Ekonomi | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 128 | ||||
Ders Adı İngilizce | Gender and Law | ||||
Ders Adı Türkçe | Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 62 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin farkında ve duyarlı hukukçu olmak | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders kapsamında toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin hukuk normları ve mahkeme kararlarındaki görünümü deşifre edilecektir. Nötr görünen hukuk normlarının eşitsizlikleri nasıl devam ettirdiği ortaya konulacaktır. Bu ders kapsamında aynı zamanda hukuken bu tür eşitsizliklerle nasıl mücadele edilmesi gerektiğinin de altı çizilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin farkında olur. 2) Söz konusu eşitsizliklerin hukuk normlarında ve mahkeme kararlarındaki görünümlerini deşifre eder. 3) Bu eşitsizlikleri gidermek konusunda hukuken yükümlü olduğunun bilgisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | |||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | |||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | |||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | |||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | |||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | |||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | |||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | |||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | |||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | |||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Hazırlayan ve Tarih | FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY , January 2024 |
Ders Koordinatörü | FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY |
Hafta | Konu |
1) | Giriş ve konuların takdimi |
2) | Norm kavramı ve normların temellendirilmesi |
3) | Toplumsal cinsiyet normları ve hukuk normları ve mahkeme kararlarıyla ilişkisi |
4) | Hukuk normları ve toplumsal cinsiyet- örnekler üzerinden tartışma |
5) | Yargı kararlarının ve toplumsal cinsiyet- örnekler üzerinden tartışma |
6) | Opuz Kararı |
7) | Vize Haftası |
8) | Eleştirel Hukuk Yaklaşımları |
9) | Eleştirel Hukuk Yaklaşımları |
10) | Feminist Hukuk Kuramı |
11) | Eşitlik ve farklılık yaklaşımları |
12) | Kamusal-Özel Alan Ayrımı |
13) | Özen Yükümlülüğü |
14) | Özen Yükümlülüğü |
15) | Finaller |
16) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Hukuk ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları- der: Gülriz Uygur, Nadire Özdemir, Seçkin yayıncılık Uygur, G., Çağlar, İ., “Şiddet”, Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları içinde, der: Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner, Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir, 2011, ISBN: 978-975-06-0986-2. Uygur, G., Çağlar, İ., “Hukuk”, Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi içinde, der: Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner, Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir, 2011, ISBN: 978-971-06-0981-7. Çağlar Gürgey, İ. Discrimination, M. Sellers, S. Kirste (eds.), Encyclopedia of the Philosophy of Law and Social Philosophy, Springer Nature B.V., DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-6730-0_712-1. Çağlar Gürgey, İ. General Recommendation No 35 CEDAW Committee: An Example of the Transformation of the Due Diligence Obligation within the International Human Rights Law”, Ankara Barosu Dergisi, 2019/1, pp. 232-266. Çağlar Gürgey, İ., The State’s Due Diligence Obligation”, in Research Handbook on Feminist Jurisprudence, ed. Robin West, Cynthia Grant Bowman, UK: Edward Elgar Pub. 2019, pp. 485-502. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Teorik anlatım ve tartışmalar | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ölçme ve değerlendirme ödevler üzerinden yapılacaktır. Dönem sonu notunu %40 vize dönemi verilecek ödev üzerinden, %60’nı ise final dönemi verilecek ödev üzerinden belirlenecektir. [Dersten başarılı olunabilmesi için final ödev notunun 50 ve üzerinde olması gerekmektedir.] Bütünleme sınavı ya da bütünleme notunu belirleyecek bir ödev konusu verilmeyecektir. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
gurgeyi@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Laboratuvar | 14 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Toplam İş Yükü | 62 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.5 | ||||||
AKTS | 2 |