İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PHYS 104 | |||||
Ders Adı İngilizce | Physics II | |||||
Ders Adı Türkçe | Fizik II | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Seçiniz,Laboratuvar Çalışması,Ders,Diğer,Pratik | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 147 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Mühendislik uygulamalarında kullanmak üzere elektromanyetizmanın temel ilkeleri ve elektriğin ve manyetizmanın temel yasaları ile elektromanyetik dalgaların fiziği ve birçok makine ve cihazın tasarımında yaygın olarak kullanılan ünlü Maxwell denklemleri hakkında bilgi edinmek,. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, elektromanyetizma ile ilgili konuları içermektedir. Derste işlenen konular, elektrik yük ve elektriksel kuvvet; elektrik alanı; Gauss yasası; elektriksel potansiyel, kapasitans (sığa) ve diyelektrikler, akım, direnç ve elektromotor kuvveti, doğru akım devreleri, manyetik alan ve manyetik kuvvetleri, manyetik alan kaynakları, elektromanyetik indüksiyon, indüktans ve osilatör devreleri, elektromanyetik dalgalar. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Elektrik yükünün doğasını anlar, elektrik yükleri ve elektrik akımıyla ilgili korunma yasalarını değerlendirir; 2) Elektrik potansiyel enerjisi kavramı ile ilgili bilgileri gösterir; 3) Dirençler, kapasitörler ve indüktörler gibi devre elemanlarının rollerini anlar ve devrelerin analizini yapar; 4) Bazı geometriler için manyetik alanları belirleyerek manyetik kuvvet ve alanların üretim mekanizmaları konusundaki bilgileri gösterir; 5) Manyetik indüksiyon, etkileri ve mühendislik uygulamaları konusundaki bilgileri gösterir; 6) Elektromanyetik dalgalar konusundaki bilgileri gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | N | |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | N | |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | N | |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | N | |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | N | |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | N | |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | N | |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | N | |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | N | |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | N | |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | N | |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | N |
Hazırlayan ve Tarih | , May 2018 |
Ders Koordinatörü | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. AHMET TOGO GİZ |
Hafta | Konu |
1) | Elektrik yükü ve elektrik kuvveti |
2) | Elektrik alanı |
3) | Gauss Yasası |
4) | Elektrik potansiyeli |
5) | Ara Sınav I için Problem Oturumu |
6) | Kapasitans ve dielektrikler |
7) | Akım, direnç ve elektromotiv kuvvet |
8) | Doğru akım devreleri |
9) | Manyetik alan ve manyetik kuvvetler |
10) | Ara Sınav II için Problem Oturumu |
11) | Manyetik alan kaynakları |
12) | Elektromanyetik indüksiyon |
13) | İndüktans ve devre osilasyonları |
14) | Elektromanyetik dalgalar |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Sears & Zemansky's University Physics, 13th Edition, Vol. 1 Mastering Physics with eText -- Access Card Package | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrenciler, sınıfa gelmeden önce Blackboard sistemine yüklenen ders videolarını izlemelidir. Ders içerikleri de Blackboard sisteminde paylaşılmıştır. Dersler, eğitmenin ağırlıklı olduğu geleneksel derslerdir. Ancak, öğrencilerin katkıları memnuniyetle karşılanmaktadır. Öğrencilerle etkileşim (soru-cevap) mümkün olduğunca artırılacaktır. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Sadece sayısal cevapları sağlanan zorunlu olmayan ödevler vardır. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Bilgisayar kullanımına gerek olabilir. | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Rastgele kısa sınavlar yapılacaktır. En az 7 kısa sınavımız olacak. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 12 | 2 | 3 | 1 | 72 | ||
Uygulama | 2 | 0 | 6 | 1 | 14 | ||
Küçük Sınavlar | 7 | 1 | 1 | 1 | 21 | ||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 1 | 22 | ||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 147 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.9 | ||||||
AKTS | 6 |