EE 203 Digital Systems DesignMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Bilgisayar Mühendisliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu EE 203
Ders Adı İngilizce Digital Systems Design
Ders Adı Türkçe Sayısal Sistem Tasarımı
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 2 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 158 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Dijital mantık devrelerinin ve tasarım prensiplerinin temellerini, dijital bir bilgisayar gibi daha karmaşık dijital sistemler oluşturmak için öğrenmek.
Ders Açıklaması Bu ders, mantik devre tasarımı ve sayısal bilgisayar gibi modern sayısal sistemlerin temel yapıtaşlarına girişi amaçlamaktadir. Bu ders üç temel bölümden oluşmaktadır. İlk aşamada, sayı sistemleri, Boolean cebiri, kombinezonsal mantık ve Karnough haritalari gibi yöntemler kullanarak devre karmaşıklığını en aza indirgeme yöntemleri üzerinde durulacaktir. İkinci aşamasi flip-flop, sayaçlar ve temel hafıza elemanlarını icine alan sirali (sequential) mantık devrelerini kapsamaktadir. Bu sıralı mantık devrelerini kullanarak sonlu durum makineleri tasarımları yapılacaktır. Son aşama ise yazmaçlar ve temel bilgisayar tasarımı gibi gelişmiş konu tartışmalarını içermektedir. Ders boyunca ayrıca doğruluk tabloları, zamanlama ve durum diyagramları gibi konular tartısılacaktır. Bu ders ayrıca laboratuar bileşeni kullanarak ögrenciyi bilgisayar destekli tasarımlara ve ayrıca fiziksel olarak sayısal sistem tasarımlarına alıştırmayı amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) İkili mantığı, Boole cebirini, Karnaugh haritalarını ve devre optimizasyonunu kavrar;
2) Temel kombinezonsal mantık devrelerini araştırır ve sentezler;
3) Aritmetik mantık devrelerini anlar ve tasarlar;
4) Uygun durum diyagramlarını ve sonlu durum makinelerini analiz eder ve tasarlar;
5) Temel ardışıl mantık devrelerini sentezler;
6) Merkezi İşlem Birimleri gibi oldukça karmaşık sistemleri tasarlamak için matematiksel altyapıyı uygular;
7) Yazılım araçları kullanarak karmaşık dijital devreler tasarlar.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav,Ödev
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi H Sınav,Ödev,Laboratuvar,Proje
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi H Laboratuvar,Proje
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi H Laboratuvar,Proje
Hazırlayan ve Tarih BUSE YILMAZ , February 2024
Ders Koordinatörü BUSE YILMAZ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. MUSTAFA TANIŞ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Dijital Sistemlere Giriş ve Bilgi Temsili
2) İkili Mantık ve Elektronik Kapılar
3) Boole Cebri
4) Kombinezonsal Mantık Elemanları
5) Kombinezonsal Mantık Devreleri
6) Kombinezonsal Mantık Tasarımı
7) Kombinezonsal Mantık Tasarımı / 1. Ara Sınav
8) Aritmetik Fonksiyonlar I
9) Aritmetik Fonksiyonlar II
10) Ardışıl Mantık Devreleri
11) Sonlu Durum Makineleri ve Ardışıl Mantık Tasarımı
12) Kaydediciler ve Sayıcılar / 2. Ara Sınav
13) Temel Bilgisayar Tasarımına Giriş
14) Basit Veri Yolu ve Donanımla Kontrol Edilen Denetleyici Tasarımı
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarLogic and Computer Design Fundamentals, 5th Edition, by Mano and C. Kime, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 2013. ISBN-13: 9780131989269
Öğretme TeknikleriAktif bir öğrenme yöntemi olarak "tersyüz derslik" ve görüşme saatleri.
Ödev ve Projeler3 ödev ve 1 dönem projesi
Laboratuvar Çalışması5., 10., 12. ve 14. haftalarda dört ayrı oturumda gerçekleşecek 7 laboratuvar çalışması
Bilgisayar KullanımıGerekli
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Laboratuar 7 % 15
Küçük Sınavlar 2 % 5
Ödev 5 % 15
Projeler 1 % 25
Ara Sınavlar 2 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi yilmazbuse@mef.edu.tr
+90 212 395 3719
Eğitmenin ofisi ve telefon numarası, ofis saatleri, e-posta adresi: Ofis: 5. Kat, Oda 556. Telefon numarası: 0212 395 3735 E-posta adresi: yilmazbuse@mef.edu.tr Devam, geç teslimler, sınav kaçırma vb. kurallar: Devam zorunlu tutulmamakla birlikte, başarılı bir not almak için şiddetle tavsiye edilir. Geç teslimler, ödevler için her geçen gün 10 puan ceza ile en fazla 3 gün boyunca kabul edilir, üçüncü günden sonra teslim edilenler sıfır puan alır. Geçerli belgeler sunulduğu takdirde, öğrencinin kaçırdığı her ara sınav için final sınavının notu verilecektir. Telafi sınavı yapılmayacaktır. Sınıf içi uygun davranış ve öğrenci davranış kuralları: YÖK yönetmelikleri. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK yönetmelikleri.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 2 56
Laboratuvar 7 3 2 1 42
Proje 1 20 3 23
Ödevler 3 3 9
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 2 10 2 24
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü/25 6.3
AKTS 6