Ekonomi | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | LAW 423 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Comparative ADR Practices in Europe, the U.S. and Turkey | ||||||
Ders Adı Türkçe | Avrupa, ABD ve Türkiye'de Karşılaştırmalı ADR Uygulamaları | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ders | ||||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||||
Dönem | Bahar | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 94 saat | ||||||
Ders Kredileri | 4 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Medeni Hukuk ve Borçlar Hukuku Giriş seviyesi | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Lisans Öğrencileri, Lisansüstü Öğrencileri ve Erasmus Değişim Öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | "Alternatif Uyuşmazlık Çözümü (A.Ü.Ç.)" adı verilen yargı dışı uyuşmazlık çözüm prosedürlerinin, özellikle meditasyon ve uzlaştırma gibi, genel teorik ve pratik bir anlayışını kazanmak, Avrupa'da ("kolaylaştırıcı yaklaşım" olarak adlandırılan), A.B.D.'de ("talimat yaklaşımı" olarak adlandırılan ve "kolaylaştırıcı" ve "talimat" yaklaşımlarının hibrit kombinasyonları) olan uygulamalar ile bunların Türkiye'de nasıl uygulandığını karşılaştırmak. Uluslararası düzeyde ADR'nin doğuşuna neden olan toplumsal ve iş dünyası ihtiyaçlarını anlamak, dünya genelinde yargı sistemleri ile nasıl birleştirildiği ve yargıçlar, avukatlar ve mediatörler gibi ADR uygulayıcılarına hangi rolün verildiği konularında bilgi edinmek. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders öncelikle Alternatif Uyuşmazlık Çözümünün eski çağda doğumu, Orta Çağda devamı ve daha yakın zamanda dünyanın farklı yerlerinde kabilelerde uygulanmasından bahsedip sonrasında mahkeme yoluyla uyuşmazlık çözümünü tamamlayıcı şekilde son yüzyılda Avustralya, Yeni Zelanda ve Birleşik Devletler de tekrar ortaya çıkışına değinir. Ayrıca Alternatif Uyuşmazlık Çözümünün yerel adalet sisteminin ihtiyaç ve etkenlerine bağlı olarak Avrupa, Birleşik Devletler ve Türkiye’de farklı biçimlerde benimsenmesi üzerinde odaklanır. Son bölümde ise Alternatif Uyuşmazlık Çözümünde hem Türkiye hem de uluslararası alanda son eğilimleri ele alır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Avrupa'da ve dünyanın diğer bölgelerinde arabuluculuk ve uzlaşmanın tarihsel köklerini anlamak. 2) ADR’nin 18. yüzyılda ve sonrasında yeniden canlanmasının nedenlerini değerlendirir. 3) Türkiye'de ADR süreçleri için mevcut yasal düzenlemeleri ABD'de yaygın ADR uygulayan, Kaliforniya gibi devletler ve E.U.'daki devletlerdeki yasal düzenlemelerle kaşılaştırıp analiz eder. 4) Yasal düzenlemeler arasındaki benzerlikler ve farklılıkları ve yerel düşüncelerin bunları nasıl etkilediğini ortaya koyabilir. 5) ADR süreçlerinin uluslararası olarak uygulanmasını ve geliştirilmesini etkileyen en son trendleri değerlendirir. 6) Yukarıdaki ülkelerde ADR süreçlerinin mahkeme sistemi operasyonu ile ne şekilde birleştirildiğini anlar. 7) Yukarıdaki adalet sistemlerinde avukatların, hakimlerin, arabulucuların ve uzlaştırıcıların birleşik önemli rolünü analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | |||||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | |||||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | |||||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | |||||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | |||||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | |||||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | |||||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | |||||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | |||||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | |||||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Hazırlayan ve Tarih | ÇİĞDEM YAZICI , January 2024 |
Ders Koordinatörü | ÇİĞDEM YAZICI |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) |
Hafta | Konu |
1) | Arabuluculuğa Giriş ve diğer A.D.R. uygulamaları |
2) | ADR uygulamalarının Antik Çağ ve Orta Çağ'daki tarihsel kökleri; neden bir anda ortadan kaybolduğu |
3) | Avustralya, ABD ve Yeni Zelanda'da 18. yüzyılda alternatif uyuşmazlık çözümlerinin yeniden canlanması; kabile veya diğer küçük topluluk uygulamaları |
4) | 19. yüzyılın ABD sosyal hareketi ve “birden-fazla-kapılı adliye gerekliliği”; Roscoe Pound Konferansı ve modern ADR'nin kökleri; ortaya çıkan farklı eğilimler (yasal arabuluculuk, topluluk arabuluculuğu ve diğer ADR formları) |
5) | Modern ABD ADR sistemi ve Devletler arasındaki farklı yaklaşımlar; Kaliforniya modeli |
6) | Modern Avrupa ADR sistemi; Arabuluculuk Direktifi ve AB üyesi devlet iç adalet sistemleri üzerindeki etkisi |
7) | Türk modern ADR sistemi |
8) | Vize sınavı |
9) | ADR sistemlerinin geliştirilmesinde Hakimlerin rolünün önemi; çeşitli yabancı örnekler; yargıçlar arabulucu olmalı mı olmamalı mı? |
10) | ADR sistemlerinin geliştirilmesinde Avukatların önemi; onlar ve müvekkilleri mahkemelerin ve ADR'nin bir arada bulunmasından yararlanıyor mu? |
11) | Türk ADR sisteminde Hakimler ve Avukatlar için ayrılan rol |
12) | ADR ve mahkeme sistemi, her birinin varlığından ve verimli çalışmasından nasıl yararlanır; pratik örnekler. |
13) | ADR ve mahkeme uyuşmazlık çözümü arasında nasıl seçim yapılır? ADR seçilecekse, hangi ADR işlemini seçecek (Meditasyon, Uzlaşma veya diğer) ve nasıl? Bu tür seçimler yapmak için uluslararası olarak kullanılan kriterleri incelenir. Pratik örnekler işlenir. |
14) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Tüm ders materyalleri öğretim görevlisi tarafından sağlanacaktır | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Flipped öğretim sistemi ve pratik çalışmalar | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
yazicic@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 1 | 70 | ||
Laboratuvar | 14 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 94 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 3.8 | ||||||
AKTS | 4 |