Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Law | ||||
Course Code | HUK 212 | ||||
Course Title in English | Sociology of Law | ||||
Course Title in Turkish | Hukuk Sosyolojisi | ||||
Language of Instruction | TR | ||||
Type of Course | Lecture | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Bahar | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 60 hours per semester | ||||
Number of Credits | 2 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | undergraduate students only | ||||
Overall Educational Objective | It is aimed to introduce the science of sociology to students, to explain the basic concepts and methodology specific to this science, to provide them with a sociological way of thinking and a view of society, and to establish a relationship between this science and law. | ||||
Course Description | The general purpose of the course is to introduce the science of sociology to students, to explain the basic concepts and methodology specific to this science, to provide them with a sociological way of thinking and a view of society to establish a relationship between this science and law. To achieve this goal, the intra-social dynamics in the formation of legal rules from history to the present will be investigated and the birth of the sociology of law will be examined. | ||||
Course Description in Turkish | Dersin genel amacı öğrencilere sosyoloji biliminin tanıtılması, bu bilime özgü temel kavramların ve metodolojinin açıklanması, sosyolojik düşünce biçimi ile topluma bakışın kazandırılması ve bu bilim ile hukuk arasında ilişki kurulmasıdır. Bu amaca ulaşmak için tarihten bugüne hukuk kurallarının oluşmasında toplum içi dinamikler araştırılacak ve hukuk sosyolojisinin doğuşu incelenecektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) sosyoloji biliminin tanıtılması 2) Bu bilime özgü temel kavramların ve metodolojinin açıklanması 3) Sosyolojik düşünce biçimi ile topluma bakışın kazandırılması ve bu bilim ile hukuk arasında ilişki kurulması hedeflenmektedir. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | H | Exam |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | H | Exam |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | S | Exam |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | H | Exam |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | H | |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Exam |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | S | Exam |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | S | Exam |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | S | Exam |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | S | Exam |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | Exam |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | S | Exam |
Prepared by and Date | ZEYNEP ÖZLEM ÜSKÜL , January 2024 |
Course Coordinator | ZEYNEP ÖZLEM ÜSKÜL |
Semester | Bahar |
Name of Instructor | Prof. Dr. ZEYNEP ÖZLEM ÜSKÜL |
Hafta | Konu |
1) | Sosyoloji biliminin tanıtılması, bu bilime özgü temel kavramların ve metodolojinin açıklanması ve sosyolojik düşünce biçimi ile topluma bakışın kazanılması: Sosyoloji niçin bir bilim dalıdır? Birey, topluluk, toplum, toplumsal yapı, değer, benlik, norm kavramları ne anlama gelir ve bu kavramlar arasındaki bağlantılar nelerdir? |
2) | Hukuk ve sosyoloji ilişkisi nedir? Hukuk toplum içerisindeki diğer davranış kurallarından ne yönleriyle ayrılır? |
3) | Tarihten bugüne hukuk kurallarının oluşmasında topluluk içi dinamiklerin araştırılması. İlkel toplumlardan moderniteye hukuk kuralına uymada din, iktidar, yaptırım ve yargılamanın etkisi ve önemi nedir? Hukukun toplumsal kaynaklarının Sistematik Hukuk Sosyolojisi bağlamında incelenmesi. |
4) | Hukuku yaratan toplumsal ilişkiler: Gruplar, Kaplamsal Topluluklar |
5) | Hukuki Tipoloji Kavramı: Hukukun kendini yaratan topluluk tipine göre incelenmesi. |
6) | Hukuk ve Teknoloji |
7) | Resepsiyon Kavramı ve Türkiye'de Resepsiyon |
8) | Hukuk Sosyolojisinin Uzak Habercileri: Aristo, İbn-i Haldun, Montesquieu |
9) | Hukuk Sosyolojisi'nin Doğuşu ve Hukuk (I): Saint Simon, Auguste Comte |
10) | Hukuk Sosyolojisi'nin Doğuşu ve Hukuk (II): Ehrlich, Duguit, Gurvitch |
11) | Hukuk Sosyolojisi'nin Doğuşu ve Hukuk (III): Durkheim ve Max Weber |
12) | Serbest Araştırma Okulu, Tarihçi Hukuk Okulu ve Hukuki Realizm Akımı |
13) | Finaller |
14) | Finaller |
Required/Recommended Readings | Articles and resources shared by the course instructor | ||||||||||||
Teaching Methods | Theoretical narrative and evaluations | ||||||||||||
Homework and Projects | None | ||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
uskulz@mef.edu.tr Office Hours: By Appointment |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 60 | ||||||
Total Workload/25 | 2.4 | ||||||
ECTS | 2 |