Bilgisayar Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||
Ders Kodu | MATH 321 | ||||
Ders Adı İngilizce | Automata Theory and Formal Language | ||||
Ders Adı Türkçe | Biçimsel Diller ve Otomatlar Kuramı | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 160 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Temel Ayrık Matematik ve Veri Yapıları Bilgisi | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Hesaplama Teorisinin Temellerini, Temel Grafik Teorisini ve Giriş Niteliğinde Ayrık Matematiği Öğrenmek, Dil Sınıfları (düzenli, bağlama duyarlı ve daha fazlası) Arasındaki Sınıflandırmayı Öğrenmek ve Bu Dilleri Üretecek/Tanıyacak Dil ve Makineleri Tasarlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu derste, biçimsel diller ve otomatlar kuramının temel kavramları şu başlıklar altında işlenmektedir: temel çizge teorisi, sonlu küme matematiğine giriş, düzenli diller, sonlu durum makineleri, ters otomat, düzenli ifadeler, bağlama duyarsız gramerler, Turing makineleri, karar verilebilirlik, indirgenebilirlik, zaman karmaşıklığı |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Temel Ayrık Matematik ve Grafik Teorisi Bilgisine Sahip Olmak 2) Sonlu Durum Makinelerini, Düzenli Dilleri, Düzenli İfadeleri, Determinizm ve Determinizm Dışı Kavramları ve Bunların Bağlantısını Tanımlamak 3) Bağlamdan Bağımsız Dilleri, Yığıt Otomatlarını ve Bunların Bağlantısını Bilmek 4) Turing Makinelerini, Karar Verilebilirlik ve İndirgenebilirlik Kavramlarını Kavramak 5) Gerektiğinde Yeni Bilgiyi Uygulamak için Uygun Öğrenme Stratejilerini Kullanmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Ödev |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | S | Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | ŞENİZ DEMİR , November 2024 |
Ders Koordinatörü | ŞENİZ DEMİR |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. ŞENİZ DEMİR |
Hafta | Konu |
1) | Temel Ayrık Matematik ve Grafik Teorisi |
2) | Temel Ayrık Matematik ve Grafik Teorisi |
3) | Sonlu Durum Makineleri ve Düzenli Diller |
4) | Sonlu Durum Makineleri ve Düzenli Diller |
5) | Belirsizlik ve Düzenli İfadeler |
6) | Düzenli İfadeler ve Sonlu Durum Makinelerinin Eşdeğerliği |
7) | Düzenli Olmayan Diller ve Pumping Lemma Teorisi |
8) | Düzenli Olmayan Diller ve Pumping Lemma Teorisi |
9) | Bağlamdan Bağımsız Dilbilgileri ve Belirsizlik |
10) | Yığıt Otomatları |
11) | Bağlamdan Bağımsız Olmayan Diller ve Pumping Lemma Teorisi |
12) | Turing Makineleri |
13) | Turing Makineleri |
14) | İleri Konular (Karar Verilebilirlik, İndirgenebilirlik, Zaman Karmaşıklığı) |
15) | Final Sınavı/Projesi/Sunumu |
16) | Final Sınavı/Projesi/Sunumu |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Introduction To The Theory Of Computation – Michael Sipser 3rd ed. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Tersyüz Öğrenme. Sınıf içi aktiviteler | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Sınıf içi aktiviteler. Proje yok. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Sınıf içi aktiviteler için | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
demirse@mef.edu.tr 536 Öğretim Üyesinin Ofisi: Oda 535 (5. kat) Ofis Saatleri: Belirlenecek. E-posta Adresi: demirse@mef.edu.tr Devam Kuralları: Devam zorunluluğu yoktur. Ders İçi Uygulamaya Katılamama: Uygun mazeret belgeleri sunulduğu takdirde, her kaçırılan uygulama için telafi yapılacaktır. Ara Sınava Katılamama: Uygun mazeret belgeleri sunulduğu takdirde, kaçırılan ara sınavlar için telafi yapılacaktır. Final Kaçırılması: Final sınavı yoktur. Uygun Sınıf Davranışları Hatırlatması, Davranış Kuralları: |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 84 | |||
Küçük Sınavlar | 8 | 2 | 1.5 | 28 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 21 | 3 | 48 | |||
Toplam İş Yükü | 160 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.4 | ||||||
AKTS | 6 |