Elektrik Elektronik Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | HUM 300 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Engineering Ethics | ||||||
Ders Adı Türkçe | Mühendislik Etiği | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ders | ||||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 81 saat | ||||||
Ders Kredileri | 3 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Farklı sektörlerdeki mesleklerin karşılaştığı etik sorunları, etik konuların genel meselelerini ve temel ilkelerini öğrenmek; özellikle mühendislerin sorunlara yönelik tutumları ve farklı çözümlerin sonuçlarını incelemek. | ||||||
Ders Açıklaması | Derste, genel etik felsefesi , değişik etik tiplerini ve yapılan hareketle planlanan niyet arasındaki ilişkiyi, kişinin başkasına ve topluma karşı gerçekleri şeffaflıkla açılklaması ve adil davranması konuları incelenecektir. Mühendislik mesleğinin topluma karşı sorumlulukları toplumla mühendisliğin birbirine olan karşılıklı güveni, kamu ve özel sektörde çalışan mühendislerin karşılaştıkları etik sorunları, aldıkları etik olmayan teklifler ve bu sorun ve tekliflere karşı sosyal sorumlulukları, davranışı ve bu davranışların neden olabileceği olumlu ve olumsuz sonuçlar vaka takdimleri ile irdelenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Etik türlerini ve önemini tanımlar ve tüm mesleklerin, özellikle mühendisler ve bilim insanlarının neden etik çalışması gerektiğini anlar; 2) Etik kurallarını ve bu kurallara uyumun ahlaki bir sorumluluk olarak önemini kavrar; 3) Müşterilerin tercihlerini ve beklentilerini anlar, profesyonel tavsiyeler verir ve etik kuralları ihlal etmeden müşteri beklentilerini karşılar; 4) Mühendislerin ve bilim insanlarının karşılaşacağı etik dışı uygulamaları ve teklifleri tanımlar ve sorunlara ve tekliflere yönelik farklı yaklaşımların sonuçlarını inceler; 5) Etik davranışların önemini anlar ve etik kavramının yayılmasına yardımcı olur; 6) Etkili yazılı ve sözlü iletişim organize eder ve sunar; 7) Bir takımda etkili bir şekilde çalışır ve ekibin bileşimini, organizasyonunu ve performansını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | N | |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | S | Sunum |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | H | Sınav,Proje |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | S | Proje |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Hazırlayan ve Tarih | GÜNAY KOCASOY , December 2018 |
Ders Koordinatörü | UTKU KOÇ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. GÜNAY KOCASOY |
Hafta | Konu |
1) | Etik Felsefeye Giriş, Etiğin Tarihsel Gelişimi |
2) | Etiği neden çalışmalıyız ve Farklı Etik Türleri (Normatif Etik Teorileri, Antroposentrizm, Görecelik, Monizm, Postmodernizm, vb.) |
3) | Farklı Etik Türleri (Normatif Etik Teorileri, Antroposentrizm, Görecelik, Monizm, Postmodernizm, vb.) (devam) |
4) | Etik Kuralları |
5) | Dışsal Eylemleri ve İçsel Niyetleri Analiz Etme - Vaka Çalışmaları |
6) | Dışsal Eylemleri ve İçsel Niyetleri Analiz Etme - Vaka Çalışmaları (devam) |
7) | Gerçek: Kişiden Kişiye; Kişiden Topluma |
8) | Adalet: Kişiden Kişiye; Kişiden Toplama |
9) | Ahlaki Sorumluluk - Mühendisler ile Toplum Arasındaki Güven İlişkisi |
10) | Tasarım Sürecinde Mühendislik Etiği ve Sosyal Sorumluluk ve Tasarım Hiyerarşisi |
11) | Mühendislikte Farklı Etik Problemleri ve Çözümleri - Vaka Çalışmaları |
12) | Mühendislikte Farklı Etik Problemleri ve Çözümleri - Vaka Çalışmaları |
13) | Danışman Mühendislerin Etik Problemleri ve Çözümlerinin Sonuçları Sanayi Mühendislerinin Etik Problemleri ve Çözümlerinin Sonuçları |
14) | Hükümetteki Mühendislerin Etik Problemleri ve Çözümlerinin Sonuçları Yazılım Mühendislerinin Etik Problemleri ve Çözümlerinin Sonuçları |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Kroes, P. A., Meijers, A., Ethical Issues in Engineering Design; Safety and Sustainability, ISBN-13:9789090199078; ISSN: 1574-94ıX, vol.2. Anke van Gorp, Delft, 2005. Alger, P.L., Christensin, N.A., Olmsted, S.P., Ethical Problems in Engineering, Library of Congress Catalog Card Number: 65-21448, John Wiley and Sons, New York, 1965. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Dersler ve ders tartışmaları | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Yok | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Bilgi edinmek için kullanılır. | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
Eğitmenin ofisi ve telefon numarası: 5. Kat Ofis saatleri: Perşembe 12:30-14:30 E-posta adresi: Kısa sınavı kaçırmak: Geçerli mazeret belgeleri sunulduğu takdirde, öğrencinin kaçırdığı her kısa sınav için diğer tüm kısa sınavların ortalaması alınarak bir not verilecektir. Telafi yapılmayacaktır. Ara sınavı kaçırmak: Geçerli mazeret belgeleri sunulduğu takdirde, öğrencinin kaçırdığı her ara sınav için final sınavının notu verilecektir. Telafi yapılmayacaktır. Final sınavını kaçırmak: Fakülte yönetmeliği geçerlidir. Sınıf içi uygun davranış ve öğrenci davranış kuralları: YÖK Yönetmelikleri İntihal ile ilgili açıklama: YÖK Yönetmelikleri |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Proje | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 81 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 3.2 | ||||||
AKTS | 3 |