İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Eğitim Fakültesi | |||||
Ders Kodu | EDS 403 | |||||
Ders Adı İngilizce | Scientific Research Experience I | |||||
Ders Adı Türkçe | Scientific Research Experience I | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Proje | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 115 saat | |||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
ELE 204 - Foundations of Teaching Geometry, Probability and Statistics ELE 202 - Foundations of Teaching Numbers, Operations and Algebra EDS 101 - Introduction to Educational Sciences |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Araştırma Etiği | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Alanındaki araştırma yöntemlerini anlamayı ve değerlendirmeyi öğrenir. | |||||
Ders Açıklaması | Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi vb.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, eğitim araştırmalarının temel ilkeleri, metodları ve paradigmaları. Eğitim alanında yapılan araştırmaları anlama ve değerlendirme. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) nicel ve nitel araştırmanın özelliklerini ve araştırma yöntemlerinin birbirinden ne şekilde farklı olduğunu anlar; 2) araştırmayı anlamlı bir şekilde değerlendirir ve eleştirir; 3) uygun bir araştırma hedefi ve sorusu yazar ve soruyu cevaplamak için bir çalışma yöntemi önerir; 4) araştırma sorusu etrafındaki çeşitli araştırmalardan elde edilen bilgileri sentezleyen ve literatürdeki boşlukları ele alan ilgili literatürü gözden geçirir; 5) gelecekteki bir öğretmen / psikolojik danışman olarak bir eylem araştırma çalışması yürütür ve rapor eder; 6) akademik yazma için APA standartlarını sergiler, eğitim araştırmalarında yasal ve etik konuları tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | S | Proje |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | N | |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | N | |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | N | |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | S | Proje |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | S | Proje |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | S | Derse Katılım |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | S | Proje |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | H | Proje |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | S | Sınav,Derse Katılım,Proje |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | S | Proje |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | S | Proje |
Hazırlayan ve Tarih | RUKİYE DİDEM TAYLAN , |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi ŞÜKRÜ NURAL |
Hafta | Konu |
1) | Araştırma ve bilimsel araştırmaya giriş |
2) | APA formatında yazma |
3) | Eğitim araştırmalarına giriş |
4) | Araştırma paradigmaları |
5) | Araştırma sorusunun belirlenmesi |
6) | Literatür taraması yazma. |
7) | Araştırma önerisi geliştirme ve planlama. |
8) | Nicel araştırma yöntemleri |
9) | Nitel araştırma yöntemleri |
10) | Eylem araştırması çalışmaları. |
11) | Etik kurul önerileri yazma. |
12) | Veri toplama yöntemleri |
12) | Veri toplama yöntemleri |
13) | Öneriler konusunda eğitmen ile bireysel çalışma |
14) | Araştırma raporu hazırlama |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Educational Research: Competencies for Analysis and Application by Geoffrey E. Mills, L. R. Gray (12th edition) | ||||||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | . | ||||||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ders, matematiksel argümanların anlaşılmasını ve ders notlarının veya ders kitaplarının dikkatli bir şekilde okunmasını gerektiren soyut bir niteliktedir. Atanan ödevin önemli bir bölümünün gerekli ders kitabını okumaya dayandığı unutulmamalıdır. Bu, birçok öğrencinin alışık olmadığı bir çalışma alışkanlığıdır, ancak dersi tam olarak anlamak için gereklidir. Öğrenciler her bölümün sonunda tüm soruları çözmeye çalışmalı ve çözemedikleri sorular hakkında eğitmenle düzenli olarak iletişim halinde olmalıdır. Öğrencilere dersi tam olarak anlamak ve çalışma sayfalarındaki sorunları başarılı bir şekilde çözmek için önerilen ders kitaplarına sahip olmaları önemle tavsiye edilir. Eğitmen, matematiksel tanımların, sembollerin, ilkelerin, olguların ve teoremlerin araştırılmasına dayalı ödev atayabilir. | ||||||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Bulunmamaktadır. | ||||||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Bulunmamaktadır. | ||||||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Bulunmamaktadır. | ||||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
tayland@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Proje | 3 | 10 | 2 | 36 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Toplam İş Yükü | 115 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.6 | ||||||
AKTS | 5 |