ME 491 Mechanical and Thermofluids Systems DesignMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code ME 491
Course Title in English Mechanical and Thermofluids Systems Design
Course Title in Turkish Mekanik ve Termoakışkan Sistem Tasarımı
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 4 Recitation: none Lab: none Other: none
Estimated Student Workload 166 hours per semester
Number of Credits 7 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge Prior knowledge of sufficient basic science courses, basic mechanical engineering courses, engineering design courses and general education courses.
Co-requisites None
Registration Restrictions Only undergraduate students
Overall Educational Objective To apply a systematic design process to real mechanical engineering problems selected from a broad spectrum of areas in mechanical and/or thermofluid systems.
Course Description This course assesses applications of design concepts in a mechanical system and/or thermofluid system project. Each project should follow the below design principles: Problem definition, design specifications, benchmarking, applying modeling and analysis methods, design optimization, economics and reliability, manufacturing considerations in design, capstone design projects.
Course Description in Turkish Bu ders, makine mühendisliği projesinde tasarım nosyonlarının mekaniksel sistemler ve/veya ısı-akışkan sistemleri projelerine uygulanmalarını değerlendirmektedir. Kapsanan konular: Problem tanımı, tasarım özellikleri, modelleme ve analiz yöntemleri, tasarım optimizasyonu, ekonomisi ve güvenilirliği, imalat mülahazası, temel tasarım projeleri.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) define an engineering design problem in mechanical and/or thermofluids system, specify function and develop constraints;
2) create and evaluate potential solutions to the design by considering realistic constraints such as economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, manufacturability, sustainability and select an appropriate solution;
3) carry out and verify the design;
4) demonstrate efficient team work;
5) define professional and ethical responsibility followed during the design process;
6) recognize the impact of engineering solutions in a global, environmental and societal context;
7) recognize the importance of gathering information and life-long learning;
8) analyze the related contemporary issues;
9) demonstrate oral and written communication skills through project reports and defend design work verbally before an audience.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7 8 9
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date CANFUAD DELALE , December 2018
Course Coordinator CANFUAD DELALE
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. CANFUAD DELALE

Course Contents

Hafta Konu
1) Problem definition (description of design of a mechanical or thermofluid system or system component)
1) Introduction to Rocket Propulsion
2) Design specifications within given constraints
3) Benchmarking
4) Modeling
5) Analysis, manufacturing and economic considerations
6) Analysis, manufacturing and economic considerations
7) Analysis, manufacturing and economic considerations
8) Safety and risk assessment
9) Design Optimization
10) Environmental and sustainability considerations
11) Liability, Ethics, codes and standards
12) Design verification
13) Reporting of results
14) Reporting of results
15) Final Presentation
16) Final Presentation
Required/Recommended Readings Brian S. Thompson, Creative Engineering Design, Okemos Press
Teaching MethodsContact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique
Homework and Projects1 Project
Laboratory Worknone
Computer UseRequired
Other ActivitiesInterim report
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Sunum 1 % 20
Projeler 14 % 80
TOTAL % 100
Course Administration delalec@mef.edu.tr
0 212 395 36 00
Instructor’s office and phone number: 0 212 395 36 00 office hours: Tuesday 14.00-15.00 email address: delalec@mef.edu.tr Rules for the complete project: Project guidelines. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations. Statement on plagiarism: YÖK Regulations.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Calculation
No/Weeks per Semester
Sunum / Seminer 2 52
Proje 2 140
Rapor Teslimi 2 140
Total Workload 332
Total Workload/25 13.3
ECTS 7