EE 303 Systems and ControlMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code EE 303
Course Title in English Systems and Control
Course Title in Turkish Sistemler ve Kontrol
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Other
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites EE 204 - Signals and Systems
EE 201 - Circuit Analysis I
MATH 213 - Differential Equations
Expected Prior Knowledge Prior knowledge in differential and integral calculus, Laplace Transformations, system analysis, circuit analysis and MATLAB is expected.
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn how to analyze and design control systems
Course Description This course provides a comprehensive understanding of control systems and the mathematical modeling of control systems. The following topics are covered: Transfer function and state space methods, mathematical modeling of mechanical & electrical systems, transient and steady state response analyses, effects of proportional, integral and derivative controllers, control systems analysis and design by the Root Locus method, control systems analysis and design by the frequency response method, controller design with PID controllers, control systems design in state Space and fundamentals of digital control.
Course Description in Turkish Bu ders kontrol sistemlerinin tam olarak incelenmesini ve matematik modellerin anlaşılmasını sağlamaktadır. Aşağıdaki konular kapsanacaktır: Transfer fonksiyonu ve durum uzayı yöntemleri, mekanik ve elektrik sistemlerinin matematik modelleri, geçici hal ve sürekli hal cevapları, orantısal (P), türevsel (D) ve integral (I) denetleyicilerin etkileri, kontrol sistemlerinin köklerin yer eğrisi yöntemi ile analizi ve tasarımı, kontrol sistemlerinin frekans cevabı yöntemiyle analizi ve tasarımı, PID denetleyicileri ile kontrol sistemlerin tasarımı, durum uzayı yöntemiyle kontrol sistemleri tasarımı ve sayısal kontrolün temelleri.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) identify, formulate and solve the control system problems;
2) comprehend the mathematical modeling of control systems;
3) design control systems;
4) apply and demonstrate knowledge on control systems using modern engineering tools.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date YUSUF AYDIN , September 2020
Course Coordinator YUSUF AYDIN
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN

Course Contents

Hafta Konu
1) Introduction to Systems & Control
2) Mathematical Modeling of Control Systems
3) Mathematical Modeling of Mechanical & Electrical Systems
4) Feedback Control Systems
5) Feedback Control Systems
6) Transient and Steady-State Response Analysis
7) The Performance of Feedback Control Systems
8) Routh’s Stability Criterion, Effects of Integral and Derivative Control Actions on System Performance
9) Control System Analysis and Design by the Root Locus Method with the aid of MATLAB
10) Control System Analysis and Design by the Root Locus Method with the aid of MATLAB
11) PID Controllers and Design of PID Controllers with the aid of MATLAB
12) Control System Analysis by the Frequency Response Method with the aid of MATLAB
13) Control System Analysis by the Frequency Response Method
14) Fundamentals of State Space Representation and Digital Control
15) Final Exam/Project/Presentation Period
16) Final Exam/Project/Presentation Period
Required/Recommended Readings1. Modern Control Systems, R.C.Dorf and R. H. Bishop, Pearson Education, Global Edition,13th edition, 2017, ISBN 1-292-15297-4 2. Modern Control Engineering, K.Ogata, Pearson Education, International Edition, 5th edition, 2010, ISBN 0-13-713337-5
Teaching MethodsContact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsThere will be homework, preworks, and class practices containing questions related to lecture content, and an optional project.
Laboratory WorkNone
Computer UseStudents will use MATLAB in the lecture and homework assignments.
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 12 % 8
Uygulama 12 % 8
Küçük Sınavlar 8 % 10
Ödev 4 % 4
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 60
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office and phone number: tba office hours: tba email address: aydiny@mef.edu.tr Rules for attendance: Active participation to in-class discussions and practices contributes to 10% of the final grade. Missing a prework: No make-up will be given. Missing a HW: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, either a make-up exam will be given for each missed midterm exam or the grade of the final exam will also be accepted for the missed midterm exam. The latter is allowed only once. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Disciplinary Regulation. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.