MATH 321 Automata Theory and Formal LanguageMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Bilgisayar Mühendisliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu MATH 321
Ders Adı İngilizce Automata Theory and Formal Language
Ders Adı Türkçe Biçimsel Diller ve Otomatlar Kuramı
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: none Laboratuvar : none Diğer: none
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 160 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Temel Ayrık Matematik ve Veri Yapıları Bilgisi
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Hesaplama Teorisinin Temellerini, Temel Grafik Teorisini ve Giriş Niteliğinde Ayrık Matematiği Öğrenmek, Dil Sınıfları (düzenli, bağlama duyarlı ve daha fazlası) Arasındaki Sınıflandırmayı Öğrenmek ve Bu Dilleri Üretecek/Tanıyacak Dil ve Makineleri Tasarlamak.
Ders Açıklaması Bu derste, biçimsel diller ve otomatlar kuramının temel kavramları şu başlıklar altında işlenmektedir: temel çizge teorisi, sonlu küme matematiğine giriş, düzenli diller, sonlu durum makineleri, ters otomat, düzenli ifadeler, bağlama duyarsız gramerler, Turing makineleri, karar verilebilirlik, indirgenebilirlik, zaman karmaşıklığı

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Temel Ayrık Matematik ve Grafik Teorisi Bilgisine Sahip Olmak
2) Sonlu Durum Makinelerini, Düzenli Dilleri, Düzenli İfadeleri, Determinizm ve Determinizm Dışı Kavramları ve Bunların Bağlantısını Tanımlamak
3) Bağlamdan Bağımsız Dilleri, Yığıt Otomatlarını ve Bunların Bağlantısını Bilmek
4) Turing Makinelerini, Karar Verilebilirlik ve İndirgenebilirlik Kavramlarını Kavramak
5) Gerektiğinde Yeni Bilgiyi Uygulamak için Uygun Öğrenme Stratejilerini Kullanmak
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav,Ödev
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi N
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi S Ödev
Hazırlayan ve Tarih ŞENİZ DEMİR , November 2024
Ders Koordinatörü ŞENİZ DEMİR
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. ŞENİZ DEMİR

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Temel Ayrık Matematik ve Grafik Teorisi
2) Temel Ayrık Matematik ve Grafik Teorisi
3) Sonlu Durum Makineleri ve Düzenli Diller
4) Sonlu Durum Makineleri ve Düzenli Diller
5) Belirsizlik ve Düzenli İfadeler
6) Düzenli İfadeler ve Sonlu Durum Makinelerinin Eşdeğerliği
7) Düzenli Olmayan Diller ve Pumping Lemma Teorisi
8) Düzenli Olmayan Diller ve Pumping Lemma Teorisi
9) Bağlamdan Bağımsız Dilbilgileri ve Belirsizlik
10) Yığıt Otomatları
11) Bağlamdan Bağımsız Olmayan Diller ve Pumping Lemma Teorisi
12) Turing Makineleri
13) Turing Makineleri
14) İleri Konular (Karar Verilebilirlik, İndirgenebilirlik, Zaman Karmaşıklığı)
15) Final Sınavı/Projesi/Sunumu
16) Final Sınavı/Projesi/Sunumu
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarIntroduction To The Theory Of Computation – Michael Sipser 3rd ed.
Öğretme TeknikleriTersyüz Öğrenme. Sınıf içi aktiviteler
Ödev ve ProjelerSınıf içi aktiviteler. Proje yok.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıSınıf içi aktiviteler için
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 3 % 10
Ödev 3 % 10
Ara Sınavlar 2 % 80
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi demirse@mef.edu.tr
536
Öğretim Üyesinin Ofisi: Oda 535 (5. kat) Ofis Saatleri: Belirlenecek. E-posta Adresi: demirse@mef.edu.tr Devam Kuralları: Devam zorunluluğu yoktur. Ders İçi Uygulamaya Katılamama: Uygun mazeret belgeleri sunulduğu takdirde, her kaçırılan uygulama için telafi yapılacaktır. Ara Sınava Katılamama: Uygun mazeret belgeleri sunulduğu takdirde, kaçırılan ara sınavlar için telafi yapılacaktır. Final Kaçırılması: Final sınavı yoktur. Uygun Sınıf Davranışları Hatırlatması, Davranış Kuralları:

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 3 3 84
Küçük Sınavlar 8 2 1.5 28
Ara Sınavlar 2 21 3 48
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü/25 6.4
AKTS 6