PSYC 416 Readings and Research in Social Psychology V MEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu PSYC 416
Ders Adı İngilizce Readings and Research in Social Psychology V
Ders Adı Türkçe Sosyal Psikolojide Okuma ve Araştırma V
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: 0 Laboratuvar : 1 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 188 saat
Ders Kredileri 7.5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul PSYC 205 - Research Methods I
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Psikolojide Araştırma Yöntemleri
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Sosyal ve kültürlerarası psikolojinin temel alanlarının ileri teorik altyapısına aşina olmak; psikolojik araştırma pratiğini bütünleştirebilmek, saygın psikoloji dergilerinde yayımlanmış deneysel makaleleri anlayabilmek, eleştirebilmek ve sunabilmek ve kültürlerarası araştırmalar yürütebilmek.
Ders Açıklaması Bu ders, kültürlerarası psikoloji alanına ilişkin okumalar ve doğrudan araştırma yürütme unusurlarını içeren ileri düzey bir derstir. Dersin ana hedefleri öğrencileri kültürlerarası psikoloji alanındaki teorik yaklaşımlara ve araştırma uygulamaları ile tanıştırmak ve onlara bu alan ile alakalı bir araştırma deneyimi kazandırmaktır. Dersin büyük kısmında öğrencilerden, bu alandaki güncel yaklaşım ve çalışmaları tamamlayıcı şekilde bir araştırma sorusu geliştirmeleri, buna dair literatür taraması tamamlamaları, test edilebilir bir hipotezin ortaya koymaları, araştırma yöntemlerini belirleyip bir on kayıt yapmaları (pre-registration), bir veri seti hazırlamaları (mevcut verilerden), bunları analiz etmeleri, bulguları değerlendirmeleri ve bilimsel standartlara uygun şekilde rapor etmeleri beklenir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Kültürlerarası psikolojinin teorilerini ve yöntemlerini anlamak
2) Bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek
3) Bilimsel araştırma tasarlamak, hazırlamak ve yürütmek
4) Araştırma bulgularını istatistiksel bir paket programı (örneğin SPSS, Jamovi) aracılığıyla analiz etmek ve değerlendirmek
5) Araştırma bulgularını ampirik bir formatta yazmak
6) Psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Ödev,Derse Katılım
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Ödev,Derse Katılım,Proje
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Ödev,Derse Katılım,Sunum,Proje
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H Derse Katılım
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S Ödev,Derse Katılım,Proje
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Proje
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Sunum,Proje
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Ödev,Derse Katılım,Sunum,Proje
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. H Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Ödev,Sunum,Proje
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Ödev,Derse Katılım,Proje
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sunum,Proje
Hazırlayan ve Tarih ARZU KARAKULAK , October 2024
Ders Koordinatörü ARZU KARAKULAK
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. ARZU KARAKULAK

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Derse giriş
2) Kültürlerarası teorilere ve güncel araştırma uygulamalarına giriş (çok seviyeli yaklaşımlar)
3) Kültürlerarası psikolojide araştırma yürütmenin yol haritası / araştırma gruplarının oluşturulması
4) Bir araştırma konusunun seçilmesi ve ilgili literatürün incelenmesi / girişin yazılması
5) Bir araştırma konusunun seçilmesi ve ilgili literatürün incelenmesi / girişin yazılması
6) Araştırma yöntemlerine karar verme (somut değişkenler ve bunların operasyonel hale getirilmesi, örneklemler - dahil etme/dışlama kriterleri; örneklem büyüklüğü - güç analizi) / yöntemlerin yazılması
7) Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimler
8) Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimler
9) Araştırmanın ön kaydı (hipotezler, yöntemler ve analiz planı)
10) Veri setinin hazırlanması (veri birleştirme, veri temizleme, aykırı değerler ve dağıtım testleri)
11) Veri setinin hazırlanması (veri birleştirme, veri temizleme, aykırı değerler ve dağıtım testleri)
12) Veri analizi/ sonuç yazma
13) Veri analizi/ sonuç yazma
14) Makale yazımı
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarÖnerilen Ders Kitabı: Berry, J.W., Poortinga, Y.H., Breugelmans, S.M., Chasiotis, A., & Sam, D.L.(2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd Edition). UK: Cambridge University Press. Ayrıca okunması gereken ampirik makaleler olacaktır.
