ARC 421 Production of Public SpaceMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (Yandal)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi
Ders Kodu ARC 421
Ders Adı İngilizce Production of Public Space
Ders Adı Türkçe Kamusal Mekanın Üretimi
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: - Laboratuvar : - Diğer: -
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 126 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi 4 yarıyıl tasarım stüdyosu
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi İstanbul ve diğer kentlerden örnek vakaları inceleyerek kentsel dönüşümü ve kamusal alan üretimini anlamak.
Ders Açıklaması Bu ders, kamusal mekan üretim süreçlerini, metropol hayatı ile ilgili sıkça başvurulan klişeleri kullanmadan tartışabilmeyi amaçlar. Dersin amacı, kentin gündelik hayatın içindeki sıradan olaylar, kişiler ve durumların da etkisi ile nasıl biçimlendiğini araştırmaktır. Dersin ikili bir yapısı vardır: İlk yarıda Türkiye’den ve dünyadan 20. Yüzyılda ortaya çıkmış kentsel alanların üretimleri tartışılırken, ikinci yarıda bu tartışmaların İstanbul’daki 20.yüzyıldaki kamusal alan üretimine etkileri araştırma projeleri, makaleler ve vaka çalışmaları üzerinden incelenir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) kentleşme süreçlerini ve bunların kamusal alanlar üzerindeki etkilerini sosyal, kültürel ve ekonomik faktörleri göz önünde bulundurarak anlamak;
2) kamusal alanlara eleştirel bir bakış açısı geliştirerek, bu alanların tasarımına, işlevselliğine ve kullanıcı deneyimine katkıda bulunan anahtar faktörleri belirlemek;
3) belirli bir konu hakkında temel araştırma yöntemlerini uygulamak ve bir araştırma makalesi yazmak.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
Hazırlayan ve Tarih SEVİNCE BAYRAK GÖKTAŞ , October 2024
Ders Koordinatörü İREM NAZ KAYA
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi SEVİNCE BAYRAK GÖKTAŞ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş
2) Günümüz şehir merkezi nasıl üretilir? Harvard Design School Guide to Shopping’in, 2000’lerde yaratılan Almere şehrinin ana planı ve kamusal alanları ile çapraz okuma ve tartışma.
3) İstanbul'un büyümesi: Büyüme ekseninin kuzeye kayması, sonuçları ve Sultanbeyli üzerine bir vaka incelemesi.
4) İstanbul 2100: İstanbul'daki güncel konulara dayanarak kentsel yaşama dair geleceğe yönelik bir okuma.
5) Reşat Ekrem Koçu’nun İstanbul Ansiklopedisi
6) "Üç Mimar, Dört Proje" – Beyazıt Meydanı, Sedad Hakkı Eldem, Hans Högg ve Luigi Piccinato
7) “Kent nasıl değişir?”
8) Ara Sınav Sunumları ve İncelemeler
9) Şehirlerde değişim eşikleri: Şehir ve Şuur – İsmail Hakkı, s. 60. Tereddüd ve Tekerrür, ed. Bülent Tanju
10) "Her şeyden öğrenmek" - Venturi & Scott Brown, Frank Lloyd Wright’ın Broadacre City, Corbusier’in Radiant City
11) Çuval Teorileri (The Carrier Bag Theories) Evrim, Edebiyat, Mimarlık
12) Kamusal alanın işbirlikçi bir uygulama olarak ele alınışı: Hakikatin tasından içtiğimiz sırlar*, Salt Blog
13) Final Sunumları
13) Final Presentations
14) Final Sunumları ve Genel Bakış
15) Final Değerlendirme Dönemi
16) Final Değerlendirme Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarÖnerilen Okumalar: Bayrak, S., "Istanbul 2100." National Geographic, Nov. 2019. Bayrak, S., "Kent uçar, yazı kalır." Tasarım - Kuram, 2012. Berman, M., All That Is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity. Introduction: "Modernity – Yesterday, Today, and Tomorrow." Colomina, B., "Outrage: Blindness to Women Turns Out to Be Blindness to Architecture Itself." AR, March 2018. Hakkı, İ., "Şehir ve Şuur." In Tereddüd ve Tekerrür, edited by Bülent Tanju, p. 60. Le Guin, U., The Carrier Bag Theory of Fiction. Ignota Books, 2019. Özgüven, F., "İstiklal Caddesi or 'Beyoglu'." Becoming Istanbul, p. 156, 2015. Tanpınar, A., Beş Şehir. p. 49-53. İstanbul. Venturi, R. Scott Brown, D. and Izenour, S., Learning from Las Vegas: The Forgotten Symbolism of Architectural Form. "A Significance for A&P Parking Lots."
Öğretme TeknikleriDers, eğitmen tarafından sunumların yanı sıra sınıf tarafından kapsamlı tartışmalar içerecektir. Ders, tüm okumaların ve kaynakların ders öncesinde öğrencilere sunulduğu 'Ters Yüz Öğrenme' modelini takip eder.
Ödev ve Projeler1 araştırma makalesi, 1 seminer
Laboratuvar Çalışması-
Bilgisayar KullanımıHayır
Diğer Aktiviteler-
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
TOPLAM %
Ders Yönetimi goktass@mef.edu.tr
Block A, Sevince Bayrak 507
Ofis: Blok A, Sevince Bayrak 507 E-posta: goktass@mef.edu.tr Bu ders için katılım esastır. Öğrenciler, makaleleri önceden okumak, her sunumdaki talimatları takip etmek ve derse hazırlıklı gelmekle sorumludur. Ders süresinin çoğu, kavramlar, fikirler, yaklaşımlar ve bireysel çalışmaların tartışılmasına ayrılacaktır. Geç teslimler kabul edilmeyecektir. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 14 4 56
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü/25 5.0
AKTS 5