EDS 206 Instructional Technology and Material DesignMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İlköğretim Matematik ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Eğitim Fakültesi
Ders Kodu EDS 206
Ders Adı İngilizce Instructional Technology and Material Design
Ders Adı Türkçe Instructional Technology and Material Design
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Seçiniz
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 hours Okuma: Laboratuvar : 3 hours Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 111 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul EDS 101 - Introduction to Educational Sciences
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yok
Genel Eğitim Hedefi
Ders Açıklaması Öğretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesi öğretim gereçlerinin geliştirilmesi (çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), eğitim yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin değerlendirilmesi, İnternet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, öğretim materyallerinin etkinlik durumuna ilişkin araştırmalar, Türkiye’de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Eğitimde teknoloji kullanımı hakkında çeşitli düşünme biçimlerini keşfedebilme
2) Öğrenme fırsatlarını zenginleştirmek için çeşitli multimedya araçlarının nasıl kullanılacağını gösterebilme
3) Hedefe dayalı dersleri desteklemek için uygun öğretim yöntemlerini ve elektronik medyayı belirleyebilme
4) Öğrencileri bireysel ve işbirlikçi öğrenme faaliyetlerine dahil eden öğrenme deneyimleri tasarlayabilme
5) belirli öğrenme hedeflerini desteklemek için elektronik multimedya oluşturabilme
6) Konuları veya kavramları statik veya etkileşimli bir formatta temsil etmek için teknolojiyi kullanabilme
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills.
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics.
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics.
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs.
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning.
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness.
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone.
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways.
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources.
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio.
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights.
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws.
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities.
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. N
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. N
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. H Ödev,Laboratuvar,Derse Katılım
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. S Ödev,Derse Katılım
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. S Ödev
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. S Ödev
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. S Laboratuvar
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. H Ödev,Laboratuvar,Derse Katılım
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. H Seçiniz,Proje
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. N
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. S Ödev,Laboratuvar
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. N
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. N
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. S Ödev,Laboratuvar,Derse Katılım,Proje
Hazırlayan ve Tarih BENGİ BİRGİLİ , October 2024
Ders Koordinatörü BENGİ BİRGİLİ
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi HİLAL ZEYNEP ALTINIŞIK

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Gelişen Eğitim Teknolojileri Aracılığıyla Eğitimde Dönüşüm Gelişmekte olan teknolojiler için kavramsal çerçeve Dijital teknolojilerin yaşamdaki rolüne ilişkin bir vizyonun analiz edilmesi
2) Gelişen Eğitim Teknolojileri Aracılığıyla Eğitimde Dönüşüm (devam) Teknoloji ile öğretim İnsanlar nasıl öğrenir? Argümantasyon yoluyla öğrenme Somutlaştırılmış öğrenme
3) Sürükleyici Öğrenme: Sanal, Artırılmış ve Karma Gerçeklikler Sürükleyici öğrenme Karma gerçekliğin çeşitli biçimleri (örneğin, artırılmış gerçeklik (AR), somut arayüzler)
4) Dinamik Matematik Yazılımı Geometer's Sketchpad GeoGebra
5) Dinamik Matematik Yazılımı Cabri 3D
6) Dinamik Matematik Yazılımı TinkerPlots
7) Öğretim Tasarımı Süreci Öğretim tasarımına giriş Öğretim tasarımının temelleri
8) Öğretim Teknolojileri ve Medya Teknoloji, medya ve öğrenme Öğretim sistemleri
9) Eğitim Teknolojisi Öğretim tasarımının sekiz görüşü ve bunların öğretim tasarımcıları için ne anlama gelmesi gerektiği?
10) İletişim ve Medya Okuryazarlığı İletişimin evrimi Medya Okuryazarlığı Medya Planlama ve Prodüksiyon
11) Ters Yüz Öğrenme Aracı Olarak Video Yükseköğretime ters yüz yaklaşım
12) Bakanın Gözünden Öğretim Teknolojisi Öğretmenler ve multimedya Okullarda multimedya
13) Öğretim Teknolojisine İlişkin Eğitsel ve Pedagojik Bakış Açıları Öğretim teknolojisinin yaşam döngüsü Çıkarılacak dersler
14) Eğitimde Girişimcilik ve Teknoloji Yenilikleri
15) Tekrar
16) Final Dönemi/Proje/Sunum
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar
Öğretme Teknikleri
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 5
Laboratuar 3 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 35
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi birgilib@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Laboratuvar 14 1 0.5 21
Ödevler 1 20 20
Toplam İş Yükü 111
Toplam İş Yükü/25 4.4
AKTS 5