary architectural discourse,” in Negotiating Domesticity: Spatial Productions of Gender in Modern Architecture, H. Heynen, G. Baydar eds., (London & NY: Routledge, 2005), 30-47. Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic, (Seattle: University of Washington Press, 2001), 56-80, 193-239. Alice T. Friedman, “Family Matters: The Schroder House, by Gerrit Rietveld and Truus Schröder,” in Women and the Making of the Modern House: A Social and Architectural History (New York: Harry N. Abrams, Inc., 1998) - William Curtis, Modern Architecture Since 1900, (Phaidon press, 1996) 241-255 & 437-451. -James Dunnett, “Le Corbusier and the city without streets,” in The Modern City Revisited, ed. Thomas Deckker (2000) -Jane Jacobs, The Death and Life of Great American Cities (1961) - Charles Jencks – The Story of Postmodernism - Kenneth Frampton, “Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance”, in The anti-aesthetic: essays on Postmodern culture, H. Foster ed., (Seattle: Bay Press, 1983), 16-30. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders, bir dizi mimarlık tarihi ve teori dersi için giriş niteliğindedir. Genellikle ders anlatımı şeklinde gerçekleştirilecektir. Ancak, öğrenciler her zaman sorularını getirerek tartışma başlatmaya teşvik edilecektir. Ayrıca, her hafta öğrenciler, ilgili konularda grup sunumlarıyla derse aktif bir şekilde katılacaklardır. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Sunumlar, el kitapları, ödevler, okumalar | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Var | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Geziler | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ugurlua@mef.edu.tr 506 Ders için öğrenci katılımı önemli olacaktır. Ödevlerin her iki teslimatı, final teslimatı dahil olmak üzere, final notu için kritik öneme sahiptir. Geç teslimatlar kabul edilmeyecektir. Başarılı bir sonuç için %80 katılım zorunludur. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Proje | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 3 | 6 | ||||
Final | 1 | 4 | 4 | ||||
Toplam İş Yükü | 66 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.6 | ||||||
AKTS | 3 |