HUK 209 Türk Hukuk TarihiMEF ÜniversitesiAkademik Programlar EkonomiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Ekonomi
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu HUK 209
Ders Adı İngilizce Turkish Legal History
Ders Adı Türkçe Türk Hukuk Tarihi
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Seçiniz
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 58 saat
Ders Kredileri 2 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Öğrencilerin birinci sınıfta aldıkları Hukuka Giriş (Introduction to Law) ve diğer temel derslerden elde ettikleri birikimin üzerine bu dersin işlenmesi öngörülmüştür.
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Bu dersin görece erken bir yarıyılda işlenmesi ile öğrencinin 3. yarıyıl ve devamında alacağı derslere de destekleyici bir alt yapı oluşturması söz konusudur. Bu ders ile yalnızca bir hukuk kültürü birikimi oluşturulması değil, aynı zamanda pozitif hukuk kurallarının oluşma süreci hakkında bilgilendirme ve bunları yorumlanma yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Ders Açıklaması İslam Hukukunun etkisinden önceki Türk Hukuku, İslam Hukukunun etkisindeki Türk Hukuku –özellikle Osmanlı dönemi Hukuku-, Türk Hukukunun batılılaşması ve laikleşmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Türk Hukukunun tarihsel dönemlerinin inceler.
2) Hukuk tarihindeki dönemleri birbirleriyle karşılaştırılmalı olarak kavrar.
3) Hukuk tarihi boyunca meydana gelen yapısal ve kurumsal değişiklikleri izler.
4) Hukuk tarihinin hukukun diğer alanları ile ilişkisini (hukuk felsefesi, hukuk siyaseti, hukuk sosyolojisi vb.) anlar ve hukuk tarihinin bilimsel alanındaki konuları yorumlama yeteneği kazanır.
5) Eski çağlardan bugüne, hukuk sistemlerinin doğuşunda etkili olan dinsel, geleneksel, ahlaki etmenler ve bunların hukuk kurallarının biçimlenmesinde oynadığı rolü bilir.
6) Hukuk kuralı, emir, yasa gibi kavramlarla ifade edilen normların hukuk sistemi içindeki yeri, yaptırım değerleri ve yaptırım gücünü nereden aldıklarını kavrar.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Hazırlayan ve Tarih İLBER ORTAYLI , January 2024
Ders Koordinatörü İLBER ORTAYLI
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. İLBER ORTAYLI

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Türk Hukuk Tarihine Giriş ve Kaynaklar
2) Eski Türk Hukuku
3) İslam Hukukunun Genel Yapısı ve Gelişmesi
4) Türk Hukukunun İslam Hukuku Etkisine Girmesi-Erken Dönemler
5) Erken Osmanlı Hukuku
6) Osmanlı Hukuku – Klasik dönem
7) Osmanlı Hukuku- Yakın dönem
8) Tanzimat Dönemi ve Hukuka Etkisi
9) Türk Hukukunun Batı Hukukundan Etkilenmesi
10) Türk Hukukunda Resepsiyon ve Kodifikasyon Çalışmaları
11) Osmanlı Toprak Rejimi ve Arazi Kanunnamesi
12) Osmanlı Vakıf Rejimi ve Mecelle
13) Hukuku Aile Kararnamesi ve Uygulaması
13) Hukuku Aile Kararnamesi ve Uygulaması
14) Türk Hukukunun Batı Hukukuna Dönüşümü
15) Finaller
16) Finaller
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarCoşkun Üçok/Gülnihal Bozkurt, Türk Hukuk Tarihi, Seçkin Yayıncılık (son bası). Mehmet Akif Aydın: Türk Hukuk Tarihi, Beta Basım (son bası). Mehmet Akif Aydın: İslam-Osmanlı Aile Hukuku, Klasik Yayınları (son bası). Ali Hikmet Berki: Açıklamalı Mecelle, Hikmet Yayınları. Gülnihal Bozkurt: Batı Hukukunun Türkiye’de Benimsenmesi, Türk Tarih Kurumu Yayınları (son bası). Sina Akşin: Kısa Türkiye Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları (son bası). Feroz Ahmad: Modern Türkiye’nin Oluşumu, Kaynak Yayınları (son bası). İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş Yayınları (son bası). İlber Ortaylı, Kadı, Kronik Kitap (son bası).
Öğretme TeknikleriTeorik anlatı ve ardından konuya ilişkin karar okumaları ve uygulama çalışmaları
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ortaylii@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 2 42
Ara Sınavlar 1 6 2 8
Final 1 6 2 8
Toplam İş Yükü 58
Toplam İş Yükü/25 2.3
AKTS 2