Bilgisayar Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | EE 203 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Digital Systems Design | ||||||
Ders Adı Türkçe | Sayısal Sistem Tasarımı | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 158 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Dijital mantık devrelerinin ve tasarım prensiplerinin temellerini, dijital bir bilgisayar gibi daha karmaşık dijital sistemler oluşturmak için öğrenmek. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders, mantik devre tasarımı ve sayısal bilgisayar gibi modern sayısal sistemlerin temel yapıtaşlarına girişi amaçlamaktadir. Bu ders üç temel bölümden oluşmaktadır. İlk aşamada, sayı sistemleri, Boolean cebiri, kombinezonsal mantık ve Karnough haritalari gibi yöntemler kullanarak devre karmaşıklığını en aza indirgeme yöntemleri üzerinde durulacaktir. İkinci aşamasi flip-flop, sayaçlar ve temel hafıza elemanlarını icine alan sirali (sequential) mantık devrelerini kapsamaktadir. Bu sıralı mantık devrelerini kullanarak sonlu durum makineleri tasarımları yapılacaktır. Son aşama ise yazmaçlar ve temel bilgisayar tasarımı gibi gelişmiş konu tartışmalarını içermektedir. Ders boyunca ayrıca doğruluk tabloları, zamanlama ve durum diyagramları gibi konular tartısılacaktır. Bu ders ayrıca laboratuar bileşeni kullanarak ögrenciyi bilgisayar destekli tasarımlara ve ayrıca fiziksel olarak sayısal sistem tasarımlarına alıştırmayı amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) İkili mantığı, Boole cebirini, Karnaugh haritalarını ve devre optimizasyonunu kavrar; 2) Temel kombinezonsal mantık devrelerini araştırır ve sentezler; 3) Aritmetik mantık devrelerini anlar ve tasarlar; 4) Uygun durum diyagramlarını ve sonlu durum makinelerini analiz eder ve tasarlar; 5) Temel ardışıl mantık devrelerini sentezler; 6) Merkezi İşlem Birimleri gibi oldukça karmaşık sistemleri tasarlamak için matematiksel altyapıyı uygular; 7) Yazılım araçları kullanarak karmaşık dijital devreler tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Ödev |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | H | Sınav,Ödev,Laboratuvar,Proje |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | H | Laboratuvar,Proje |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | H | Laboratuvar,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | BUSE YILMAZ , February 2024 |
Ders Koordinatörü | BUSE YILMAZ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. MUSTAFA TANIŞ |
Hafta | Konu |
1) | Dijital Sistemlere Giriş ve Bilgi Temsili |
2) | İkili Mantık ve Elektronik Kapılar |
3) | Boole Cebri |
4) | Kombinezonsal Mantık Elemanları |
5) | Kombinezonsal Mantık Devreleri |
6) | Kombinezonsal Mantık Tasarımı |
7) | Kombinezonsal Mantık Tasarımı / 1. Ara Sınav |
8) | Aritmetik Fonksiyonlar I |
9) | Aritmetik Fonksiyonlar II |
10) | Ardışıl Mantık Devreleri |
11) | Sonlu Durum Makineleri ve Ardışıl Mantık Tasarımı |
12) | Kaydediciler ve Sayıcılar / 2. Ara Sınav |
13) | Temel Bilgisayar Tasarımına Giriş |
14) | Basit Veri Yolu ve Donanımla Kontrol Edilen Denetleyici Tasarımı |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Logic and Computer Design Fundamentals, 5th Edition, by Mano and C. Kime, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 2013. ISBN-13: 9780131989269 | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Aktif bir öğrenme yöntemi olarak "tersyüz derslik" ve görüşme saatleri. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | 3 ödev ve 1 dönem projesi | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | 5., 10., 12. ve 14. haftalarda dört ayrı oturumda gerçekleşecek 7 laboratuvar çalışması | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Gerekli | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
yilmazbuse@mef.edu.tr +90 212 395 3719 Eğitmenin ofisi ve telefon numarası, ofis saatleri, e-posta adresi: Ofis: 5. Kat, Oda 556. Telefon numarası: 0212 395 3735 E-posta adresi: yilmazbuse@mef.edu.tr Devam, geç teslimler, sınav kaçırma vb. kurallar: Devam zorunlu tutulmamakla birlikte, başarılı bir not almak için şiddetle tavsiye edilir. Geç teslimler, ödevler için her geçen gün 10 puan ceza ile en fazla 3 gün boyunca kabul edilir, üçüncü günden sonra teslim edilenler sıfır puan alır. Geçerli belgeler sunulduğu takdirde, öğrencinin kaçırdığı her ara sınav için final sınavının notu verilecektir. Telafi sınavı yapılmayacaktır. Sınıf içi uygun davranış ve öğrenci davranış kuralları: YÖK yönetmelikleri. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK yönetmelikleri. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 56 | |||
Laboratuvar | 7 | 3 | 2 | 1 | 42 | ||
Proje | 1 | 20 | 3 | 23 | |||
Ödevler | 3 | 3 | 9 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | 2 | 24 | |||
Toplam İş Yükü | 158 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.3 | ||||||
AKTS | 6 |