Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi | ||||
Ders Kodu | ARC 421 | ||||
Ders Adı İngilizce | Production of Public Space | ||||
Ders Adı Türkçe | Kamusal Mekanın Üretimi | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 126 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | 4 yarıyıl tasarım stüdyosu | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | İstanbul ve diğer kentlerden örnek vakaları inceleyerek kentsel dönüşümü ve kamusal alan üretimini anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, kamusal mekan üretim süreçlerini, metropol hayatı ile ilgili sıkça başvurulan klişeleri kullanmadan tartışabilmeyi amaçlar. Dersin amacı, kentin gündelik hayatın içindeki sıradan olaylar, kişiler ve durumların da etkisi ile nasıl biçimlendiğini araştırmaktır. Dersin ikili bir yapısı vardır: İlk yarıda Türkiye’den ve dünyadan 20. Yüzyılda ortaya çıkmış kentsel alanların üretimleri tartışılırken, ikinci yarıda bu tartışmaların İstanbul’daki 20.yüzyıldaki kamusal alan üretimine etkileri araştırma projeleri, makaleler ve vaka çalışmaları üzerinden incelenir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) kentleşme süreçlerini ve bunların kamusal alanlar üzerindeki etkilerini sosyal, kültürel ve ekonomik faktörleri göz önünde bulundurarak anlamak; 2) kamusal alanlara eleştirel bir bakış açısı geliştirerek, bu alanların tasarımına, işlevselliğine ve kullanıcı deneyimine katkıda bulunan anahtar faktörleri belirlemek; 3) belirli bir konu hakkında temel araştırma yöntemlerini uygulamak ve bir araştırma makalesi yazmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme |
Hazırlayan ve Tarih | SEVİNCE BAYRAK GÖKTAŞ , October 2024 |
Ders Koordinatörü | İREM NAZ KAYA |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi SEVİNCE BAYRAK GÖKTAŞ |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Günümüz şehir merkezi nasıl üretilir? Harvard Design School Guide to Shopping’in, 2000’lerde yaratılan Almere şehrinin ana planı ve kamusal alanları ile çapraz okuma ve tartışma. |
3) | İstanbul'un büyümesi: Büyüme ekseninin kuzeye kayması, sonuçları ve Sultanbeyli üzerine bir vaka incelemesi. |
4) | İstanbul 2100: İstanbul'daki güncel konulara dayanarak kentsel yaşama dair geleceğe yönelik bir okuma. |
5) | Reşat Ekrem Koçu’nun İstanbul Ansiklopedisi |
6) | "Üç Mimar, Dört Proje" – Beyazıt Meydanı, Sedad Hakkı Eldem, Hans Högg ve Luigi Piccinato |
7) | “Kent nasıl değişir?” |
8) | Ara Sınav Sunumları ve İncelemeler |
9) | Şehirlerde değişim eşikleri: Şehir ve Şuur – İsmail Hakkı, s. 60. Tereddüd ve Tekerrür, ed. Bülent Tanju |
10) | "Her şeyden öğrenmek" - Venturi & Scott Brown, Frank Lloyd Wright’ın Broadacre City, Corbusier’in Radiant City |
11) | Çuval Teorileri (The Carrier Bag Theories) Evrim, Edebiyat, Mimarlık |
12) | Kamusal alanın işbirlikçi bir uygulama olarak ele alınışı: Hakikatin tasından içtiğimiz sırlar*, Salt Blog |
13) | Final Sunumları |
13) | Final Presentations |
14) | Final Sunumları ve Genel Bakış |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen Okumalar: Bayrak, S., "Istanbul 2100." National Geographic, Nov. 2019. Bayrak, S., "Kent uçar, yazı kalır." Tasarım - Kuram, 2012. Berman, M., All That Is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity. Introduction: "Modernity – Yesterday, Today, and Tomorrow." Colomina, B., "Outrage: Blindness to Women Turns Out to Be Blindness to Architecture Itself." AR, March 2018. Hakkı, İ., "Şehir ve Şuur." In Tereddüd ve Tekerrür, edited by Bülent Tanju, p. 60. Le Guin, U., The Carrier Bag Theory of Fiction. Ignota Books, 2019. Özgüven, F., "İstiklal Caddesi or 'Beyoglu'." Becoming Istanbul, p. 156, 2015. Tanpınar, A., Beş Şehir. p. 49-53. İstanbul. Venturi, R. Scott Brown, D. and Izenour, S., Learning from Las Vegas: The Forgotten Symbolism of Architectural Form. "A Significance for A&P Parking Lots." | ||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, eğitmen tarafından sunumların yanı sıra sınıf tarafından kapsamlı tartışmalar içerecektir. Ders, tüm okumaların ve kaynakların ders öncesinde öğrencilere sunulduğu 'Ters Yüz Öğrenme' modelini takip eder. | ||||||
Ödev ve Projeler | 1 araştırma makalesi, 1 seminer | ||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||
Bilgisayar Kullanımı | Hayır | ||||||
Diğer Aktiviteler | - | ||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||
Ders Yönetimi |
goktass@mef.edu.tr Block A, Sevince Bayrak 507 Ofis: Blok A, Sevince Bayrak 507 E-posta: goktass@mef.edu.tr Bu ders için katılım esastır. Öğrenciler, makaleleri önceden okumak, her sunumdaki talimatları takip etmek ve derse hazırlıklı gelmekle sorumludur. Ders süresinin çoğu, kavramlar, fikirler, yaklaşımlar ve bireysel çalışmaların tartışılmasına ayrılacaktır. Geç teslimler kabul edilmeyecektir. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 14 | 4 | 56 | ||||
Toplam İş Yükü | 126 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |