İnsan Hakları Hukuku (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 1.5 | Kredi Sayısı: 90 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||||
Ders Kodu | HUK 519 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Concept of Possession and its Acquisition | ||||||
Ders Adı Türkçe | Zilyetlik Kavramı ve İktisap Yolları | ||||||
Öğretim Dili | TR | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders | ||||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||||
Dönem | Bahar,Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 138 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Zilyetlik kavramına ilişkin temel bilgileri ve kavramın eşya hukukundaki yerini kanuni düzenlemeler çerçevesinde aktarmak | ||||||
Ders Açıklaması | Seçmeli olarak verilen bu derste, kanuni düzenlemeler ve yargı kararları çerçevesinde “genel olarak zilyetlik kavramı, zilyetliğin unsurları ve hukuki niteliği, zilyetliğin görevleri, eşyalar ve haklar üzerinde zilyetlik, zilyetliğin çeşitleri, zilyetliğin kazanılması, zilyetliğin korunması, zilyetlikte geri verme borcu ve kapsamı, zilyetliğin sona ermesi” konuları öğretilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Zilyetlik kavramının tarihi gelişimini, tanımını, maddi ve manevi unsurlarını ve hukuki niteliğini öğrenir. 2) Zilyetliğin haklara açıklık sağlama etkisi ve taşınırlarda hakları kazandırma görevi ile taşınmazlardaki görevlerini öğrenir. 3) Zilyetliğin çeşitli ayrımlarını (tek kişinin zilyetliği – çok kişinin zilyetliği; asli zilyetlik – fer’i zilyetlik; doğrudan zilyetlik – dolaylı zilyetlik; eşya üzerinde zilyetlik – haklar üzerinde zilyetlik; hakka dayanan zilyetlik – hakka dayanmayan zilyetlik; malik sıfatıyla zilyetlik – başka sıfatla zilyetlik; kendi adına zilyetlik – başkası adına zilyetlik ve zilyet yardımcıları) öğrenir ve kavrar. 4) Zilyetliğin aslen ve devren kazanılması yollarını bilir; zilyetliğin devren teslimle veya teslimsiz olarak (kısa elden teslim, hükmen teslim, zilyetliğin havalesi, eşyayı temsil eden senetlerin devri, miras yoluyla kazanma) kazanıldığı halleri kavrar. 5) Zilyetliğin hem temelinde yer alan haktan bağımsız olarak, hem de temelinde yer aldığı varsayılan bir hakka karine olması sebebiyle korunmasının esaslarını öğrenir. 6) İyi niyetli ve kötü niyetli zilyedin geri verme borcunu ve bu borcun kapsamını bilir. 7) Zilyetliğin ne şekilde sona erdiğini ve bunun sonuçlarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) İnsan hakları hukuku alanına giren konularda lisans eğitimi sırasında edinilen kuramsal ve uygulamaya yönelik becerileri geliştirmek. | |||||||
2) Yargı çözümleri ve yasal düzenlemelerdeki gelişmelere ilişkin güncel bilgi edinilmesi. | |||||||
3) İnsan hakları hukuku alanında ortaya çıkan hukuksal uyuşmazlıkların kaynaklarının tespiti ve bu uyuşmazlıkların çözümü için kural ve düzenlemelerin uygulanması yeteneğinin kazanılması. | |||||||
4) Var olan düzenlemeleri ve kuramları eleştirel bir biçimde çözümleme ve insan hakları hukuku alanında ortaya çıkan eski ve yeni sorunlara yeni anlayışlar önerme yetkinliğinin sağlanması. | |||||||
5) İnsan hakları hukuku alanındaki süreçleri ve kuramları ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı olarak anlatabilme becerisinin kazanılması. | |||||||
6) İnsan hakları hukuku alanıyla ilgili tüm mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ilişkin ayrımındalık kazanılması. | |||||||
7) Avrupa Dil Portfolyosu B2 seviyesinde sözlü ve yazılı olarak İngilizce iletişim kurma becerisinin sağlanması. | |||||||
8) Yasama ve yargı erklerine ait önlemlerin ve kuramların toplumsal ve çevresel yönlerinin anlaşılması. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | İnsan hakları hukuku alanına giren konularda lisans eğitimi sırasında edinilen kuramsal ve uygulamaya yönelik becerileri geliştirmek. | N | |
2) | Yargı çözümleri ve yasal düzenlemelerdeki gelişmelere ilişkin güncel bilgi edinilmesi. | N | |
3) | İnsan hakları hukuku alanında ortaya çıkan hukuksal uyuşmazlıkların kaynaklarının tespiti ve bu uyuşmazlıkların çözümü için kural ve düzenlemelerin uygulanması yeteneğinin kazanılması. | N | |
