School/Faculty/Institute |
Faculty of Education |
Course Code |
ELT 205 |
Course Title in English |
Introduction to Linguistics |
Course Title in Turkish |
Introduction to Linguistics |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 hours |
Recitation: --- |
Lab: --- |
Other: --- |
|
Estimated Student Workload |
133 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Integration of language skills. |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
--- |
Overall Educational Objective |
To learn to investigate how language touches every part of our lives: how it gives words to our thoughts, voice to our ideas, and expression to our feelings, and how these factors need to be taken into consideration when teaching a language to others. |
Course Description |
The broad aim of this course is to give students an understanding of what language is, what it means to know a language, and how these aspects can be taught. First, students will investigate what phonetics are, how they are represented, how they are articulated, what the sounds of the world’s spoken languages are, and what the signs of the world’s signed languages are. Second, students will examine what phonology is, what phonotactic constraints exist, what foreign accents are, what phonemes and allophones are, what the rules of phonology are, what the implicational laws are, and how can we solve phonological problems. Third, students will consider what morphology is, what words are, how they are formed, and what the morphological processes are. Fourth, students will scrutinize the morphology of different types of language, investigate what the hierarchical structure of derived words is, and look at how we analyze morphology. Fifth, students will explore what syntax is, what the basic ideas of syntax are, which syntactic properties exist, what syntactic constituency is, what syntactic categories are, and how grammar is constructed. Sixth, students will study what semantics means, what words mean, and what sentences mean. Finally, students will scrutinize what pragmatics means, the relevance of context to language, the rules of conversation, and the rules of speech acts. How each of these aspects is relevant to English language teaching is reviewed throughout each unit of the course, and practiced through authentic teaching activities. |
Course Description in Turkish |
Bu dersin amacı, öğrencilere hangi dilin, dilin ne anlama geldiğinin ve bu yönlerin nasıl öğretilebileceğinin anlaşılmasıdır. Öncelikle, öğrenciler fonetiğin ne olduğunu, nasıl temsil edildiğini, nasıl telaffuz edildiğini, dünyanın konuşulan dillerinin seslerini ve dünyadaki işaret dillerinin işaretlerinin neler olduğunu araştıracaktır. İkinci olarak, öğrenciler fonolojinin ne olduğunu, fonotaktik kısıtlamaların varlığını, yabancı aksanların ne olduğunu, fonemlerin ve allofonların ne olduğunu, fonolojinin kurallarının ne olduğunu, ima edici yasaların ne olduğunu ve fonolojik problemleri nasıl çözebileceğimizi inceleyecektir. Üçüncüsü, öğrenciler, morfolojinin ne olduğunu, hangi kelimelerin, nasıl oluştuklarını ve morfolojik süreçlerin ne olduğunu düşüneceklerdir. Dördüncüsü, öğrenciler farklı dil türlerinin morfolojisini inceleyecek, türetilen kelimelerin hiyerarşik yapısının ne olduğunu araştıracak ve morfolojiyi nasıl analiz ettiğimize bakacaklardır. Beşinci olarak, öğrenciler sözdiziminin ne olduğunu, sözdiziminin temel fikirlerinin neler olduğunu, sözdizimsel özelliklerin neler olduğunu, sözdizimsel seçimin ne olduğunu, sözdizimsel kategorilerin ne olduğunu ve dilbilgisinin nasıl oluşturulduğunu araştıracaktır. Altıncı olarak, öğrenciler semantik’in ne anlama geldiğini, hangi kelimelerin ne anlama geldiğini ve cümlelerin ne anlama geldiğini inceleyeceklerdir. Son olarak, öğrenciler pragmatiğin ne anlama geldiğini, içeriğin dile olan ilgisini, konuşma kurallarını ve konuşma eylemlerinin kurallarını gözden geçireceklerdir. Bu yönlerin her biri, İngilizce dil öğretimi ile ilgili olup, dersin her birimi boyunca gözden geçirilir ve otantik öğretim etkinlikleri aracılığıyla uygulanır. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) .
2) .
3) .
4) .
5) .
6) .
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
ŞÜKRÜ NURAL , December 2023 |
Course Coordinator |
ŞÜKRÜ NURAL |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi ŞÜKRÜ NURAL |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
|
2) |
|
3) |
|
4) |
|
5) |
|
6) |
|
7) |
|
8) |
|
9) |
|
11) |
|
12) |
|
13) |
|
14) |
|
15) |
|
16) |
|
Required/Recommended Readings | Fromkin, V., Rodman, R. and Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (International Edition). Cengage Learning. |
Teaching Methods | Flipped Learning. Instructional strategy and expectations for both students and instructional staff that follow from this. Student work modes (independently and/or in teams). |
Homework and Projects | Students will have a reading assignment apart from introductory videos as part of the flipped classroom methodology. Students are also expected to answer questions prior to class and complete tasks based on these videos. |
Laboratory Work | --- |
Computer Use | For written assignments, online discussion forum, online quiz and communication |
Other Activities | --- |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
42 |
% 10 |
Uygulama |
2 |
% 20 |
Ödev |
3 |
% 30 |
Projeler |
1 |
% 40 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
nurals@mef.edu.tr
---
Attendance is required for 70% of the course session, if you exceed this you may fail by F or FX. Any plagiarism or academic dishonesty will be treated very seriously with the most serious appropriate disciplinary action in the education context. Plagiarism involves copying any material from a book, online material, or another student or your own papers previously completed and graded in other classes without using proper citation. Plagiarism also involves asking anyone to review or do your assignment.
Rules for attendance: The student must attend at least 70% of the classes.
Statement on academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Article 54. |