Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||||||
Ders Kodu | PSYC 301 | ||||||||
Ders Adı İngilizce | Child and Adolescent Psychopathology | ||||||||
Ders Adı Türkçe | Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | ||||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||||
Ders Türü | Ders | ||||||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||||||
Dönem | Güz | ||||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 141 saat | ||||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||||
Ön Koşul |
PSYC 201 - Developmental Psychology I |
||||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||||
Beklenen Ön Bilgi | Gelişim Psikolojisine Giriş | ||||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||||||
Genel Eğitim Hedefi | Aşağıdaki konularda gerekli bilgiyi edinmek ve eleştirel düşünmeyi geliştirmek: 1) Psikopatolojide tanı şemasının gerekçesi, 2)Psikopatolojiye gelişimsel yaklaşım, ve 3) Çeşitli davranış sorunlarının seyri, etiyolojisi ve tedavisiyle ilgili araştırma ve kuram. | ||||||||
Ders Açıklaması | Bu dersin içeriği davranışsal problemleri olan çocuk ve ergenlerin sorunlarını entegretif bir çerçevede biyolojik, bağlamsal, ve pikososyal unsurları gözeterek incelemektir. Bu bağlamda tanı kriterleri ve uygulaması olumlu ve olumsuz yanlarıyla değerlendirilecektir. Derslerde içerik paylaşımı, vaka sunumları, sınıf içi katılım, etkinlikler ve ev ödevleri aracılığıyla, rahatsızlıkların epidimiyolojisi, biyolojik ve psikososyal nedenleri, ve tedavi yöntemleri işlenecektir. Dersin içeriğinde en güncel tanı kitabı olan DSM-V’in tanı kategorilerini referans alınacaktır. Bu bağlamda belirli ana psikolojik rahatsızlık gruplarından kaygı bozuklukları, duygudurum bozuklukları, davranım (conduct) bozukluğu, dikkat eksikilği ve hiperaktivite, dil ve öğrenme bozuklukları, ve otizm spectrum bozuklukları ve şizofreni, ders kapsamındadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Normal ve anormal davranış arasındaki farkı eleştirel değerlendirme 2) Psikolojik bozuklukları tanımlamak için kategorik tanı yaklaşımını tartışma ve alternatif yaklaşımları değerlendirme 3) Bireysel psikopatoloji deneyimlerinin biricikliğini gelişimsel bir çerçeveden ele alma 4) Semptom gelişimi ve ortaya konmasında bağlamsal, gelişimsel, psikososyal ve biyolojik faktörler arasındaki ilişkilerin karmaşıklığını anlama 5) Psikolojik sorunları olan çocukların ve ergenlerin kişisel deneyimlerini anlama 6) Bağlamsal faktörler ile sosyo-kültürel çeşitliliğin etkisini bireysel psikopatoloji deneyimiyle ilişkilendirme 7) Psikolojik bozuklukları öngörme, teşhis etme ve önlemedeki değerleri açısından psikolojik kuramları eleştirel olarak değerlendirme 8) Çocukların ve ergenlerin sağlıklı gelişimini desteklemek için yeni çalışma soruları üretme 9) Psikolojik tedavilerin ampirik değerlendirmeleri konusunda güncel kalma |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Derse Katılım,Ödev,Sınav,Sunum |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım,Sunum |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Derse Katılım,Ödev |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım,Ödev,Sunum |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Derse Katılım,Sınav |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Derse Katılım,Sunum |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Ödev,Sunum |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Derse Katılım,Ödev,Sunum |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Derse Katılım,Ödev,Sınav |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Derse Katılım,Ödev |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Ödev,Sunum |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | S | Ödev,Sınav,Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE ACER |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş/ ders izlencesi Çocuk ve Ergenlerde Normal ve Anormal Davranışa Giriş |
