İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Eğitim Fakültesi | |||||||
Ders Kodu | MATH 237 | |||||||
Ders Adı İngilizce | Probability and Statistics | |||||||
Ders Adı Türkçe | Probability and Statistics | |||||||
Öğretim Dili | EN | |||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | |||||||
Dönem | Güz | |||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 152 saat | |||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||
Ön Koşul |
MATH 133 - Calculus |
|||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | |||||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1. Olasılık ve istatistiğin temellerini tanımlar; 2. Ayrık ve sürekli olasılık dağılımlarını analiz edebilir; 3. İstatistiksel problemleri mühendislik problemlerini çözmek için uygular. | |||||||
Ders Açıklaması | Olasılık ve istatistiğin temellerini ve bunların mühendislik problemlerindeki uygulamalarını öğrenmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) İstatistiklerin temel kavramları 2) Veri kümelerini düzenleme ve tanımlama yolları 3) Bir olayın olasılığı nasıl belirleyebilme 4) Olasılık dağılımları nasıl oluştuğunu anlayabilme ve kullanabilme 5) Normal dağılımların nasıl tanındığını ve özellikleri gerçek yaşam uygulamalarında nasıl kullanıldığını anlayabilme 6) Çıkarımsal istatistikler, hem bir popülasyon parametresini tahmin edebilme hem de bir popülasyon parametresi(leri) hakkındaki bir iddiayı nasıl test edeceğinizi gösterebilme 7) Veriler sıralı çiftler halinde sunulduğunda iki değişken arasındaki ilişkilerin önemini nasıl açıklayabilme ve test edebilme 8) Bir veya iki popülasyonu karşılaştıran bir hipotezi test edebilme |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | S | Derse Katılım |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | S | Derse Katılım |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | H | Sınav,Derse Katılım |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | H | Derse Katılım |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | N | |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | S | Derse Katılım |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | H | Sınav,Derse Katılım |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | H | Sınav,Derse Katılım |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | H | Sınav,Derse Katılım |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | S | Sınav,Derse Katılım |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | N | |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | N | |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | N |
Hazırlayan ve Tarih | İBRAHİM BURAK ÖLMEZ , |
Ders Koordinatörü | BENGİ BİRGİLİ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM BURAK ÖLMEZ |
Hafta | Konu |
1) | Olasılığın tanımı ve kuralları |
2) | Olasılığın tanımı ve kuralları |
3) | Rastgele değişkenlerin temelleri |
4) | Ayrık olasılık dağılımları |
5) | Ayrık olasılık dağılımları |
6) | Sürekli olasılık dağılımları |
7) | Sürekli olasılık dağılımları |
8) | Çok değişkenli olasılık dağılımları |
9) | Çok değişkenli olasılık dağılımları |
10) | İstatistik, örnekleme ve örnekleme dağılımları |
11) | Tahmin |
12) | Hipotez testi |
13) | Hipotez testi |
14) | Basit regresyon |
15) | Final |
16) | Final |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Probability and Statistics for Engineers, R. L. Scheaffer, J.T. McClave, Duxbury Press, 5th Edition, 2010 Suggested: Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scientists, S. M. Ross, John Wiley& Sons, 4th Edition, 2009 Introduction to Probability and Statistics: Principles and Applications for Engineering and the Computing Sciences, J.S. Milton, McGraw-Hill, 4th Edition, 2002 | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | |||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
olmezi@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Laboratuvar | 10 | 2 | 1 | 30 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 12 | 2 | 28 | |||
Final | 1 | 22 | 2 | 24 | |||
Toplam İş Yükü | 152 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.1 | ||||||
AKTS | 6 |