PHYS 104 Physics II MEF ÜniversitesiAkademik Programlar İlköğretim Matematik ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu PHYS 104
Ders Adı İngilizce Physics II
Ders Adı Türkçe Fizik II
Öğretim Dili EN
Ders Türü Seçiniz,Laboratuvar Çalışması,Ders,Diğer,Pratik
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: None Laboratuvar : None Diğer: None
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 147 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Mühendislik uygulamalarında kullanmak üzere elektromanyetizmanın temel ilkeleri ve elektriğin ve manyetizmanın temel yasaları ile elektromanyetik dalgaların fiziği ve birçok makine ve cihazın tasarımında yaygın olarak kullanılan ünlü Maxwell denklemleri hakkında bilgi edinmek,.
Ders Açıklaması Bu ders, elektromanyetizma ile ilgili konuları içermektedir. Derste işlenen konular, elektrik yük ve elektriksel kuvvet; elektrik alanı; Gauss yasası; elektriksel potansiyel, kapasitans (sığa) ve diyelektrikler, akım, direnç ve elektromotor kuvveti, doğru akım devreleri, manyetik alan ve manyetik kuvvetleri, manyetik alan kaynakları, elektromanyetik indüksiyon, indüktans ve osilatör devreleri, elektromanyetik dalgalar.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Elektrik yükünün doğasını anlar, elektrik yükleri ve elektrik akımıyla ilgili korunma yasalarını değerlendirir;
2) Elektrik potansiyel enerjisi kavramı ile ilgili bilgileri gösterir;
3) Dirençler, kapasitörler ve indüktörler gibi devre elemanlarının rollerini anlar ve devrelerin analizini yapar;
4) Bazı geometriler için manyetik alanları belirleyerek manyetik kuvvet ve alanların üretim mekanizmaları konusundaki bilgileri gösterir;
5) Manyetik indüksiyon, etkileri ve mühendislik uygulamaları konusundaki bilgileri gösterir;
6) Elektromanyetik dalgalar konusundaki bilgileri gösterir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills.
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics.
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics.
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs.
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning.
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness.
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone.
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways.
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources.
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio.
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights.
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws.
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities.
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. N
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. N
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. N
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. N
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. N
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. N
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. N
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. N
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. N
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. N
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. N
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. N
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. N
Hazırlayan ve Tarih , May 2018
Ders Koordinatörü MEHMET FEVZİ ÜNAL
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. AHMET TOGO GİZ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Elektrik yükü ve elektrik kuvveti
2) Elektrik alanı
3) Gauss Yasası
4) Elektrik potansiyeli
5) Ara Sınav I için Problem Oturumu
6) Kapasitans ve dielektrikler
7) Akım, direnç ve elektromotiv kuvvet
8) Doğru akım devreleri
9) Manyetik alan ve manyetik kuvvetler
10) Ara Sınav II için Problem Oturumu
11) Manyetik alan kaynakları
12) Elektromanyetik indüksiyon
13) İndüktans ve devre osilasyonları
14) Elektromanyetik dalgalar
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarSears & Zemansky's University Physics, 13th Edition, Vol. 1 Mastering Physics with eText -- Access Card Package
Öğretme TeknikleriÖğrenciler, sınıfa gelmeden önce Blackboard sistemine yüklenen ders videolarını izlemelidir. Ders içerikleri de Blackboard sisteminde paylaşılmıştır. Dersler, eğitmenin ağırlıklı olduğu geleneksel derslerdir. Ancak, öğrencilerin katkıları memnuniyetle karşılanmaktadır. Öğrencilerle etkileşim (soru-cevap) mümkün olduğunca artırılacaktır.
Ödev ve ProjelerSadece sayısal cevapları sağlanan zorunlu olmayan ödevler vardır.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıBilgisayar kullanımına gerek olabilir.
Diğer AktivitelerRastgele kısa sınavlar yapılacaktır. En az 7 kısa sınavımız olacak.
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 12 2 3 1 72
Uygulama 2 0 6 1 14
Küçük Sınavlar 7 1 1 1 21
Ara Sınavlar 2 8 2 1 22
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü/25 5.9
AKTS 6