Ders Açıklaması |
Öğretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesi öğretim gereçlerinin geliştirilmesi (çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), eğitim yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin değerlendirilmesi, İnternet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, öğretim materyallerinin etkinlik durumuna ilişkin araştırmalar, Türkiye’de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu.
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. |
N |
|
2) |
Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. |
N |
|
3) |
Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. |
H |
Ödev,Laboratuvar,Derse Katılım
|
4) |
Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. |
S |
Ödev,Derse Katılım
|
5) |
Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. |
S |
Ödev
|
6) |
Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. |
S |
Ödev
|
7) |
Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. |
S |
Laboratuvar
|
8) |
Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. |
H |
Ödev,Laboratuvar,Derse Katılım
|
9) |
Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. |
H |
Seçiniz,Proje
|
10) |
Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. |
N |
|
11) |
Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. |
S |
Ödev,Laboratuvar
|
12) |
Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. |
N |
|
13) |
Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. |
N |
|
14) |
Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
S |
Ödev,Laboratuvar,Derse Katılım,Proje
|
Hafta |
Konu |
1) |
Gelişen Eğitim Teknolojileri Aracılığıyla Eğitimde Dönüşüm
Gelişmekte olan teknolojiler için kavramsal çerçeve
Dijital teknolojilerin yaşamdaki rolüne ilişkin bir vizyonun analiz edilmesi |
2) |
Gelişen Eğitim Teknolojileri Aracılığıyla Eğitimde Dönüşüm (devam)
Teknoloji ile öğretim
İnsanlar nasıl öğrenir?
Argümantasyon yoluyla öğrenme
Somutlaştırılmış öğrenme |
3) |
Sürükleyici Öğrenme: Sanal, Artırılmış ve Karma Gerçeklikler
Sürükleyici öğrenme
Karma gerçekliğin çeşitli biçimleri (örneğin, artırılmış gerçeklik (AR), somut arayüzler) |
4) |
Dinamik Matematik Yazılımı
Geometer's Sketchpad
GeoGebra |
5) |
Dinamik Matematik Yazılımı
Cabri 3D |
6) |
Dinamik Matematik Yazılımı
TinkerPlots |
7) |
Öğretim Tasarımı Süreci
Öğretim tasarımına giriş
Öğretim tasarımının temelleri |
8) |
Öğretim Teknolojileri ve Medya
Teknoloji, medya ve öğrenme
Öğretim sistemleri |
9) |
Eğitim Teknolojisi
Öğretim tasarımının sekiz görüşü ve bunların öğretim tasarımcıları için ne anlama gelmesi gerektiği? |
10) |
İletişim ve Medya Okuryazarlığı
İletişimin evrimi
Medya Okuryazarlığı
Medya Planlama ve Prodüksiyon |
11) |
Ters Yüz Öğrenme Aracı Olarak Video
Yükseköğretime ters yüz yaklaşım |
12) |
Bakanın Gözünden Öğretim Teknolojisi
Öğretmenler ve multimedya
Okullarda multimedya |
13) |
Öğretim Teknolojisine İlişkin Eğitsel ve Pedagojik Bakış Açıları
Öğretim teknolojisinin yaşam döngüsü
Çıkarılacak dersler |
14) |
Eğitimde Girişimcilik ve Teknoloji Yenilikleri |
15) |
Tekrar |
16) |
Final Dönemi/Proje/Sunum |