ELE 103 Introduction to Mathematics TeachingMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code ELE 103
Course Title in English Introduction to Mathematics Teaching
Course Title in Turkish Introduction to Mathematics Teaching
Language of Instruction EN
Type of Course Fieldwork
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 296 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To understand how to be a mathematics teacher in teaching profession and to validate national and international mathematics curriculum offered in public and private middle schools.
Course Description This course is an introduction to mathematics teaching profession. We will discuss what constitutes teaching mathematics in different school settings including public and private as well as schools that follow national and international curriculum. You will have many readings related to each component of the goal, you will keep a journal log related to the discussions. We will have chances to enter in real mathematics classrooms in middle schools. Students will participate in small group teaching and your journal logs and Final assignment will be based on this experience. There will be 9-week teaching experience at Ayazağa Middle school 6- E class. Pre-service teachers will be paired with two or three 6th graders to study mathematics. For this experience they will be part of a group that plans the lesson, student handouts, and flipped classroom videos to be shared with the whole ELE 103 class (Flipped Classroom Teaching Project, 46 points). Students will have 4 mathematics classroom visits where they observe mathematics teaching and learning (MEF National and International School, Darüşşafaka Schools). There will be write-ups about those worth 20 points. They will also have meeting with our distinguished visitor, Ms. Meltem Ceylan (Academic Coordinator of Darüşşafaka Middle School), who chose to be mathematics teacher after having many different experiences. University students will have investigations related to what it means to be a mathematics teacher in different school environments. There will be a regular meeting time for university students where they will have discussion and reflection at the university
Course Description in Turkish Bu ders matematik öğretim mesleğine giriş niteliğindedir. Ulusal ve uluslar arası müfredatı takip eden okulların yanı sıra kamu ve özel okullar da dahil olmak üzere farklı okul ortamlarında matematik öğretimini neyin oluşturduğunu tartışacağız. Hedeflerin her bileşeni ile ilgili birçok okumaya sahip olup, tartışmalarla ilgili bir günlük tutacaksınız. Ortaokullarda gerçek matematik derslerine girme şansımız olacak. Öğrenciler küçük grup öğretimine katkı sağlayacak, günlüklerini ve final ödevleriniz bu tecrübelere dayanacak. Ayazağa Ortaokul 6- E sınıfında 9 haftalık bir öğretim deneyimi olacak. Öğretmen adayları, matematik öğretmek için iki veya üç 6. Sınıf öğrencileri ile eşleştirileceklerdir. Bu deneyim için dersi planlayan bir grubun üyesi olacaklar, öğrenci ders notları ve sınıftaki videoların tümü ELE 103 sınıfıyla paylaşılacaktır (Flipped Classroom Öğretim Projesi, 46 puan). Öğrenciler, matematik öğretim ve öğrenimini gözlemledikleri 4 adet matematik dersi ziyaretine (MEF Ulusal ve Uluslararası Okul, Darüşşafaka Okulları) katılacaklar. 20 puanlık değerinde yazılar hazırlayacaksınız. Ayrıca, farklı deneyimlerden geçtikten sonra matematik öğretmeni olmayı seçen seçkin bir ziyaretçimiz/davetlimiz olan MeltemCeylan (Darüşşafaka Ortaokulu Akademik Koordinatörü) ile bir araya geleceksiniz. Üniversite öğrencileri, farklı okul ortamlarında bir matematik öğretmeni olmanın anlamı ile ilgili araştırmalar yapacaklar. Üniversitede öğrenciler için tartışma yapacakları ve yansıtıcı gözlemlerini paylaşacakları düzenli, önceden belirlenmiş bir toplantı saati olacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date ZELHA TUNÇ , June 2018
Course Coordinator BENGİ BİRGİLİ
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. ZELHA TUNÇ

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsNCTM Standards/Common Core Standards and MEB Curriculum US Standards and MEB Curriculum Chapter 1 and 2: ‘Being Middle School Teacher’ Grade 6 MEB Mathematics Book Chapter 3: ‘Being Middle School Teacher’ Chapter 4: ‘Being Middle School Teacher’ Chapter 5: ‘Being Middle School Teacher’ Chapter 6: ‘Being Middle School Teacher’ Article (The Importance, Nature and Impact of Teacher Questions)
Teaching Methods• Flipped Classroom model will be used while teaching Internship I. • Students will access key journals related with effective teaching strategies and questioningindividually or in small groups prior to class time, generate their questions, underline the points that they find most difficult or hardly understand, and then meet face-to-face in the larger group with similar misunderstandings to explore content through active learning and engagement strategies. • Students will take the responsibility of their own learning, and study core content/mathematics curriculum either individually or in groups before class and then apply mathematical knowledge and skills to a range of activities using higher order thinking. • Lecturing is still important but the teacher candidates will gain opportunity to prepare their own assignments by using flipped learning approach.
Homework and Projects Observation& Reflection Journals and 3 School visit write-ups 1) Keeping journal (It is important to submit your weekly journal every Friday before or at 5:00pm through Blackboard): • What did we do in class? Describe it. Give three specific examples related to the experience, refer to ideas in readings if applicable. • How did this experience relate to learning and teaching? • What mathematical knowledge did you learn? What knowledge did you gain about students, learning mathematics and teaching? 2) After every lesson in school visits you should reflect a page. You will have different questions every week but the questions might be as follows • What was the mathematics discussed in the classroom? • Do you think children understand the goals of the lesson? • How do you know? Give some examples and direct quotations. • What do you think should be done within the next classroom to enhance learning? • What do you think the challenges were and how did the teacher overcome those challenges? Or she/he did not overcome them?
Laboratory WorkNone
Computer UseComputers will be used in pre-class activities and student projects (flipped video).
Other ActivitiesTutoring with middle school students in practice schools (one to one teaching) School visits
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 15
Ödev 3 % 15
Projeler 1 % 46
Rapor Teslimi 3 % 24
TOTAL % 100
Course Administration tuncz@mef.edu.tr
212 395 36 25
Office Hours: by appointment

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 9 16 3 3 198
Total Workload 296
Total Workload/25 11.8
ECTS 6