MATH 228 Probability and Statistics for Engineering IIMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Endüstri Mühendisliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu MATH 228
Ders Adı İngilizce Probability and Statistics for Engineering II
Ders Adı Türkçe Mühendislik için Olasılık ve İstatistik II
Öğretim Dili EN
Ders Türü Alıştırma,Ders
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar,Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : 1 Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 172 saat
Ders Kredileri 7 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Olasılık temel bilgisi beklenmektedir
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Modern araçlar kullanarak istatistiksel analiz kavramları temel bilgisi kazanmak
Ders Açıklaması Bu ders istatistiksel analize giriş dersi olarak tasarlanmıştır. Dersin amacı farklı kaynaklardan elde edilen verilerin analiz yöntemleri konusunda öğrencileri geliştirmektir. Dersin içeriği farklı veri tiplerini, bunların merkezi eğilim, dağılım ve şekil parametrelerinin tespiti, birden fazla değişken arasındaki ilişkinin incelenmesini de içermektedir. Öğrencilerin dersi başarıyla tamamlamaları halinde evren ortalaması, varyansı, ilişkili ve ilişkisiz örneklemler ortalama farkları gibi parametreler için güvenirlik aralığı hesaplayabilmeleri, hipotez testlerini yapabilmeleri ve bu testlerin sonuçlarını yorumlayabilmeleri beklenmektedir. Ayrıca öğrencilerin bağımsızlık testlerini yapabilmeleri, doğrusal regresyon modellerini kurabilmeleri, model parametrelerini hesaplayabilmeleri ve bunları kullanarak istatistiksel tahmin yapabilmeleri beklenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Sayısal ve kategorik veriyi özetler;
2) Örnekleme dağılımlarının temel kavramları hakkında anlayış kazanır;
3) Hipotez testlerinin sonuçlarını tasarlar, çözer ve yorumlar;
4) Deneylerin sonucunu yönetir, analiz eder ve sonuçların doğruluğunu değerlendirir;
5) Bir takımın uzlaşı, organizasyon ve performansını verimli bir şekilde yönetir ve değerlendirir;
6) Etkili yazılı ve sözlü iletişim organize eder ve gerçekleştirir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi N
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi H Proje
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi H Proje
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi H Proje
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Hazırlayan ve Tarih ŞİRİN ÖZLEM , March 2024
Ders Koordinatörü ŞİRİN ÖZLEM
Dönem Bahar,Güz
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi ŞİRİN ÖZLEM

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) U1, Giriş, Veri, Veri tipleri, Verinin kaynakları
2) U2, Tanımlayıcı İstatistik, Kategorik ve sayısal değişkenler için Veriyi Özetleme
3) U3, U4, Konumun ölçümü, değişkenlik ve dağılım şekli
4) U5, U6, Kutu grafikleri, ağırlıklı ortalama, aykırı değerler, İki değişken arasındaki ilişkinin ölçümleri, İki değişken için verilerin özetlenmesi
5) U7, Büyük sayılar kanunu ve merkezi limit teoremi
6) U8, Örnekleme Dağılımları ve Aralık Tahmini
7) U9, Hipotez Testi, İstatistiğin analizin temel aşamaları
8) U10a, U10b,Tek Örneklem Testini İçeren Hipotez Testi, Popülasyon Varyansı
9) U11, İki Örneklem İçeren Hipotez Testi, Eşleştirilmiş ve Eşleştirilmemiş Örnekleri Ayırt Etme
10) U12, U13, ANOVA, Popülasyon varyanslarının oranının test edilmesi
11) U14, U15, Doğrusal Regresyon
12) U16,Uygunluk İyiliği testi ve bağımsızlığın testi
13) Proje çalışmaları
14) Proje çalışmaları
15) Final Sınavı/Proje Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarGerekli: Applied Probability and Statistics for Engineers, D.C. Montgomery, G.C. Runger, John Wiley & sons, 2011 Önerilen: Probability and Statistics for Engineers, R. L. Sheaffer, M. Mulekar. J.T. McClave, Duxbury Press, 2010; Probability and Statistics for Engineers, R. L. Sheaffer, J.T. McClave, Duxbury Press, 1994
Öğretme TeknikleriDers/Alıştırma/
Ödev ve Projeler
Laboratuvar ÇalışmasıÖğrenciler öğrendikleri yöntemleri laboratuvar saatlerinde Excel kullanarak uygulayacaktır.
Bilgisayar KullanımıGerekli
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 2 % 80
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi sirin.ozlem@mef.edu.tr

Ders Eğitmeni: Dr. Öğr. Üyesi Şirin Özlem, e-posta: sirin.ozlem@mef.edu.tr, ofis: A blok, 5. kat Ders Öncesi Videolar: Bu ders için Udacity videolarını kullanacağız. İki ücretsiz dersi (tanımlayıcı istatistiklere giriş ve çıkarımsal istatistiklere giriş) tamamlayacağız. Ders süresi tartışma, uygulama ve videolarda KAPSANMAYAN ek materyallere ayrılacaktır. Devam/Zorunlu Katılım: YÖK yönetmeliğine göre, öğrencilerin derslerin en az %70'ine katılması gerekmektedir. Öğrencilerin, ders öncesi videoları ve okuma materyalleri ile derse hazırlanmaları ve derslere katılmaları beklenmektedir. E-postaların Resmi Kullanımı: Ders eğitmeni, e-posta ile gönderilen bilgilerin sistem sorunu yaşanmadığı sürece 24 saat içinde alındığını varsayar. Notlandırma ve Değerlendirme: Ara sınavlar ve bir final projesi olacaktır. Ara Sınava Katılamama: Fakülte tarafından onaylı bir mazeret belgesi ile. Final Sınavına Katılamama: Fakülte yönetmeliğine göre.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Laboratuvar 14 2 1 42
Proje 1 20 4 24
Ara Sınavlar 3 10 2 36
Toplam İş Yükü 172
Toplam İş Yükü/25 6.9
AKTS 7