İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PHYS 103 | |||||
Ders Adı İngilizce | Physics I | |||||
Ders Adı Türkçe | Fizik I | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ders | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 153 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Mühendislik uygulamalarında kullanmak amacıyla fiziksel ilkelerin temel prensipleri hakkında bilgi edinmek ve bunlarla gerçek dünya uygulamaları arasında bir çapraz referans kurmak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, genel anlamda temel fiziğin mekanik konularını içermektedir. Bu konular sayı yuvarlama, birimler ve birim analizi, vektörler, tek ve çok boyutlu hareket, Newton yasaları ve uygulamaları, iş ve kinetik enerji, potansiyel enerji ve enerjinin korunumu, momentum ve momentumun korunumu, rijit cisimlerin dönmesi ve dönme dinamiğidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Fiziksel sonuçları birim analizi ile incelemek; 2) Vektörlerle (skaler ve vektör çarpımları) temel işlemleri uygulamak; 3) Kinematik ilkelerini çok boyutlu alanlarda uygulamak ve Newton yasalarının doğrudan uygulamalarını kullanarak temel fizik problemlerini çözmek; 4) Enerji, momentum, impuls ve korunum yasaları kavramlarını uygulamak; 5) Tek bir eksen etrafında dönme kinetiği ve dinamiği ilkelerini uygulamak; 6) Serbest ve zorlanmış titreşimlerle ilgili ilkeleri uygulamak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | N | |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | N | |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | N | |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | N | |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | N | |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | N | |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | N | |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | N | |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | N | |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | N | |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | N | |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | N |
Hazırlayan ve Tarih | AHMET TOGO GİZ , September 2020 |
Ders Koordinatörü | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. AHMET TOGO GİZ |
Hafta | Konu |
1) | Temel büyüklükler, anlamlı sayılar, birimler ve birim analizi. Vektörler: Vektör cebiri, skaler çarpım, vektörel çarpım |
2) | Vektörler: Vektör cebiri, skaler çarpım, vektörel çarpım, Statik Denge |
3) | 1, 2 ve 3 boyutta hareket: Fırlatma hareketi ve sabit dairesel hareket |
4) | Birinci, ikinci ve üçüncü Newton yasaları |
5) | Newton yasalarının uygulanması: Sürtünme ve sabit dairesel hareket |
6) | İş ve Kinetik Enerji: İş, iş-enerji teoremi ve güç |
7) | Potansiyel enerji ve enerji korunumunu anlamak: Korunumlu ve korunumsuz kuvvetler |
8) | Momentum ve parçacık sisteminin hareketi: Kütle merkezi, kütle merkezinin hareketi |
9) | Momentum ve momentum korunumunu anlamak |
10) | Dönme kinematiği: Açı konumu, açısal hız, açısal ivme, atalet momenti |
11) | Dönme dinamiği: Tork, dönen cisimler için iş ve kinetik enerji |
12) | Dönme dinamiği: Açısal momentum, açısal momentum korunumunu anlamak |
13) | Basit sistemlerin serbest titreşimleri |
14) | Zorlanmış titreşimler ve rezonans |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Sears & Zemansky's University Physics, 13th Edition, Vol. 1 Mastering Physics with eText -- Access Card Package | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrencilerin, sınıfa gelmeden önce Blackboard sistemine yüklenen ders videolarını izlemeleri gerekmektedir. Ders içerikleri de Blackboard sisteminde paylaşılmaktadır. Dersler, öğretmenin ağırlıkta olduğu geleneksel derslerdir. Ancak öğrencilerin katkıları memnuniyetle karşılanmaktadır. Öğrencilerle etkileşim (Soru-Cevap) mümkün olduğunca artırılacaktır. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Zorunlu ödev yoktur | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Sürpriz quizler verilecek. Asgari 7 quiz olacak. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
giza@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 10 | 0 | 2 | 20 | |||
Küçük Sınavlar | 10 | 0.3 | 0.2 | 5 | |||
Ara Sınavlar | 4 | 8 | 2 | 1 | 44 | ||
Toplam İş Yükü | 153 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.1 | ||||||
AKTS | 6 |