2) | Kavramlar ve Nedenler |
3) | Araştırma |
4) | Değerlendirme, Tanı ve Tedavi |
5) | Otizm Spektrum Bozukluğu ve Çocukluk Çağı Başlangıçlı Şizofreni |
6) | Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu |
7) | Davranım Bozukluğu |
8) | Arasınav |
9) | Depresif ve İki Uçlu Bozukluklar |
10) | Kaygı ve Takıntı-Zorlantı Bozuklukları |
11) | Travma ve Stresle İlişkili Bozukluklar |
12) | Madde ile İlişkili Bozukluklar |
13) | Beslenme ve Yeme Bozuklukları |
14) | Vaka Tartışması Haftası |
15) | Final sınavı dönemi |
16) | Final sınavı dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Mash, E. J. & Wolfe, D. A. (2019). Abnormal Child Psychology (7th ed). Boston, MA: Cengage Learning. | ||||||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders ters yüz edilmiş formatta öğretilecektir. Öğrencilerin derse hazırlanmış olarak gelmeleri (giriş niteliğindeki çevrimiçi videoyu izleyip o haftanın zorunlu bölümünü ve makalesini okumuş olmaları) beklenmektedir. Farklı çalışma haftaları için başka görsel veya okuma materyalleri de atanabilir. Öğrencilerin ana kavramları anlama düzeyi, sınıf tartışmalarında değerlendirilecektir. Öğrenciler, sınıf içi egzersizler ve vaka örnekleri aracılığıyla tartışmalara aktif olarak katılmaları ve katkıda bulunmaları teşvik edilecektir. | ||||||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ders Öncesi Katılım: Ders öncesi materyaller (okumalar, videolar, vb.) size atanacak ve bu materyallere katılımınız kısa sınavlarla değerlendirilecektir. Ders öncesi materyaller ve sınavlar için lütfen Blackboard'u kontrol edin. Ders öncesi sınavların telafisi yoktur. Vaka Tartışması/Raporu (25%)**: Derste bir vaka tartışması yapacağız. Sorular sormanız ve vaka tartışmasına aktif olarak katılmanız beklenmektedir. Ders tartışmasından sonra, kısa bir rapor (maksimum 2 sayfa) yazacaksınız. Vaka tartışması dersin son haftasında (3-4 Ocak 2024) gerçekleştirilecek ve raporlar tartışmadan bir hafta sonra teslim edilmelidir. Ayrıntılar paylaşılacaktır. | ||||||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Ders kitabının bir çevrimiçi öğrenme platformu bulunmaktadır. Bu platform aracılığıyla, öğrencilerin ders materyalini anlamalarını artırmak ve sınavlara hazırlanmalarını sağlamak için bazı ders öncesi etkinlikler/alıştırmalar atanacaktır. | ||||||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden, sınıfa gelmeden önce atanan materyalleri (kitap bölümleri, makaleler, atanan vakalar veya verilen videolar) okumaları veya izlemeleri istenecektir. | ||||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Öğrenciler dönem boyunca duyuruları takip etmekten, yüklenen materyal üzerinde çalışmaktan ve tahtadaki tartışmalara haftalık olarak yanıt vermekten sorumludur. Derse hazırlıklı gelmek, dersi takip edebilmek ve derse katılabilmek için zorunludur. Öğrenciler, fakülte sekreterliğine resmi bir sağlık raporu sunmaları halinde, yeniden planlanan bir tarihte ödev teslim edebilir ve telafi sınavlarına girebilirler. Telafi sınavlarının formatı, zamanında teslim edilen sınavdan farklı olabilir. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve her zaman öğretim ve öğrenme ortamına saygılı olmaları beklenir. Akademik sahtekârlık hoş görülmeyecek ve kesinlikle cezalandırılacaktır. Akademik sahtekârlık, sınavlarda intihal veya kopya çekme gibi herhangi bir biçimde kopya çekme, yalan söyleme ve aldatmacayı içerir. Öğrenciler, başkalarının veya diğer temsilcilerin değil, kendi çalışmalarını teslim etmekten kesinlikle sorumludur. Başkalarının çalışmalarının tam alıntılanması zorunludur. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Uygulama | 1 | 6 | 6 | 3 | 15 | ||
Ödevler | 1 | 3 | 4 | 7 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 4 | 4 | 3 | 11 | ||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 141 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.6 | ||||||
AKTS | 6 |