Öğretme TeknikleriBu ders tamamen flipped formatta öğretilecektir. Öğrencilere derse katılmadan önce birkaç materyal hazırlamaları / birkaç görevi tamamlamaları (örneğin, bir araştırma sorusu göndermeleri; bir giriş yazmaları; değişkenlerinin operasyonelleştirilmesi hakkında bir paragraf yazmaları; bir güç analizi yapmaları, tartışma sorularına yanıt vermeleri; ilgili literatürü bulmaları ve bir araştırma konusuyla ilgili literatürü özetlemeleri) atanacaktır. Öğrenciler her hafta literatür inceleme becerilerini ve istatistiksel bir paket programında kodlama ve analiz etme becerilerini geliştirmeyi öğreneceklerdir. Öğrencilerin hazırlık materyallerinde ustalaşmak için yeterli zaman harcayarak derse hazırlanmaları beklenir. Ayrıca sınıf tartışmalarına uygun şekilde katkıda bulunmaları ve diğer öğrencilerin öğrenmesine yardımcı olmaları beklenir. Eğitmen olarak her ders için yüksek kaliteli materyaller hazırlamayı ve seçmeyi taahhüt ediyorum. Bu ders son sınıf Psikoloji öğrencilerine yöneliktir.
Ödev ve ProjelerÖğrencilerin hem ders oturumlarından önce (yani ders öncesi görevler) hem de ders saatleri sırasında tamamlamaları gereken sürekli görevler olacaktır. Ayrıca, öğrencilerden 2-3 kişilik gruplar halinde birbirinin üzerine inşa edilen iki projeyi tamamlamaları istenecektir: İlk olarak, öğrencilerden ders sırasında araştırma fikirlerini içeren bir teklif sunumu hazırlamaları istenecektir; önceden var olan verilere dayalı çağdaş kültürlerarası araştırma yürütmenin tüm adımlarını tamamlamaları istenecektir. İkinci olarak, yarıyıl sonunda, öğrencilerin bu analizlere dayalı kısa bir ampirik makaleyi APA formatında sunmaları beklenmektedir.
Laboratuvar ÇalışmasıÖğrenciler, topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla bir istatistik paket programı kullanacaklardır.
Bilgisayar KullanımıÖğrenciler, topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla bir istatistik paket programıyla çalışacaklardır.
Diğer AktivitelerÖğrencilerden her dersin konusuna, o haftanın ders saatinden önce hazırlanmaları istenecektir.
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 14 % 7
Laboratuar 14 % 3
Ödev 2 % 20
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 25
Rapor Teslimi 1 % 30
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi karakulaka@mef.edu.tr

Öğretim üyesinin e-posta adresi: karakulaka@mef.edu.tr Bu derse katılım zorunludur. Geç veya hazırlıksız gelen öğrenciler o dersten men edilecek ve bu durum sürekli değerlendirme notlarını etkileyecektir. Geçerli bir mazereti olmadan 4'ten fazla dersi kaçıran öğrenciler dersten geçemeyecektir. Öğrenciler, planlanmış bir etkinliği kaçırmak için geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmalıdır (teklif sunumu). Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermek de dahildir. İntihal ve sınavlarda kopyalama gibi çeşitli biçimlerde hile, yalan ve aldatma eylemlerinin gerçekleştirilmesi dürüstlük dışıdır ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 0.5 2 3 77
Laboratuvar 14 0.5 1 1 35
Sunum / Seminer 1 12 2 14
Proje 1 15 4 19
Ödevler 2 10 6 32
Rapor Teslimi 1 10 1 11
Toplam İş Yükü 188
Toplam İş Yükü/25 7.5
AKTS 7.5