BDA 541 Optimization and SimulationMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Büyük Veri Analitiği (İngilizce) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Büyük Veri Analitiği (İngilizce) (Tezsiz)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 1.5 Kredi Sayısı: 90 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Gradutate School of Science and Engineering
Course Code BDA 541
Course Title in English Optimization and Simulation
Course Title in Turkish Optimizasyon ve Simülasyon
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 188 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic probability knowledge
Co-requisites None
Registration Restrictions Graduate and advanced undergraduate students
Overall Educational Objective To learn powerful analytical techniques to discover "optimal" decisions, simulate risky situations, and communicate effectively the results of spreadsheet analytics.
Course Description The aim of the course is to help the students create optimization and simulation models, and analyze these models to provide insight regarding the assumptions, value drivers, and risks present in a business situation. The students will use the models to explore different ways to think about uncertainty, guide decision-making, and persuasively communicate analytical results.
Course Description in Turkish Bu dersin amacı, öğrencilerin optimizasyon ve simülasyon modelleri oluşturmalarına yardımcı olmak ve bu modelleri, varsayımlar, değer sürücüleri ve bir iş durumundaki riskler hakkında fikir vermek için analiz etmektir. Öğrenciler, modelleri, belirsizlik hakkında düşünmek, karar vermeye yönlendirmek ve analitik sonuçları ikna etmek için farklı yollar bulmak için kullanacaklardır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) optimizasyon ve/veya simülasyonun ne zaman gerekli olduğunu belirler
2) matematiksel prensiplere dayalı bir optimizasyon modeli oluşturur
3) karar vermedeki belirsizliği analiz etmek için simülasyon modeli oluşturur
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) H Participation
2) H Exam
3) H Exam
4) H HW
5) S HW
6) H Exam
7) S HW
8) N
9) S HW
10) N
Prepared by and Date SEMRA AĞRALI , February 2024
Course Coordinator SEMRA AĞRALI
Semester Bahar
Name of Instructor Öğr. Gör. DICLE ASLAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Optimizasyona Giriş
2) Doğrusal Programlamanın Temelleri
3) Doğrusal Programlama
4) İkili Programlamanın Temelleri
5) İkili Programlama
6) Tamsayılı Programlamanın Temelleri
7) Tamsayılı Programlama
8) Tamsayılı Programlama Uygulamaları
9) Simülasyona Giriş
10) Simülasyon Modelleri I
11) Simülasyon Modelleri II
12) Simülasyon Modelleri III
13) Simülasyon Uygulamaları
14) Optimizasyon ile Simülasyon
Required/Recommended ReadingsN/A
Teaching MethodsFlipped classroom/Active learning
Homework and ProjectsStudents are required to complete preclass assignments
Laboratory WorkN/A
Computer UseStudents will apply the methods they learned using R
Other ActivitiesN/A
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 6 % 18
Küçük Sınavlar 2 % 24
Ödev 6 % 18
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration agralis@mef.edu.tr
N/A
Missing final exam: Faculty regulations. Academic integrity: All students of MEF University are expected to be honest and comply with academic integrity. Students are expected to do their own work and neither give nor receive unauthorized assistance. Disciplinary action will be taken in case of suspicion.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 3 1 98
Ödevler 9 2 1 27
Ara Sınavlar 1 28 2 30
Final 1 30 3 33
Total Workload 188
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5