İşletme | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | |||||
Ders Kodu | STM 203 | |||||
Ders Adı İngilizce | Strength of Materials | |||||
Ders Adı Türkçe | Cisimlerin Mukavemeti | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Alıştırma,Ters-Yüz Öğrenme,Ders | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 157 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
CE 106 - Engineering Mechanics: Statics | ME 106 - Engineering Mechanics: Statics | STAT 102 - Engineering Mechanics: Statics |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Kuvvet ve Moment denge denklemleri, İç Kuvvetler, Alanların Atalet Momenti | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | STAT102 Engineering Mechanics, Statics | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Dış yükler altında güvenli olması amaçlanan basit yapı elemanlarının normal ve kayma gerilmelerini, gerinimlerini ve deformasyonlarını hesaplamak için eksenel, burulma, eğilme ve birleşik yükleme koşullarının önemli kavramları hakkında temel bilgi ve anlayış kazanmak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu derste; mukavemetin temel kavramları şu konu başlıklar altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: Normal ve kayma gerilmesi, Emniyet gerilmesi, Şekil değiştirme ve gerinim, Hook kanunu, Malzemelerin mekanik özellikleri, Eksenel yükleme durumunda gerilme ve şekil değiştirme, Süperpozisyon ilkesi, Dairesel kesitli şaftların burulması, Burulma formülleri ve güç iletimi, Kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramları, Eğilmede gerilme formülü ve normal gerilme hesapları, Düz çubuklarda kayma gerilmesi hesapları, İnce cidarlı basınçlı kaplarda gerilmeler. Gerilme ve Gerinim dönüşüm formülleri, asal gerilmeler ve gerinmler, Mohr dairesi. Kırılma teorileri; yorulma. Elastik eğri, integrasyon methodu, hiperstatik sistemler, süperpozisyon ilkesi. Kolonların burkulmasına giriş. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Normal ve kesme gerilmesi ve şekil değiştirmeyi, gerilme-şekil değiştirme ilişkilerini uygulayarak eksenel ve burulma yükleri altındaki yapısal elemanları analiz eder ve çözümünü yapar; 2) Kesme ve eğilme momenti diyagramlarını oluşturur, eğilme ve kesme yüklemelerindeki gerilmeleri analiz eder; 3) Egilme , burulma, kesme ne normal kuvvet gerilmelerini kullanarak birleşik yüklerden dolayı oluşan gerilmeleri hesaplar; 4) Gerilme ve gerinim dönüşüm denklemlerini uygular, Mohr dairesi kullanarak asal gerilme ve gerinimleri, maksimum kayma gerilmesini ve onların açılarını hesaplar; 5) Kirişlerin elastik eğrisini ve bir noktadaki çökmeyi belirlemek için integral yöntemini uygular; statik olarak belirsiz kirişlerin reaksiyon kuvvetlerini süperpozisyon yöntemi ile hesaplar; 6) İnşaat ve makine mühendisliği alanındaki karmaşık mühendislik yapılarından örnekler vererek bir makale yazar; basit ve konsol kiriş yöntemlerini kullanır, basitleştirmeler yapar ve çözüm stratejilerini belirler ve tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | ||||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | ||||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | ||||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | ||||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | ||||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | ||||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | ||||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | ||||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | ||||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | ||||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | ALİ ÇINAR , March 2024 |
Ders Koordinatörü | ALİ ÇINAR |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FARUK HALICI |
Hafta | Konu |
1) | Deforme olabilen cisim, Normal ve Kesme Gerilmesi. Ortalama, Normal ve Kesme Gerilmesi. Müsade edilen maksimum gerilme |
2) | Deformasyon. Normal ve Kesme Gerinimi |
3) | Malzemelerin Mekanik Özellikleri. Gerilme, Gerinim Diyagramı. Çekme ve basma deneyi. Sünek ve Kırılgan Malzemeler. Hooke Yasası. Bir cismin Gerinim Enerjisi |
4) | Saint-Venant Prensibi. Eksenel Yüklenmiş Bir Çubuğun Elastik Deformasyonu. Süperpozisyon Prensibi. Gerilme yığılması |
5) | Dairesel Şaftın Burulma Deformasyonu. Güç Aktarımı. Burulma Açısı. Burulmadaki Gerilme Yığılması |
6) | Kesme ve Eğilme Momenti Diyagramları. Bir Kirişin Eğilme Deformasyonu. Eğilme Formülü |
7) | Simetrik Olmayan Eğilme ve Eğilmede Gerilme Yığılmaları |
8) | Düz Üyelerde Enine Kesme. Kesme Gerilmesi Formülü ve Uygulamaları. Yapısal ve İnce Duvarlı Üyelerde Kesme Akışı |
9) | İnce Duvarlı Basınç Kapları. Eğilme, burulma, kesme ve eksenel yük nedeniyle oluşan birleşik gerilmeler |
10) | Düzlem Gerilmesi. Düzlem Gerilmesi Dönüşümünün Genel Denklemleri. Asal Gerilmeler. Maksimum kayma gerilmesi. Mohr Çemberi |
11) | Düzlemsel Gerinim. Düzlem-Gerinim Dönüşümünün Genel Denklemleri. Asal Gerinimler. Maksimum kayma gerinimi. Mohr Çemberi. Genelleştirilmiş Hooke Yasası. Kırılma Teorileri; Yorulmaya Giriş |
12) | Elastik Eğri. İntegral yöntemi |
13) | Süperpozisyon Yöntemi ve Statik Olarak Belirsiz Kirişlere ait uygulamalar |
14) | Kolonların burkulmasına giriş |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Malzemelerin Mekanigi, 9th Ed., R.C. Hibbeler, SI Baskı, Contributions by K.S. Viyaj Sekar, PEARSON 2014. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ters yüz eğitim | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | None | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
cinara@mef.edu.tr 0536-704-0245 Öğretmen odası ve telefon numarası: 5. Kat 543 Ofis saatleri: Perşembe / Cuma 13:00 – 14:00 E-posta adresi: cinara@mef.edu.tr Katılım kuralları: Sınıf içi pratik, final notunun %15'ini oluşturur. Sınav kaçırma: Mazeret belgelerinin uygun şekilde sunulması koşuluyla, öğrencinin kaçırdığı her sınav, diğer tüm sınavların ortalaması alınarak notlandırılır. Telafi verilmez. Vize kaçırma: Mazeret belgelerinin uygun şekilde sunulması koşuluyla, öğrencinin kaçırdığı her ara sınav, final sınavı notu olarak verilir. Telafi verilmez. Final kaçırma: Fakülte yönetmelikleri. Uygun sınıf davranışı, öğrenci davranış kuralları hatırlatıcısı: YÖK Yönetmeliği İntihal hakkında açıklama: YÖK Yönetmeliği http://www.mef.edu.tr/icerikler/files/lisans_onlisans_yonetmelik%20(1.pdf) |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 4 | 0.5 | 91 | ||
Proje | 1 | 2 | 5 | 5 | 12 | ||
Ödevler | 5 | 1 | 1 | 10 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | 1 | 22 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Toplam İş Yükü | 157 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.3 | ||||||
AKTS | 6 |