Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||||
Ders Kodu | PSYC 203 | |||||||
Ders Adı İngilizce | Theories of Personality | |||||||
Ders Adı Türkçe | Kişilik Teorileri | |||||||
Öğretim Dili | EN | |||||||
Ders Türü | Ders | |||||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||||
Dönem | Güz | |||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 142 saat | |||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||
Ön Koşul | Yok | |||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||||
Genel Eğitim Hedefi | Kişilik teorileri hakkında gerekli bilgileri edinmek ve kavramların ve ampirik bulguların değerlendirilmesinde eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek. | |||||||
Ders Açıklaması | Bu ders kişilik psikolojisi konusuna giriş niteliğinde bir derstir ve kişilik psikolojisi kuramının tarihini,uygulanan metodolojiyi ve kişilik psikolojisi kuramındaki temel çalışma alanlarını incelemeyi içerir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Kişilik kavramını tanımlamak ve anlamak 2) Ana akım teorilerin özelliklerini tanımlar (psikanaliz, davranışsal, bilişsel, hümanistik, biyolojik) 3) Kişilik teorisindeki önemli figürlerin/araştırmacıların katkılarını tanımlamak 4) Her yaklaşımın güçlü ve zayıf noktalarını değerlendirmek, rakip teorileri karşılaştırmak ve ampirik bulgular eşiliğinde teorileri tekrar gözden geçirmek 5) Farklı yaklaşımların toplumsal/kültürel sonuçlarını tartışmak 6) Kişiliğin biyolojik ve sosyal temellerini tanımlamak 7) Stres, sağlık ve kişilik arasındaki ilişkiyi tanımlamak 8) Kişilik bozukluğunun genel bir tanımını sağlamak ve başlıca türlerini ayırt etmek |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Derse Katılım,Proje |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Derse Katılım,Proje |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Derse Katılım |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | S | Proje |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Derse Katılım,Proje |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | S | Derse Katılım,Proje |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | FULYA ÖZCANLI , November 2023 |
Ders Koordinatörü | FULYA ÖZCANLI |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi FULYA ÖZCANLI |
Hafta | Konu |
1) | Kişilik Teorilerine Giriş |
2) | Freud--Klasik Psikanaliz |
3) | Jung--Analitik Psikoloji |
4) | Neo-Analitik Kuramlar |
5) | Davranışçı ve Sosyo-Bilişsel Kuramlar |
6) | Humanistik/Varoluşçu Teoriler |
7) | Modern Kişilik Teorileri |
8) | Vize sınavı |
9) | Biyolojik Teoriler |
10) | Kişilik ve Sosyal Etkileşim |
11) | Kültür ve Kişilik |
12) | Kişilik, Stres ve Sağlık |
13) | Kişilik Bozuklukları |
14) | Gözden geçirme |
15) | Final sınavı dönemi |
16) | Final sınavı dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Larsen, R. & Buss, D. (2024). Personality psychology: Domains of knowledge about human nature (8th ed.). New York, NY: McGraw Hill. Zorunlu okumalar ve videoların bir seti olacaktır. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders ters yüz edilmiş formatta öğretilecektir. Her hafta öğrencilere bir tanıtıcı çevrimiçi ders verilecek ve ana kavramların anlaşılması, sınıf tartışmaları ve quizlerle değerlendirilecektir. Öğrencilerden, derse hazırlanmış olarak gelmeleri ve sınıf tartışmalarına aktif katılım sağlamaları istenecektir. Eğitmen olarak, ikinci sınıf öğrencilerine uygun, güncel ve yüksek kaliteli öğrenme materyalleri hazırlamaya taahhüt ediyorum. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerden, sınıfa gelmeden önce atanan kitap bölümünü ve makaleyi okumaları veya verilen videoyu izlemeleri istenecek. Ayrıca, öğrencilerin bir kitap/film karakterinin kişiliğini araştırdıkları bir dönem ödevi hazırlamaları beklenmektedir. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Her haftanın kitap bölümü, dersi ve çeşitli videolara dayanan sınıf tartışmaları. | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozcanlifu@mef.edu.tr Öğrencilerin tüm derslere katılmaları ve sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmaları gerekmektedir. Öğrenciler, planlanmış bir sınav veya sunumu kaçırdıklarında geçerli bir mazeret sunmalıdır. Telafi sınavlarının formatı, ara sınav veya final sınavından farklı olabilir. Öğrencilerin her zaman saygılı bir şekilde davranmaları beklenmektedir. Kopya çekme, yalan söyleme ve hile yapma gibi her türlü dürüstlük ihlali, intihal veya sınav sırasında kopya çekmek, dishonest olarak kabul edilir ve tolerans gösterilmeyecektir. Kopya çekerken yakalanan her öğrenci, sıfır not alacaktır. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 10 | 1 | 10 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 5 | 1 | 6 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 142 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.7 | ||||||
AKTS | 6 |