İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PHYS 104L | |||||
Ders Adı İngilizce | Physics II Lab | |||||
Ders Adı Türkçe | Fizik II Laboratuvarı | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Laboratuvar Çalışması | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 50 saat | |||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Laboratuvar ortamında uygulamalı deneyler aracılığıyla, ilgili Fizik II dersinde ele alınan statik ve hareketli yüklerden üretilen elektrik ve manyetizma ile ilgili konulara ilişkin sağlam bir anlayış kazanmak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu laboratuvar dersi elektromanyetizma ile ilgili konuları içermektedir. Bu laboratuvar da yer alan deneyler, gerekli cihazlar kullanarak akım, manyetik alan şiddeti ve potansiyel farkı ölçümleri ile yapılmaktadır. Bu cihazlar sayesinde yapılan ölçümlerden direnç, güç, indüktans ve kapasitans değerleri tayin edilir. Manyetik alan sensörleri kullanılarak yapılan ölçümlerden, farklı geometriler için akım manyetik alan şiddeti ilişkileri çıkarılmaktadır. Ayrıca, manyetik alan şiddetinin uzaklıkla nasıl değiştiği gözlenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Devre elemanlarının, dirençler, transformatörler, kapasitörler ve indüktörler gibi rollerini açıklar; 2) Elektrik devreleri konusundaki bilgilerini gösterir; 3) Akım hatları ve bobinler etrafında manyetik alan üretme mekanizmalarını açıklar; 4) Elektrik alanı ve elektrik potansiyeli kavramlarını uygular; 5) Çeşitli ekipman kullanarak veri toplar, verileri tablolar ve grafiklerde kaydeder ve düzenler, verileri yorumlayarak e ölçümdeki hata kaynaklarını tahmin ederek sonuç çıkarır; 6) Laboratuvar ortamında güvenli çalışmaya yönelik farkındalık gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | N | |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | N | |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | N | |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | N | |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | N | |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | N | |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | N | |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | N | |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | N | |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | N | |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | N | |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | N |
Hazırlayan ve Tarih | , May 2018 |
Ders Koordinatörü | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. AHMET TOGO GİZ |
Hafta | Konu |
1) | Laboratuvar kağıtlarının dağıtımı ve öğrencilere laboratuvarın genel kuralları hakkında bilgi verilmesi |
2) | Transformatör |
3) | Biot Savart Yasası |
4) | Wheatstone Köprüsü |
5) | Düz Bir Hat Etrafındaki Manyetik Alan Şiddeti |
6) | Bir İletkenin Direnci |
7) | Kirchhoff Yasaları |
8) | Ohm Yasası |
9) | Eşpotansiyel Yüzeyler |
10) | Öz İndüktans |
11) | Kapasitörün Deşarj Eğrisi |
12) | Telafi Haftası |
13) | Telafi Haftası |
14) | Laboratuvar Sınavı |
15) | Final/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Sears & Zemansky's University Physics, 13th Edition, Vol. 2 Mastering Physics with eText -- Access Card Package http://wps.aw.com/aw_young_physics_11/13/3510/898586.cw/index.html | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrenciler, deneylerini önceden okuyarak ve yapacakları deney ile ilgili kavramları bilerek boratuvara gelmelidir. Deneyi, eğitmenin yardımıyla gerçekleştireceklerdir. Laboratuvar kağıtlarını getirmek ve laboratuvar sonunda eğitmenden imza almak zorundadırlar. Sonuçlarını yerinde grafiğe dökeceklerdir. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | Bu derste ödev verilmemektedir | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Evet | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Hesap makinesi ve cetvel gereklidir. Öğrencilerin dizüstü bilgisayar getirmeleri durumunda, grafiklerini Excel ile çizmeleri önerilmektedir. | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Laboratuvar | 10 | 1 | 2 | 1 | 40 | ||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 50 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.0 | ||||||
AKTS | 2 |