EDS 102 Turkish Educational System and School Management MEF ÜniversitesiAkademik Programlar İlköğretim Matematik ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Eğitim Fakültesi
Ders Kodu EDS 102
Ders Adı İngilizce Turkish Educational System and School Management
Ders Adı Türkçe Turkish Educational System and School Management
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 222 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yok
Genel Eğitim Hedefi
Ders Açıklaması "Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi" dersi temelde, öğretmen adaylarının eğitim sistemini örgütsel bir yapı olarak tanımalarını ve eğitim sisteminin yönetim sürecini kavramalarını amaçlayan bir derstir. Bu ders kapsamında; Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitim sisteminin yasal dayanakları, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okulun örgüt özellikleri, eğitim programının, öğrenci işlerinin, işgören işlerinin, destek ve bütçe işlerinin yönetimi gibi konuların incelenerek öğretmen adaylarının Türk Eğitim Sistemi ve okul yönetiminin farklı boyutlarını anlamalarına ve bilgi sahibi olmalarına yardımcı olmak hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Uluslararası ve ulusal anlaşmalarda belirtilen eğitim haklarını tanımlayabilme;
2) Türk eğitim sisteminin hukuki ilkelerini ve amaçlarını açıklayabilme;
3) Türkiye'deki eğitim sisteminin yapısını gösterebilme ve açıklayabilme;
4) Okullardaki her paydaşın rollerini, organizasyon yapısını ve yönetim yaklaşımlarını örneklerle açıklayabilme;
5) Müfredatın ne olduğunu, karar vericilerin kim olduğunu ve Türkiye'de müfredat kararlarının nasıl alındığını açıklayabilme;
6) Türk eğitim sistemindeki eğitim sorunlarını ve zorluklarını tespit edip analiz edebilecektir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills.
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics.
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics.
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs.
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning.
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness.
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone.
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways.
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources.
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio.
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights.
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws.
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities.
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. N
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. N
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. N
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. N
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. N
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. N
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. N
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. N
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. N
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. S Sınav,Ödev,Sunum,Proje
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. S Sınav,Ödev,Sunum,Proje
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. S Sınav,Ödev,Sunum,Proje
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. N
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. N
Hazırlayan ve Tarih RUKİYE DİDEM TAYLAN ,
Ders Koordinatörü BENGİ BİRGİLİ
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) REŞİT YALIN GÜÇKIRAN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) uluslararası ve ulusal anlaşmalarda belirtilen eğitim hakları tanımlamaları
2) Türk eğitim sisteminin yasal ilkesi ve amaçlarını ana hatlarıyla açıklama
3) Türkiye'deki eğitim sistemini örneklendirme ve açıklama
4) okullardaki örgütsel yapı ve yönetim yaklaşımlarının yanı sıra her bir paydaşın rollerini örnekleme ve açıklama
5) müfredatın ne olduğunu, karar vericilerin kim olduğunu ve Türkiye'de müfredat kararlarının nasıl alındığını açıklama
6) Türk eğitim sistemindeki eğitim sorunlarını ve zorluklarını belirleyebilme ve analiz edebilme
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar
Öğretme Teknikleri
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 15
Arazi Çalışması 1 % 15
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi tayland@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 70
Laboratuvar 2 4 1 10
Sunum / Seminer 5 7 2 45
Proje 5 7 2 45
Ödevler 5 7 2 45
Ara Sınavlar 1 5 2 7
Toplam İş Yükü 222
Toplam İş Yükü/25 8.9
AKTS 5