MATH 126 Statistics for Social SciencesMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu MATH 126
Ders Adı İngilizce Statistics for Social Sciences
Ders Adı Türkçe Sosyal Bilimler için İstatistik
Öğretim Dili EN
Ders Türü Alıştırma,Ders,Laboratuvar Çalışması,Pratik,Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 146 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Modern araçlar kullanarak veri özetleme ve analiz etme için grafiksel ve nicel araçlarla uygulamalı olarak temel istatistiksel kavramları öğrenmek, istatistiksel analiz ve modern araçlar kullanarak sonuç çıkarma yetisini kazanmak.
Ders Açıklaması Dersin amacı, istatistiksel analizin temel bilgilerini vermektir. Bu ders, anketler, deneyler vb. yollarla elde edilen sayısal ve kategorik verileri özetlemek için sosyal bilimler için istatistiklerin temellerini tanıtır. Konular arasında farklı veri türleri, konum ölçüleri, değişkenlik, şekil ve değişkenler arasındaki ilişki yer alır. Öğrencilerin hipotez testi temel kavramlarını öğrenmeleri ve popülasyon ortalaması, oranı, farkı, bağımsızlık ve uyum iyiliği için uygun testleri uygulamaları beklenmektedir. Öğrenciler, modern araçlar kullanarak Varyans Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon uygulayabileceklerdir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Sayısal ve kategorik verileri frekans dağılımı, histogramlar ile özetlemek ve betimleyici istatistikleri (ortalama, medyan, varyans) elle ve/veya Excel kullanarak hesaplamak
2) İki değişken arasındaki ilişkiyi kovaryans ve korelasyon katsayısını kullanarak analiz etmek ve yorumlamak, bunu elle ve/veya Excel kullanarak yapmak.
3) Temel hipotez test etme kavramlarını (tip I ve II hatalar) anlamak, çeşitli istatistiksel teknikler arasındaki farkları açıklamak ve belirli bir değişken seti ve araştırma soruları için uygun bir tekniği belirlemek.
4) Popülasyon ortalaması, popülasyon oranı ve popülasyon farklarına ilişkin hipotez testlerini (t-testi, z-testi) tasarlamak, çözmek ve sonuçlarını yorumlamak.
5) Uygunluk ve bağımsızlık testlerine ilişkin hipotez testlerini (ki-kare testi) tasarlamak, çözmek ve sonuçlarını yorumlamak
6) Popülasyon ortalamalarını karşılaştırmak için Varyans Analizini (ANOVA) tasarlamak, çözmek ve sonuçlarını yorumlamak
7) Sayısal verileri grafiklerle analiz etmek, Excel kullanarak basit bir doğrusal regresyon modeli oluşturmak ve geçerliliğini test etmek, ayrıca regresyon modellerinin tahmin ve kestirimde kullanılmasını anlamak
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Sınav
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Proje
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Sınav,Ödev,Proje
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Sınav,Ödev,Proje
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev,Proje
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Sınav,Proje
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. N
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. N
Hazırlayan ve Tarih BANU FEMİR GÜRTUNA , November 2023
Ders Koordinatörü BANU FEMİR GÜRTUNA
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi BANU FEMİR GÜRTUNA

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Veri İstatistiği
2) Betimsel İstatistik
3) Betimsel İstatistik
4) Betimsel İstatistik
5) Betimsel İstatistik - İki Değişken arasındaki ilişkinin ölçülmesi
6) Hipotez Testi - Nül ve Alternatif Hipotezler, TİP 1 ve TİP 2 Hata
7) Hipotez Testi - Popülasyon ortalaması, varyans
8) Hipotez Testi - Popülasyon farklılıklarını ölçmek
9) Hipotez Testi
10) Varyans Analizi
11) Varyans Analizi II
12) Basit Linear Regresyon
13) Basit Linear Regresyon
14) Farklı Problemler İçin Uygun Testlerin Belirlenmesi Üzerine Gözden Geçirme - Quiz 8 (Regresyon Üzerine)
15) Final
16) Final
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarModern Business Statistics with Microsoft Excel by David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, 5th edition. Stats: Modeling the World (4th edition) by David E. Bock, Paul F. Velleman, Richard D. De Veaux, Pearson. Applied Statistics for Social and Management Sciences by Abdul Quader Miah, Springer.
Öğretme TeknikleriTersyüz öğrenme
Ödev ve ProjelerAra sınav & final sınavı
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıTemel excel kullanımı.
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 5 % 20
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi femirb@mef.edu.tr

Dönem boyunca, öğrenciler duyuruları takip etmek, yüklenen materyaller üzerinde çalışmak ve her hafta Blackboard üzerindeki tartışmalara yanıt vermekle sorumludurlar. Derse hazırlıklı gelmek, dersi takip edebilmek ve sınıf içinde etkileşimde kalabilmek için zorunludur. Öğrenciler, resmi bir sağlık raporunu fakülte sekreterliğine sunmaları durumunda, erteleme tarihi olan bir ödev teslim edebilir ve telafi sınavlarına girebilirler. Telafi sınavlarının formatı, zamanında yapılan sınavdan farklı olabilir. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve her zaman öğretim ve öğrenim ortamına saygılı olmaları beklenmektedir. Akademik sahtekarlığa tolerans gösterilmeyecek ve bu durum sıkı bir şekilde cezalandırılacaktır. Akademik sahtekarlık; intihal veya sınav sırasında kopya çekme gibi her türlü aldatma, yalan söyleme ve hile yapmayı içermektedir. Öğrenciler, başkalarına veya diğer temsilcilere ait olan eserleri değil, kendi eserlerini teslim etmekle sıkı bir şekilde sorumludurlar. Başkalarının eserlerinin tam alıntısı gereklidir. Akademik sahtekarlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 3 3 1 98
Küçük Sınavlar 2 7 14
Ara Sınavlar 2 7 2 18
Final 1 14 2 16
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü/25 5.8
AKTS 6