İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Eğitim Fakültesi | |||||
Ders Kodu | EDS 405 | |||||
Ders Adı İngilizce | Internship III: Teaching Practice | |||||
Ders Adı Türkçe | Internship III: Teaching Practice | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Pratik | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 364 saat | |||||
Ders Kredileri | 15 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | |||||
Genel Eğitim Hedefi | ||||||
Ders Açıklaması | Üç yıllık üniversite derslerini ve iki stajı başarıyla tamamladıktan sonra, Öğretmen Adayı olursunuz. Öğretmen adayları, işbirliği yaptığımız okullarda çalışan usta öğretmenlerin sınıflarında tam zamanlı öğretmen asistanı olarak görev alacaklardır. Bu sınıflarda, öğretmen adayları: (a) rehber öğretmenin uygulamalarını gözlemleyecek, (b) Eğitim ve öğretim ile ilgili konularda rehber öğretmenine yardımcı olacak, (c) akademik desteğe ihtiyaç duyan öğrencilere ders çalıştıracak, (d) 18 haftalık dönem boyunca ideal olarak 5 hafta tüm sınıfa dersi öğretecek ve öğretmen vazifelerini devam ettirecek, (e) üniversite derslerinin uygulamaya dayalı görevlerini tamamlayacak, (f) danışman öğretmen ve üniversite öğretim görevlileri tarafından verilen diğer benzeri görevleri yapacak. Öğretmen yardımcısının üstlendiği görevler, sınıflarının düzeyine ve içeriğine bağlı olarak farklılık gösterebilir. Bununla birlikte, tüm aday öğretmenler aşağıdaki görevleri üstlenirler: (1) usta öğretmenin performansını dikkatle izlemek ve uygulamalarını öğrenmek. (2) Başarısız olan öğrencilere ders çalıştırmak ve uygulama yaparak öğrenci başarısının iyileştirilmesine katkıda bulunmak, (3) bir sınıfın tümüne ders anlatmak ve bir öğretmen görevlerini 5 hafta boyunca devam ettirmek. (usta öğretmen rehberliğinde) |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) mentor öğretmenin uygulamalarını gözlemlemek 2) Rehber öğretmene eğitim ve öğretimle ilgili konularda yardımcı olmak, 3) Akademik desteğe ihtiyaç duyan özel ders veren öğrenciler 4) Tüm sınıfa ders verin ve 18 haftalık dönemin ideal olarak 7 haftasında öğretmenlik görevlerine devam edin. 5) üniversite derslerinin uygulamaya dayalı ödevlerini tamamlayın 6) Mentor öğretmen ve üniversite eğitmenleri tarafından verilen diğer benzer görevleri yapmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | H | Derse Katılım,Proje |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | H | Ödev |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | H | Ödev,Sunum,Proje |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | H | Ödev,Sunum |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | H | Ödev,Derse Katılım |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | S | Seçiniz,Derse Katılım |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | H | Seçiniz,Proje |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | S | Ödev |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | H | Seçiniz,Proje |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | H | Seçiniz,Proje |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | N | |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | S | Derse Katılım |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | N |
Hazırlayan ve Tarih | ECE SARIGÜL , December 2023 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. ECE SARIGÜL |
Hafta | Konu |
1) | Staj Aktivitesi |
2) | Staj Aktivitesi |
3) | Staj Aktivitesi |
4) | Staj Aktivitesi |
5) | Staj Aktivitesi |
6) | Staj Aktivitesi |
7) | Staj Aktivitesi |
8) | Staj Aktivitesi |
9) | Staj Aktivitesi |
10) | Staj Aktivitesi |
11) | Staj Aktivitesi |
12) | Staj Aktivitesi |
13) | Staj Aktivitesi |
14) | Staj Aktivitesi |
15) | Staj Aktivitesi |
16) | Staj Aktivitesi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | |||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | |||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
sarigule@mef.edu.tr ... |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 1 | 56 | ||
Proje | 14 | 1 | 18 | 3 | 308 | ||
Toplam İş Yükü | 364 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 14.6 | ||||||
AKTS | 15 |