HUK 105 Anayasa Hukuku IMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu HUK 105
Ders Adı İngilizce Constitutional Law I
Ders Adı Türkçe Anayasa Hukuku I
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 4 Okuma: None Laboratuvar : None Diğer: None
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 110 saat
Ders Kredileri 4 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yok
Genel Eğitim Hedefi Anayasa Hukuku’nun genel esasları ve kurumlarının karşılaştırmalı olarak öğrenmek.
Ders Açıklaması Dersin amacı öğrencilere Anayasa Hukukunun genel esasları, temel kavramları ve kurumları ile ilgili temel bilgiler vermektir. Ders kapsamında, asli-tali kurucu iktidar, devlet biçimleri, seçimler, siyasi partiler ve hükümet sistemleri karşılaştırmalı olarak incelenmekte ve tartışılmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Temel normlar ve kurallar kademelenmesini ve anlamını kavrar.
2) Devlet biçimlerini karşılaştırır ve değerlendirir.
3) Siyasal iktidar, demokrasi, seçim, siyasal partiler arasında gerekli ilişkiyi kurar ve siyasal sistem üzerindeki etkilerini yorumlar.
4) Değişik hükümet sistemleri arasındaki farklılıkları ve sonuçlarını eleştirel olarak karşılaştırır.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. S Sınav
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. S Sınav
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. S Sınav
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. N
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. S Sınav
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. H Sınav
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. N Sınav
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. N
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. N
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. H Sınav
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. H Sınav
Hazırlayan ve Tarih EMİNE KARACAOĞLU , December 2023
Ders Koordinatörü EMİNE KARACAOĞLU
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi EMİNE KARACAOĞLU

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Anayasacılığın ortaya çıkışı, anayasa, anayasa anlamları, çeşitleri ve diğer anayasal kavramlar
2) Asli Kurucu İktidar: Anayasaların yapılması
3) Tali Kurucu İktidar: Anayasa değişikliği
4) Normlar: Uluslararası antlaşmalar, olağan ve olağanüstü kanun hükmünde kararnameler
5) Normlar: Kanun, Parlamento kararları, İçtüzük,
6) Normlar: Anayasa teamülleri, tüzük, yönetmelik, normlar hiyerarşisi
7) Devlet biçimleri: üniter devlet, bölgeli devlet, federal devlet
8) Temsili, yarı temsili, yarı doğrudan ve doğrudan demokrasi
9) Seçim, oy hakkı, seçimin hukuki niteliği
10) Seçim Sistemleri
11) Siyasi Partiler
12) Kuvvetler ayrılığı ve kuvvetleri birliği rejimleri
13) Hükümet rejimleri: Parlamenter rejim
14) Başkanlık rejimleri - Yarı başkanlık rejimi
15) Final
16) Final
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarErdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Yay, (son baskı) Süheyl Batum, Didem Yilmaz, Serkan Köybaşi, Anayasa Hukuku - Temel Kavramlar Ve Genel Esaslar, Oniki Levha yay., (son baskı) İbrahim Özden Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar) Legal Yayınevi, (son baskı) Ömer Anayurt, Anayasa Hukuku Genel Kısım, Seçkin yay, (son baskı) Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları: Ders Kitabı, Ekin Yay., (son baskı) Blackboard’a yüklenecek makaleler…
Öğretme TeknikleriVideoların önceden izlenerek derse katılım, ders anlatımı, derste konuların tartışılması, teorik anlatı ve ardından konu ile ilgili karar okumaları ve pratik çalışmalar
Ödev ve ProjelerYok
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi karacaoglue@mef.edu.tr
0 212 395 36 24

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 4 1 84
Ara Sınavlar 1 8 1 9
Final 1 16 1 17
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü/25 4.4
AKTS 4