4) | Var olan düzenlemeleri ve kuramları eleştirel bir biçimde çözümleme ve insan hakları hukuku alanında ortaya çıkan eski ve yeni sorunlara yeni anlayışlar önerme yetkinliğinin sağlanması. | N | |
5) | İnsan hakları hukuku alanındaki süreçleri ve kuramları ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı olarak anlatabilme becerisinin kazanılması. | N | |
6) | İnsan hakları hukuku alanıyla ilgili tüm mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ilişkin ayrımındalık kazanılması. | N | |
7) | Avrupa Dil Portfolyosu B2 seviyesinde sözlü ve yazılı olarak İngilizce iletişim kurma becerisinin sağlanması. | N | |
8) | Yasama ve yargı erklerine ait önlemlerin ve kuramların toplumsal ve çevresel yönlerinin anlaşılması. | N |
Hazırlayan ve Tarih | HAVVA KARAGÖZ , February 2024 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Bahar,Güz |
Dersi Veren(ler) |
Hafta | Konu |
1) | AÇILIŞ DERSİ – Zilyetlik kavramının tarihsel gelişimi, maddi ve manevi unsurları, hukuki niteliği ve mülkiyet kavramıyla karşılaştırılması |
2) | Zilyetliğin hakları açıklığa kavuşturma ve taşınırlarda hakların kazanılmasını sağlama görevleri; taşınmaz zilyetliği |
3) | Zilyetliğe ilişkin ayrımlar (1): Tek kişinin zilyetliği – çok kişinin zilyetliği (toplu zilyetlik, dereceli zilyetlik); asli zilyetlik – fer’i zilyetlik; doğrudan zilyetlik – dolaylı zilyetlik |
4) | Zilyetliğe ilişkin ayrımlar (2): Eşya üzerinde zilyetlik – haklar üzerinde zilyetlik; hakka dayanan zilyetlik – hakka dayanmayan zilyetlik; malik sıfatıyla zilyetlik – başka sıfatla zilyetlik; kendisi adına zilyetlik – başkası adına zilyetlik ve zilyet yardımcılığı |
5) | Zilyetliğin aslen kazanılması; zilyetliğin devren, teslimle kazanılması; hazır olanlar ve hazır olmayanlar arasında teslim |
6) | Zilyetliğin devren, teslimsiz kazanılması (kısa elden teslim, hükmen teslim, zilyetliğin havalesi, eşyayı temsil eden senetlerin devri, zilyetliğin miras yoluyla kazanılması) |
7) | Zilyetliğin korunması (1): Zilyetliğin temelinde yer alan haktan bağımsız olarak korunması (zilyedin kuvvet kullanma hakkı, zilyetlik davaları ve idari yollar) |
8) | Zilyetliğin korunması (2): Zilyetliğin temelinde yer aldığı varsayılan hakka dayanarak korunması (zilyetlikten doğan hak karineleri) |
9) | Zilyetlikten doğan geri verme borcu ve kapsamı (iyi niyetli ve kötü niyetli zilyedin geri verme borcu) |
10) | Zilyetliğin sona ermesi |
11) | Final ödevi çalışmaları |
12) | Final ödevi çalışmaları |
13) | Sözlü sunumlar |
14) | Sözlü sunumlar |
15) | Ödevlerin yazılı olarak teslimi |
16) | Ödevlerin yazılı olarak teslimi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | 1) Lale Sirmen, Eşya Hukuku, Yetkin Kitapçılık 2) Kemal Oğuzman, Özer Seliçi, Saibe Oktay Özdemir, Eşya Hukuku, Filiz Kitabevi 3) Haluk Nami Nomer, Mehmet Serkan Ergüne, Eşya Hukuku, OnİkiLevha Yayınları 4) Hasan Erman, Eşya Hukuku Dersleri, DR Yayınları 5) Osman Gökhan Antalya, Eşya Hukuku, Cilt IV, Seçkin Yayınları 6) Mehmet Ayan, Eşya Hukuku -I (Zilyetlik ve Tapu Sicili), Adalet Yayınları 7) Hasan Özkan, Türk Medeni Yasası ve Uygulaması Cilt VII, Legal Yayıncılık, 8) Havva Karagöz, Traditio (Teslim)’nun Tarihsel Gelişimi ve Constitutum Possessorium, DR Yayınları | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğretim üyesinin yönlendirmesi ve ders ile ilgili gerekli izahatı ve bilgilendirmeyi yaptıktan sonra, öğrencilerin derse katılımını sağlanır. Öğrencilerin hazırladığı seminer ödevleri ve yaptıkları sunumlar çerçevesinde ders işlenir. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrenciler hazırlayacakları final ödevi ve bu ödevin sözlü sunumu üzerinden değerlendirilecektir. Dersi başarıyla tamamlamak için 100 üzerinden en az 65 puan almak gerekmektedir. | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
karagozh@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 2 | 1 | 23 | ||
Ödevler | 1 | 28 | 1 | 2 | 31 | ||
Toplam İş Yükü | 138 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.5 | ||||||
AKTS | 6 |