İşletme | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi | |||||
Ders Kodu | ARC 427 | |||||
Ders Adı İngilizce | Transition Between Art and Architecture | |||||
Ders Adı Türkçe | Mimarlık ve Sanat Arası Geçişler | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 126 saat | |||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | 4 yarıyıl tasarım stüdyosu | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Sanat ve mimari arasındaki ilişkiyi anlamayı ve bu bilgiyi kendi tasarımlarına entegre etmeyi öğrenmek. | |||||
Ders Açıklaması | Mimarlık ve Sanat tarih boyunca girift bir ilişki içerisinde olmuştur. Mimarlık tarihi okumalarını sanat ve kültür tarihi okumalarından bağımsız yapmak neredeyse mümkün değildir. Bu yakın ve geçişli ilişki biçimi bizi 20. yy da sanatın mimari içerisinde de desteklenmesi ve bunun yönetimler tarafından garanti altına alınmasına kadar götürmektedir. Kunst am Bau (Binada Sanat) prensipleri ilk olarak 1919 tarihli Weimar Anayasası’nın 142. maddesini baz alan sanatçılar derneğinin inisiyatifiyle gelişmiştir. Bu madde der ki; ‘‘Sanat, bilim ve öğretim bağımsızdır. Hükümet bu alanları korumak ve destek vermekle yükümlüdür’’. Kısaca Kunst am Bau; inşaat yapan yatırımcıların, özellikle de devletin, kamu binalarının toplam yatırım maliyetinin yaklaşık %1’i oranında bir bütçeyi sanata ayırmasını yükümlülük haline getiren bir yaklaşımdır. Bu yükümlülük Almanya’da ve birçok ülkede, her ölçekteki yerel yönetimlerin yönetmeliklerinde de belirlenmiştir. Zamanla devletten bağımsız, özel projelere yatırım yapan kurumlar da projelerine sanatı entegre etmek için Kunst am Bau’yu örnek almışlardır. Nord/LB’nin Hannover’deki yönetim binası ve Allianz AG’in Berlin’deki ofis kulesi gibi Kunst am Bau örneklerinde genellikle sanat çalışmaları sabit olarak binanın içinde ve binaya bağlı olarak dışında bulunmaktadır. Bazen binaya ait olan arazinin (meydan/giriş) üstünde de çalışmalar yapılırken, istisnai durumlarda ise binaya yakın olan park, meydan vb. kamu alanlarında da uygulamalar gerçekleştirildiğini görüyoruz. Ayrıca bu yaklaşım, özel sektör tarafından sanatın kendiliğinden desteklenmediği bölgelerde yerel yönetimlerin büyük ölçekli projelerin bütçelerinin belirli oranların sanata ayırmalarını şart koşarak o bölgedeki sanatın gelişmesine de kaynak sağlamaktadır. Binada Sanat uygulamalarını Türkiye’de de görmekteyiz. Özellikle 1980 öncesinde İ. M. Ç., 4 Levent Bölgesi, kooperatif konutları, tekil apartmanlar ve yönetim binalarında sanat entegre edilmiş örnekler karşımıza çıkmaktadır. Bu ders ile öğrencilere sanat ve mimarlık arasındaki ilişkinin farkındalığını kazandırmak ve onları sanatı projelerinin erken tasarım evrelerinde dahil etmeleri yönünde teşvik etmek amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) iç mekanlar ve binaların kamusal alanlarında sanat faktörünü ve süreçlerini anlamak; 2) Kunst am Bau'un geçmişteki uygulamalarını ve sanat ile mimari arasındaki ilişkileri bilmek; 3) kendi mimari tasarımına yönelik sanat projelerini yönlendirmek; 4) sanat yerleştirme süreçlerini ve tasarım süreci öncesi ve sonrası uygulama aşamasındaki gereksinimleri tanımak; 5) çağdaş Türk sanatını ve sanatçılarını takip etmek; 6) sanatçı stüdyosu ziyaretleri ile sanat üretimlerini ve süreçlerini