COMP 302 Software EngineeringMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code COMP 302
Course Title in English Software Engineering
Course Title in Turkish Yazılım Mühendisliği
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: 0 Other: None
Estimated Student Workload 155 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites COMP 201 - Data Structures and Algorithms
COMP 201 - Data Structures and Algorithms
Expected Prior Knowledge Data Structures and Algorithms
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To get acquainted with the concepts of Software Engineering and Management of Software Projects.
Course Description This course provides a comprehensive introduction to some fundamental aspects of Software Engineering. The intensive content of the course presents a broad view of common Software Engineering topics such as process models, project management, software analysis and design, software testing and maintenance.
Course Description in Turkish This course provides a comprehensive introduction to some fundamental aspects of Software Engineering. The intensive content of the course presents a broad view of common Software Engineering topics such as process models, project management, software analysis and design, software testing and maintenance.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) describe the software processes
2) recognize software project management concepts
3) design of complex software systems
4) demonstrate broad knowledge on popular methods in software engineering
5) present the software development work in front of the audience
6) recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations
7) communicate effectively with team members
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date İLKER BEKMEZCİ , April 2021
Course Coordinator İLKER BEKMEZCİ
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. İLKER BEKMEZCİ

Course Contents

Hafta Konu
1) Introduction
2) Software Processes and Process Models
3) Agile Software Development
4) Software Project Management – 1
5) Software Project Management – 2
6) System Modeling and Requirements Engineering
7) UML - 1
8) UML - 2
9) Software Design – 1
10) Software Design – 2
11) Software testing-1
12) Software testing-2
13) Web Engineering
14) Software Maintenance
15) Final Examination/Project Presentation Period.
16) Final Examination/Project Presentation Period.
Required/Recommended Readings• Software Engineering:A Practitioner’s Approach Roger S. Pressman, McGraw- Hill, 2005. • Software Engineering, Ian Sommerville, Addison-Wesley, 2010. • Object-Oriented Software Engineering Using UML, Patterns and Java Bernd Bruegge, Alan H. Dutoit, 3rd ed., Prentice Hall, 2009
Teaching MethodsLecturing and In-class exercises and a group project will be carried out by students
Homework and ProjectsTerm project, assignments
Laboratory Work
Computer UseFor in-class exercises, term project and assignments
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 15 % 15
Projeler 1 % 50
Ara Sınavlar 1 % 35
TOTAL % 100
Course Administration bekmezcii@mef.edu.tr
A523
Instructor’s office and phone number, office hours, email address: -Office: A523 - Email address: bekmezcii@mef.edu.tr Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade which is equal to the average of all of the other quizzes. No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Proje 6 10 1 2 78
Ara Sınavlar 1 5 1 1 7
Total Workload 155
Total Workload/25 6.2
ECTS 6