STM 203 Strength of Materials MEF ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İnşaat Mühendisliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu STM 203
Ders Adı İngilizce Strength of Materials
Ders Adı Türkçe Cisimlerin Mukavemeti
Öğretim Dili EN
Ders Türü Alıştırma,Ters-Yüz Öğrenme,Ders
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 1 Laboratuvar : None Diğer: None
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 157 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul CE 106 - Engineering Mechanics: Statics | ME 106 - Engineering Mechanics: Statics | STAT 102 - Engineering Mechanics: Statics
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Kuvvet ve Moment denge denklemleri, İç Kuvvetler, Alanların Atalet Momenti
Kayıt Kısıtlamaları STAT102 Engineering Mechanics, Statics
Genel Eğitim Hedefi Dış yükler altında güvenli olması amaçlanan basit yapı elemanlarının normal ve kayma gerilmelerini, gerinimlerini ve deformasyonlarını hesaplamak için eksenel, burulma, eğilme ve birleşik yükleme koşullarının önemli kavramları hakkında temel bilgi ve anlayış kazanmak.
Ders Açıklaması Bu derste; mukavemetin temel kavramları şu konu başlıklar altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: Normal ve kayma gerilmesi, Emniyet gerilmesi, Şekil değiştirme ve gerinim, Hook kanunu, Malzemelerin mekanik özellikleri, Eksenel yükleme durumunda gerilme ve şekil değiştirme, Süperpozisyon ilkesi, Dairesel kesitli şaftların burulması, Burulma formülleri ve güç iletimi, Kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramları, Eğilmede gerilme formülü ve normal gerilme hesapları, Düz çubuklarda kayma gerilmesi hesapları, İnce cidarlı basınçlı kaplarda gerilmeler. Gerilme ve Gerinim dönüşüm formülleri, asal gerilmeler ve gerinmler, Mohr dairesi. Kırılma teorileri; yorulma. Elastik eğri, integrasyon methodu, hiperstatik sistemler, süperpozisyon ilkesi. Kolonların burkulmasına giriş.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Normal ve kesme gerilmesi ve şekil değiştirmeyi, gerilme-şekil değiştirme ilişkilerini uygulayarak eksenel ve burulma yükleri altındaki yapısal elemanları analiz eder ve çözümünü yapar;
2) Kesme ve eğilme momenti diyagramlarını oluşturur, eğilme ve kesme yüklemelerindeki gerilmeleri analiz eder;
3) Egilme , burulma, kesme ne normal kuvvet gerilmelerini kullanarak birleşik yüklerden dolayı oluşan gerilmeleri hesaplar;
4) Gerilme ve gerinim dönüşüm denklemlerini uygular, Mohr dairesi kullanarak asal gerilme ve gerinimleri, maksimum kayma gerilmesini ve onların açılarını hesaplar;
5) Kirişlerin elastik eğrisini ve bir noktadaki çökmeyi belirlemek için integral yöntemini uygular; statik olarak belirsiz kirişlerin reaksiyon kuvvetlerini süperpozisyon yöntemi ile hesaplar;
6) İnşaat ve makine mühendisliği alanındaki karmaşık mühendislik yapılarından örnekler vererek bir makale yazar; basit ve konsol kiriş yöntemlerini kullanır, basitleştirmeler yapar ve çözüm stratejilerini belirler ve tartışır.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav,Ödev,Derse Katılım
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi N
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Hazırlayan ve Tarih ALİ ÇINAR , March 2024
Ders Koordinatörü ALİ ÇINAR
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FARUK HALICI

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Deforme olabilen cisim, Normal ve Kesme Gerilmesi. Ortalama, Normal ve Kesme Gerilmesi. Müsade edilen maksimum gerilme
2) Deformasyon. Normal ve Kesme Gerinimi
3) Malzemelerin Mekanik Özellikleri. Gerilme, Gerinim Diyagramı. Çekme ve basma deneyi. Sünek ve Kırılgan Malzemeler. Hooke Yasası. Bir cismin Gerinim Enerjisi
4) Saint-Venant Prensibi. Eksenel Yüklenmiş Bir Çubuğun Elastik Deformasyonu. Süperpozisyon Prensibi. Gerilme yığılması
5) Dairesel Şaftın Burulma Deformasyonu. Güç Aktarımı. Burulma Açısı. Burulmadaki Gerilme Yığılması
6) Kesme ve Eğilme Momenti Diyagramları. Bir Kirişin Eğilme Deformasyonu. Eğilme Formülü
7) Simetrik Olmayan Eğilme ve Eğilmede Gerilme Yığılmaları
8) Düz Üyelerde Enine Kesme. Kesme Gerilmesi Formülü ve Uygulamaları. Yapısal ve İnce Duvarlı Üyelerde Kesme Akışı
9) İnce Duvarlı Basınç Kapları. Eğilme, burulma, kesme ve eksenel yük nedeniyle oluşan birleşik gerilmeler
10) Düzlem Gerilmesi. Düzlem Gerilmesi Dönüşümünün Genel Denklemleri. Asal Gerilmeler. Maksimum kayma gerilmesi. Mohr Çemberi
11) Düzlemsel Gerinim. Düzlem-Gerinim Dönüşümünün Genel Denklemleri. Asal Gerinimler. Maksimum kayma gerinimi. Mohr Çemberi. Genelleştirilmiş Hooke Yasası. Kırılma Teorileri; Yorulmaya Giriş
12) Elastik Eğri. İntegral yöntemi
13) Süperpozisyon Yöntemi ve Statik Olarak Belirsiz Kirişlere ait uygulamalar
14) Kolonların burkulmasına giriş
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarMalzemelerin Mekanigi, 9th Ed., R.C. Hibbeler, SI Baskı, Contributions by K.S. Viyaj Sekar, PEARSON 2014.
Öğretme TeknikleriTers yüz eğitim
Ödev ve ProjelerNone
Laboratuvar Çalışmasıyok
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteleryok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 28 % 0
Uygulama 28 % 20
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 30
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi cinara@mef.edu.tr
0536-704-0245
Öğretmen odası ve telefon numarası: 5. Kat 543 Ofis saatleri: Perşembe / Cuma 13:00 – 14:00 E-posta adresi: cinara@mef.edu.tr Katılım kuralları: Sınıf içi pratik, final notunun %15'ini oluşturur. Sınav kaçırma: Mazeret belgelerinin uygun şekilde sunulması koşuluyla, öğrencinin kaçırdığı her sınav, diğer tüm sınavların ortalaması alınarak notlandırılır. Telafi verilmez. Vize kaçırma: Mazeret belgelerinin uygun şekilde sunulması koşuluyla, öğrencinin kaçırdığı her ara sınav, final sınavı notu olarak verilir. Telafi verilmez. Final kaçırma: Fakülte yönetmelikleri. Uygun sınıf davranışı, öğrenci davranış kuralları hatırlatıcısı: YÖK Yönetmeliği İntihal hakkında açıklama: YÖK Yönetmeliği http://www.mef.edu.tr/icerikler/files/lisans_onlisans_yonetmelik%20(1.pdf)

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 4 0.5 91
Proje 1 2 5 5 12
Ödevler 5 1 1 10
Ara Sınavlar 2 10 1 22
Final 1 20 2 22
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü/25 6.3
AKTS 6