kavramak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | ||||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | ||||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | ||||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | ||||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | ||||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | ||||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | ||||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | ||||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | ||||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | ||||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | , June 2022 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. KERİM KÜRKÇÜ |
Hafta | Konu |
1) | Giriş – Temel Kavramlar – Sanat Nedir? Mimari Nedir? |
2) | Sınıf İçi – Sanat ve Mimarlığın Kesişim Noktaları – İstanbul'da Kamusal Sanat |
3) | Sınıf İçi – Kunst am Bau Nedir / Tarihsel ve Teorik Arka Plan |
4) | Sınıf İçi – Türkiye ve Yurtdışından Kunst am Bau Projeleri |
5) | Sanatçı Stüdyosu Ziyareti |
6) | Sanatçı Stüdyosu Ziyareti |
7) | Sanatçı Stüdyosu Ziyareti |
8) | Ara Sınav – Öğrencilerin Sunumları |
9) | Sanat Galerisi Ziyareti |
10) | Sınıf İçi – Final Projesi |
11) | Sanat Galerisi Ziyareti |
12) | Sınıf İçi – Mimari Stüdyo Çalışması |
13) | Sınıf İçi – Mimari Stüdyo Çalışması |
14) | Proje Sunumları |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Bozdoğan Sibel, MODERNİZ ve ULUSUN İNŞASI; Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, 2002, Metis Yayınları Roth Leland M., MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ, 2002, Kabalcı Yayınevi Freud Sigmund, SANAT ve SANATÇILAR ÜZERİNE, 1994, YKY Deleuze G. & Guattari F., FELSEFE NEDİR, 1992, YKY Lenoir Beatrice, SANAT YAPITI, 2003, YKY Harrison C. & Wood Paul, ART in THEORY 1900-2000, 2003, Blackwell Publishing Harrison C. & Wood Paul & Gaiger J., ART in THEORY 1815-1900, 1998, Blackwell Publishing Sennett Richard, TEN ve TAŞ; Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, 2001, Metis Yayınları Rasmussen Steen Eiler, YAŞANAN MİMARİ, 1994, Remzi Kitapevi Trasi Nicoletta, INTERDISCIPLINARY ARCHITECTURE, 2001, Wiley-Academy Christian Bjone, ART and ARCHITECTURE: STRATEGIES in COLLABORATION, 2009, Birkhauser Jane Rendell, ART and ARCHITECTURE: A PLACE BETWEEN, 2006, I. B. Tauris Hans Van den Ban, COMMISSIONED: Sisty Years Percentage For Art Programme At The Dutch Government Building Agency, 2011, SUN Finkelpearl Tom, DIALOGUES in PUBLIC ART, 2000, MIT Kemp L. Roger (ed.), CITIES and THE ART, 2004, McFarland & Company | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Derste eğitmen tarafından sunumlar yapılacak ve sınıf tarafından kapsamlı tartışmalar yapılacaktır. Derste sanatçı stüdyosu, sanat galerisi ziyaretleri ve sanatçılar ve küratörlerle tartışma oturumları olacaktır. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | 1 sunum, 1 proje | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Evet | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Sanatçı Stüdyo Ziyaretleri, Galeri Ziyaretleri | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
kerimkurkcu@gmail.com Kerim Kürkçü / Uniq Gallery Email: kerimkurkcu@gmail.com Bu ders için devamsızlık esastır. Öğrenciler, sanatçı stüdyosu ziyaretlerine ve galeri ziyaretlerine katılmaktan sorumludur. Derslerin ve ziyaretlerin büyük bir kısmı sanat ve mimari kavramlar, fikirler ve uygulamaların tartışmasına ayrılacaktır. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 14 | 4 | 56 | ||||
Toplam İş Yükü | 126 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |