Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||||
Course Code | ME 102 | |||||||
Course Title in English | Computer Aided Technical Drawing | |||||||
Course Title in Turkish | Bilgisayar Destekli Teknik Çizim | |||||||
Language of Instruction | EN | |||||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||||
Level of Course | Select | |||||||
Semester | Spring | |||||||
Contact Hours per Week |
|
|||||||
Estimated Student Workload | 109 hours per semester | |||||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||||
Pre-requisites | None | |||||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||||
Co-requisites | None | |||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||||
Overall Educational Objective | The overall objective is being exposed to the principles of technical drawing to be familiar with the terminology and fundamentals of graphical commination in mechanical engineering, and learning the essential technical drawing skills including size and shape descriptions, projection methods, geometric construction, sections, and auxiliary views. This course also serves as the department’s introductory to computer-aided-design (CAD) techniques. | |||||||
Course Description | This course involves an introductory experience in technical drawing as a tool of graphical communication in mechanical engineering. Primary emphases are on development of basic drafting skills, visualization and solving graphical problems. Students then extend their drafting skills using Computer Aided Techniques (CAD) by means of SolidWorks software. They will practice their developed techniques by creating drawings in the engineering fields of Aerospace (aircraft manufacturing), Machine (manufacturing), Mechanical (heating, ventilation, AC, & sewer), and Structural (steel reinforcements, bridges). | |||||||
Course Description in Turkish | Bu ders öğrencilere Bilgisayar Destekli Teknik Resmin ilkelerini SOLIDWORKS kullanarak göstermektedir. Kapsanan konular: Bilgisayar destekli teknik resime giriş ve SOLIDWORKS, SOLIDWORKS’ in temel çizim ve düzenleme komutları, SOLIDWORKS’ de katman kullanımı ve nesne özellikleri, izdüşüm yöntemleri ve görünüşler, ölçülendirme, geçmeler ve yüzey kalite gösterimleri, kesit görünüşler, geometrik toleranslar, standard parçalar ve montaj resimleri. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) draw technical views of a given part 2) Construct 3D body whose technical views are given 3) Create annotative objects (dimensions, tolerances, surface textures etc.) 4) Make assembly drawings 5) Create technical drawing of an object and present it 6) Use SolidWorks efficiently for technical drawing and engineering graphics 7) Understand the technical drawing standards and worldwide language for design 8) Create 2D and 3D CAD drawings and models of a real-life product for manufacturing and prototyping and present it as a team work activity |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH , November 2023 |
Course Coordinator | MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH |
Hafta | Konu |
1) | Introduction to computer aided technical drawing and SolidWorks |
2) | SolidWorks basics and basic drawing and editing skills |
3) | The Worldwide Language for design |
4) | Projection methods and views |
5) | Creating views |
6) | Creating views |
7) | Creating views |
8) | Dimensioning |
9) | Fits and allowances and surface textures |
10) | Sections |
11) | Sections |
12) | Geometric dimensioning and tolerancing |
13) | Standard parts (Fastener, Spring, Key) and assembly views |
14) | Assembly drawings |
15) | Final Exam/Project/Presentation Period |
16) | Final Exam/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | “Technical Drawing with Engineering graphics”, 14th Edition, by Giesecke at al., Pearson, 2014 | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique/Project | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | There will be weekly homework and a final project | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||||||||
Computer Use | SolidWorks 2022 | |||||||||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
salehm@mef.edu.tr Rules for attendance: Classroom practice contributes to 20% of the final grade. Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://www.mef.edu.tr/icerikler/files/lisans_onlisans_yonetmelik%20(1.pdf) |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 0.5 | 63 | ||
Proje | 1 | 15 | 1 | 0.5 | 16.5 | ||
Küçük Sınavlar | 10 | 2 | 0.5 | 0.5 | 30 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Total Workload | 126.5 | ||||||
Total Workload/25 | 5.1 | ||||||
ECTS | 5 |