Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||||
Ders Kodu | PSYC 303 | |||||||
Ders Adı İngilizce | Measurement and Evaluation in Psychology | |||||||
Ders Adı Türkçe | Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme | |||||||
Öğretim Dili | EN | |||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||||
Dönem | Güz | |||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 162 saat | |||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||
Ön Koşul |
PSYC 205 - Research Methods I |
|||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||
Beklenen Ön Bilgi | Araştırma Metodları | |||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | |||||||
Genel Eğitim Hedefi | Psikolojik ölçme, test geliştirme, kullanımı, değerlendirmesi ve uygulamasının temel kavramları, teorileri ve yöntemlerini öğrenmek; ölçme ve değerlendirme süreçlerindeki problemleri ayırt edip tanımlamak. | |||||||
Ders Açıklaması | Bu ders, öğrencilere ölçme ve değerlendirme konusunda temel bir altyapı sağlamak ve öğrencilere test geliştirme sürecine dair ilk elden denetim kazandırmak için tasarlanmıştır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Psikolojik ölçme ve meğerlendirme ilkeleri hakkında bir anlayış geliştirmek. 2) Temel psikometrik kavramları (örneğin, güvenilirlik, geçerlilik, norm puanları) anlamak. 3) Mevcut psikolojik değerlendirme araçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirme yeteneği kazanmak. 4) Kişiliği, yeteneği, tutumları vb. değerlendiren testler arasında ayrım yapmak. 5) Bir çevrimiçi araştırma tasarım aracı (Qualtrics) kullanarak bir çalışma geliştirmek. 6) Yeni bir psikolojik değerlendirme aracının geliştirilme sürecini anlamak ve uygulamak. 7) Psikoloji testlerinin psikometrik özelliklerini analiz etmek için bir yazılım (SPSS) kullanarak farklı istatistiksel teknikleri uygulamak. 8) Değerlendirme sürecinde yer alan etik ve yasal konulara öğrenmek ve uygulamak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Sınav,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Proje |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Proje |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Derse Katılım,Proje |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım,Proje |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Proje |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım,Proje |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Proje |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Proje |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Proje |
Hazırlayan ve Tarih | MEYMUNE NUR TOPÇU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | MEYMUNE NUR TOPÇU |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi MEYMUNE NUR TOPÇU |
Hafta | Konu |
1) | Giriş ve Oryantasyon |
2) | Psikolojik Ölçme ve Değerlendirmeye Giriş Tarihi, Kültürel, ve Hukuki Konular |
3) | İstatistik Konuları Hatırlatma |
4) | Neden Psikolojik Testlere İhtiyaç Duyarız: Temel Konular ve Varsayımlar |
5) | Vize #1 |
6) | Güvenilirlik |
7) | Geçerlilik |
8) | Test Oluşturma: Teori |
9) | Testin Boyutları: Zekâ, Kişilik, Klinik ve Rehberlik Değerlendirmesi, |
10) | Vize #2 |
11) | Test Oluşturma: Konu Seçimi ve Literatür Taraması |
12) | Test Oluşturma: Ölçek Maddelerinin Hazırlanması |
13) | Test Uygulaması: Veri Toplama & Qualtrics |
14) | Test Uygulaması: Veri Analizi Group Sunumları |
15) | Final Dönemi |
16) | Final Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Cohen, R. J., Schneider, W. J., & Tobin, R. M. (2022). Psychological testing and measurement: An introduction to tests and measurements (10th Edition), McGraw Hill. Gregory, R. J. (2023). Psychological Testing: History, Principles, and Applications (7th Edition), Pearson. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders boyunca "flipped learning" tekniği kullanılacaktır. Öğrenciler ders öncesinde o haftanın konusuyla ilgili videoları izleyerek, slaytları gözden geçirerek, kitap bölümlerini okuyarak, ve ders öncesi aktiviteleri tamamlayarak derse hazırlanacaktır. Sınıf içinde, öğrenciler gruplar halinde ve/veya bireysel olarak çeşitli sınıf içi etkinlikler üzerinde çalışacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrenciler, o haftanın ana kavramlarını ve konularını içeren ders öncesi quizleri tamamlayacaklardır. Sınıf içinde, konular üzerindeki bilgiyi pekiştirecek etkinlikleri tamamlayacaklardır. Dersin ikinci bölümünde ise, kendi seçtikleri belirli bir psikolojik yapının değerlendirilmesini amaçlayan yeni bir psikolojik araç geliştirmeye yönelik bir proje üzerinde çalışacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Verileri excell ve SPSS üzerinden çalışmak ve analiz etmek için bilgisayar labaratuarı kullanılacaktır. | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler ders öncesinde, sırasında, ve sonrasında bilgisayar ve diğer teknolojik araçları kullanacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
topcum@mef.edu.tr Katılım zorunludur. Geçerli bir mazeretle sınava katılamayan öğrencilere, eğitmenin takdirine bağlı olarak telafi sınavı yapılabilir. Eğitmene veya sınıf arkadaşlarına karşı doğrudan ya da dolaylı olarak saygısız bir tutum/davranış hoş karşılanmayacaktır. Akademik dürüstsüzlük ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Laboratuvar | 4 | 0 | 6 | 1 | 28 | ||
Uygulama | 1 | 10 | 10 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 6 | 6 | ||||
Proje | 1 | 2 | 2 | 4 | |||
Ödevler | 1 | 10 | 10 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 162 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.5 | ||||||
AKTS | 6 |